W ostatnim czasie zjawisko najmu różnego rodzaju sprzętów i outsourcingu usług zyskało na znaczeniu. Klienci biznesowi coraz rzadziej nabywają na własność sprzęt, ponieważ ten szybko traci na wartości. Ze względu na korzyści, jakie przynosi, wynajem jest oceniany jako bardziej opłacalny w porównaniu do zakupu czy nawet leasingu. Ten sposób pozyskiwania dóbr jest odpowiedzią na współczesne zapotrzebowanie przedsiębiorców, również w niezwykle istotnym kontekście wymagań stawianych przez RODO.

Do tej pory powszechnie znany na rynku był model oferujący oprogramowanie zwany Software-as-a-Service (SaaS). Poprzez internet udostępniane są różne systemy i aplikacje, które nie wymagają od klienta zakupu ani ingerencji w ich działanie. Sama możliwość korzystania z nich bez brania na siebie odpowiedzialności za instalację oraz serwisowanie danego oprogramowania szybko zyskała na popularności ze względu na wygodę oraz ograniczenie kosztów, a firmy łatwo przekonały się do takiego rozwiązania. Wszystkie obowiązki związane z aktualizacją, zarządzaniem i pomocą techniczną spadły na dostawcę usługi.

CZYTAJ KONIECZNIE
150 TYS. CUDZOZIEMCÓW CHCE PRZYJECHAĆ TUTAJ DO PRACY. TO NAJATRAKCYJNIEJSZY REGION W POLSCE

Nowe możliwości i rozwój usługi, jaką jest najem, pozwoliły na zaistnienie nowego trendu, nazwanego analogicznie Hardware-as-a-Service (HaaS). Wykorzystuje on zjawisko tzw. access economy, czyli ekonomii dostępu, które polega na świadomej konsumpcji, opierającej się na czasowym dostępie do wybranych dóbr z pominięciem przymusu ich zakupu. Nie tylko młode pokolenie docenia możliwość dostępu do wybranych produktów czy usług w oparciu o ich wynajem. Równie ochoczo korzystają z tego zjawiska świadomi managerowie i osoby żywo zainteresowane wielopłaszczyznowymi optymalizacjami w swoich firmach.

Na rynku pojawiają się podmioty, które proponują klientom biznesowym rozwiązania opierające się na modelu Hardware-as-a-Service. Przedsiębiorcy w takim przypadku uzyskują optymalizację czasową oraz procesową, ponieważ usługa najmu sprzętu zawiera w sobie wszystkie niezbędne składowe potrzebne do jego pozyskania i eksploatacji. W tym przypadku dobrym określeniem będzie „one stop shop” – dzięki jednorazowemu przystąpieniu do umowy z jednym usługodawcą, otrzymujemy wszystkie elementy potrzebne do pracy na danym sprzęcie. W przypadku leasingu, z wybranym podmiotem podpisujemy dokumenty dotyczące produktu, a kolejnych kilka odpowiada za gwarancję, serwisowanie i pomoc techniczną oraz dodatkowe ubezpieczenie. Niesie to ze sobą kolejne formalności, czego można uniknąć w przypadku najmu – tu cała procedura załatwiana jest online i dotyczy pełnej usługi.

Praca w upał. Znasz swoje prawa pracownika? Jesteś pracodawcą - wiesz co powinieneś zapewnić pracownikowi? Kliknij po prostu w ten tekst, a dowiesz się więcej!

Kolejną zaletą najmu jest kompleksowe doradztwo oraz wdrożenie sprzętów w szeregi firmy, tak aby klient mógł skupić się jedynie na jej prowadzeniu bez zaburzenia harmonogramu codziennych działań. W przypadku marki Apple, wszystkie komponenty są ze sobą połączone i dane, które posiadamy na komputerze, dostępne są również na innych sprzętach. W przypadku klientów biznesowych jest to dużym plusem, ponieważ wszystkie niezbędne informacje można mieć ze sobą w każdych okolicznościach.

W celu zdjęcia z siebie odpowiedzialności za bieżącą eksploatację sprzętu, w przypadku wynajmu można podjąć korzystniejsze warunki świadczenia usług (SLA – Service Level Agreement). Im wyższe, tym szybszy będzie czas reakcji na zgłoszoną usterkę lub problemy techniczne. Interwencja technika lub wizyta kuriera z nowym sprzętem zastępczym może się odbyć nawet następnego dnia. Dzięki takiemu rozwiązaniu, firma może nawet zrezygnować z własnego zespołu wsparcia IT, co również wpływa na redukcję kosztów.

Ważnym elementem jest także aspekt bezpieczeństwa, najlepiej widoczny w kwestii usuwania danych. Dzisiejsze wymogi o ochronie danych są bardzo restrykcyjne, szczególnie w kontekście RODO, dlatego należy wyeliminować podstawowe błędy związane z tym zagadnieniem. Kasowanie informacji ze starego sprzętu powinno zostać przeprowadzone w oparciu o certyfikowane programy do tego przeznaczone. Najemca może pomóc zadbać o tego typu czynności.

Najem pozwala również ograniczyć koszty dzięki możliwości wyboru sprzętu. W takim przypadku dostępne są odświeżone produkty pochodzące z procesu zwanego refurbishingiem. Oznacza to nic innego, jak odnowienie używanego sprzętu, przygotowanie go do pracy i ponowne wprowadzanie na rynek. Usługa jest tak samo objęta gwarancją jak w przypadku nowych sprzętów, ale cena produktu może być nawet o 30-40 % niższa. Będzie to dobra alternatywa dla firm dopiero wchodzących na rynek lub tych mniejszych, które dysponują niższym budżetem na sprzęt.

O rosnącej popularności najmowania sprzętów i usług może świadczyć coraz szersza oferta, a także łatwiejszy dostęp do niej. Zaczynając od tych, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie, tak jak w przypadku firm takich jak Veturilo, Blinkee.city, Panek, Traficar czy 4Mobility, kończąc na tych, które ułatwiają prawidłowe działanie i prężny rozwój przedsiębiorstw, zarówno mniejszych, jak i tych dużych.