Edukacja, egzaminy, testy próbne
    TESTY GDAŃSKIEGO WYDAWNICTWA OŚWIATOWEGO

    Przygotuj się z nami do TESTU ÓSMOKLASISTY 2018/2019!

    Rozwiń
    Edukacja, egzaminy, testy próbne
    Zwiń

    Przygotuj się z nami do TESTU ÓSMOKLASISTY 2018/2019!

    Sprawdź, co może pojawić się na egzaminach!

    Holowanie przyczepy. Systemy, które mogą pomóc kierowcy

    Holowanie przyczepy. Systemy, które mogą pomóc kierowcy

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Holowanie przyczepy. Systemy, które mogą pomóc kierowcy
    1/5
    przejdź do galerii
    Jazda z przyczepą kempingową to dla kierowcy spore wyzwanie. Największe kłopoty sprawiają takie manewry, jak cofanie i parkowanie tyłem. Producenci samochodów znaleźli rozwiązanie na takie problemy.
    Systemy wspomagające jazdę z przyczepą wprowadzają nie tylko marki klasy premium, ale także producenci aut oferowanych do szerokiej rzeszy nabywców. Takie rozwiązania proponuje m.in. Skoda, w modelach Octavia, Superb czy Kodiaq.

    Jednym z trudniejszych manewrów dla kierowcy prowadzącego auto z przyczepą jest cofanie i parkowanie tyłem. Tymczasem na kempingu sytuacje, kiedy przyczepę trzeba ustawić na wyznaczonym miejscu parkując tyłem, są bardzo częste.
    Skoda znalazła na to rozwiązanie. To system Trailer Assist. Aktywuje się, kiedy kierowca włączy bieg wsteczny, naciśnie przycisk parkowania i ustawi kąt, w jakim chciałby cofać auto. Na wyświetlaczu komputera pokładowego widać aktualny i możliwy promień jazdy. System dokonuje obliczeń w oparciu o dane z kamery cofania i następuje wyliczenie kąta skrętu przyczepy. Kierowca używając przełącznika regulacji lusterek ustawia kierunek jazdy zestawu pojazdów (samochód + przyczepa) i steruje autem tylko za pomocą pedałów gazu i hamulca, bez używania kierownicy. W każdej chwili może skorygować kierunek jazdy przełącznikiem regulacji lusterek. Jeśli kąt pomiędzy autem a przyczepą jest zbyt duży, wówczas system ostrzega o tym kierowcę, a w krytycznych sytuacjach zatrzyma samochód.

    Jednak najczęściej z przyczepą jedzie się na trasie. Zestaw pojazdów jest szczególnie podatny na wszelkie zaburzenia toru jazdy, np. spowodowane bocznym wiatrem. W takiej sytuacji przyda się Lane Assist, czyli asystent pasa ruchu. System ten zapobiega niezamierzonej zmianie toru jazdy. Jeśli samochód zbliży się do linii namalowanej na drodze i jednocześnie kierowca nie włączy odpowiedniego kierunkowskazu, wówczas układ Lane Assist skontruje kierownicą tor jazdy w kierunku przeciwnym.

    W holowaniu przyczepy pomaga też układ 4x4. Taki system jest oferowany w standardzie w Skodach Kodiaq i Octavia Scout. W przypadku jazdy z podpiętą przyczepą napęd na wszystkie koła pozwala na lepsze rozłożenie momentu napędowego pomiędzy osiami. Kluczowym elementem układu 4x4 jest elektronicznie sterowane, wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji. Sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.

    Domyślnie napęd 4x4 większą część momentu obrotowego przekazuje na przednie koła, a niewielka część momentu obrotowego trafia też na tylne. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy w ułamku sekundy jest jednak kierowany na tylną oś. Ponadto obie osie są pod kontrolą elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+, która jest funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC. Jej zadaniem jest zapewnienie bezproblemowego ruszania na każdym podłożu oraz polepszenie prowadzenia samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

    Chociaż różne systemy wspomagają kierowcę prowadzącego auto z przyczepą, ale to właśnie kierowca jest w takiej sytuacji najważniejszym ogniwem.

    - Jazda przyczepą wymaga wyobraźni i umiejętności. Na przykład zakręty należy pokonywać odpowiednio szeroko i z rozsądną prędkością - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

    Za mały kąt pokonywania zakrętu może spowodować tzw. ścięcie zakrętu przez przyczepę i w konsekwencji uderzenie w wysoki krawężnik. Z kolei zbyt duża prędkość na zakręcie może spowodować przewrócenie przyczepy.

    - Unikajmy też gwałtownych hamowań i przyśpieszeń. Podczas tych manewrów istnieje ryzyko niestabilnego toru jazdy przyczepy. Należy pamiętać, że samochód z przyczepą ma wydłużoną drogę hamowania, nawet o 70 procent - podkreśla Radosław Jaskulski.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Spoko sprawa

    Paweł (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    To działa tylko z przyczepą kempingową? Czy jak podłączę swoją małą bagażówkę unitrailer 200x106, to też wykryje?

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY