Hornet – bezzałogowa morska łódź do wykrywania intruzów. Nowy projekt Politechniki Gdańskiej

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Bezzałogowiec Hornet przeszedł pierwsze testy
Bezzałogowiec Hornet przeszedł pierwsze testy Łukasz Groth/PG
Hornet to kolejny projekt morskiego bezzałogowca, opracowywany w Politechnice Gdańskiej. Na okrętach polskiej Marynarki Wojennej wykorzystywane są już Głuptaki oraz system Ukwiał, podmorskie drony przeciwminowe, opracowane przez naukowców PG.

Do czego Hornet będzie wykorzystywany?

Hornet będzie mógł być wykorzystywany do inspekcji kanałów żeglugowych i patrolowania farm wiatrowych na morzu. Według założeń ten morski dron będzie w stanie wykrywać intruzów – obiekty niepożądane, zbliżające się do chronionych, polskich instalacji lub statków. Będzie mógł także pobierać próbki wody, np. w wypadku zagrożenia skażeniami.

Budowa Horneta (w ramach projektu o nazwie Transact) realizowana jest pod kierunkiem prof. inż. Łukasza Kulasa z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, koordynator Centrum Technologii Cyfrowych PG.

Jednostka zbudowana na bazie tzw. rhiba - łodzi półsztywnej (napęd stanowi silnik spalinowy), jest wyposażona w sensory, znane z samochodów autonomicznych. Będą one precyzyjnie wykrywać kształty obiektów na powierzchni wody. Hornet otrzyma także radary krótkiego zasięgu, kamery termowizyjne i wizyjne oraz sonary akustyczne, pozwalające na dokładne obrazowanie podmorskich obiektów.

Naukowcy opracowują m.in. system bezpiecznej, niezawodnej (m.in. odpornej na działanie urządzeń zagłuszających) komunikacji bezprzewodowej. Dzięki niej Hornet będzie mógł prowadzić komunikację z wieloma innymi jednostkami bezzałogowymi jednocześnie.

Jak podkreślają twórcy, Hornet będzie mógł funkcjonować autonomicznie. Oznacza to, że będzie miał możliwość „uczenia się”.

- Wszystkie dane pochodzące z urządzeń/sensorów będą gromadzone w komputerze pokładowym. Poprzez szybkie przetwarzanie tych danych łódź będzie mogła podejmować decyzje – podkreśla prof. Łukasz Kulas. - Łódź będzie przemieszczać się po zaplanowanej trasie, jednak gdy pojawi się jakiś nieprzewidziany obiekt, ominie go lub będzie się zatrzymywał.

Z kolei w tzw. chmurze dane, np. o kursie, będą polegały na sprawdzaniu, w jaki sposób łódź operuje i jak jej autonomiczne systemy podejmują decyzje.

- W chmurze będzie też łatwiej otrzymać informacje o pozycjach innych obiektów, pogodzie, optymalnej trasie, jak oszczędzić paliwo, itd., a w razie konieczności na bieżąco poprawiać działanie algorytmów sztucznej inteligencji pracujących na łodzi – dodaje kierownik projektu.

Dron przeszedł już pierwsze testy – bezzałogową łódź sprawdzano m.in. na Motławie oraz na Martwej Wiśle. Po próbach Hornet trafił do hangaru. Naukowcy z Politechniki będą pracować nad poprawieniem funkcjonalności bezzałogowca.

Hornet nie będzie pierwszym, morskim pojazdem bezzałogowym

Hornet nie będzie pierwszym, morskim pojazdem bezzałogowym opracowanym przez naukowców i konstruktorów Politechniki Gdańskiej. Wdrożone do produkcji systemy przeciwminowe Głuptak i Ukwiał służą już na polskich okrętach wojennych. Oba mogą zanurzać się na głębokość 200 m i operować 400 m od macierzystej jednostki (wykrywać i likwidować miny morskie za pomocą specjalnych ładunków wybuchowych).

Prototyp łodzi Hornet powstaje w ramach projektu badawczo-rozwojowego "Transact – Transform safety-critical cyber-physical systems into distributed solutions for end-users and partners" (Transformacja cyberfizycznych systemów o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa w rozproszone rozwiązania dla użytkowników końcowych i partnerów).

Jest to międzynarodowe przedsięwzięcie o łącznym budżecie 26,5 mln euro (budżet projektu dla PG to ponad 1 mln euro), realizowane w ramach programu HORYZONT 2020 we współpracy z partnerami z Niemiec, Finlandii, Danii, Norwegii, Hiszpanii, Austrii, Belgii i Holandii.

Politechnika Gdańska podkreśla zawarcie z Polskim Rejestrem Statków (PRS) porozumienia o współpracy w obszarze prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych w celu opracowania oryginalnych innowacyjnych, autonomicznych oraz bezzałogowych platform nawodnych nowej generacji, przede wszystkim w zakresie projektu TRANSACT.

Dyrektor Pionu Okrętowego PRS Grzegorz Pettke, cytowany w prasowym komunikacie PG zaznaczył, że celem współpracy jest opracowywanie i testowanie bezpieczeństwa nowych technologii, rozwiązań i algorytmów, w tym m.in. rozproszonych systemów cyberfizycznych połączonych z rozwiązaniami chmurowymi, niezawodnej komunikacji bezprzewodowej oraz algorytmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, dla nawodnych pojazdów (semi-) autonomicznych lub bezzałogowych (np. USV).

"Wspólne działania podczas realizacji tego projektu mają przyczynić się do wypracowania innowacyjnych i bezpiecznych rozwiązań proceduralnych i prawnych, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO)" – podkreślił Grzegorz Pettke.

Jego zdaniem umożliwi to komercjalizację tego typu środków transportu wodnego, czyniąc Polskę i polski przemysł okrętowy ważnym ośrodkiem rozwoju nowej technologii.

ZOBACZ TEŻ:

ORP Błyskawica. Salut armatni z okazji Narodowego Święta Niepodległości

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie