Twórczość Marii Papy Rostkowskiej była dotychczas pokazywana głównie w kręgu męskich przyjaciół artystki: Lucio Fontany, Joana Miró, Jeana (Hansa) Arpa, Marino Mariniego i wielu innych wielkich nazwisk, związanych z prestiżową paryską galerią XXe Siècle. Wystawa w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku ma jednak zupełnie inny charakter: w stulecie swoich urodzin rzeźbiarka „wyprawi bowiem przyjęcie”, na którym pojawią się kobiety-artystki i ich dzieła. Będą one towarzyszyć około sześćdziesięciu rzeźbom Papy Rostkowskiej, reprezentując zarówno generację współczesną jubilatce, jak i tę tworzącą obecnie, lecz z podobnym do niej wyczuciem haptycznego rezonansu materii.
Owe zawarte w tytule wystawy pojęcia „haptyczny rezonans materii” mają na celu zwrócenie uwagi na kilka niezwykle ważnych, a jednak dotąd nieanalizowanych wystarczająco dogłębnie, aspektów rzeźb Papy Rostkowskiej: rolę zmysłu dotyku i haptyczność jako zjawisko obejmujące całe ciało, ucieleśnioną i somaestetyczną percepcję oraz materię jako aktanta, który nie tylko współdziała w procesie tworzenia, lecz również rezonuje swoją żywotnością w trakcie kontaktu z dziełami. Termin „haptyczny rezonans” zaproponował Gilles Deleuze, gdy opisywał malarstwo Francisa Bacona. Idealnie – jako metafora – oddaje on jednak również wrażenia jakich doznają odbiorcy rzeźb Papy Rostkowskiej: odczuwają haptyczny rezonans materii poszczególnych rzeźb, który udziela się im samym. Strategia kuratorska bazuje zatem na teorii haptyczności poszerzonej oraz posthumanizmie, a przede wszystkim przekonaniu o współtwórczej roli materii jako nieludzkiego aktora-aktanta w trakcie rzeźbienia. To te kwestie czynią z biegiem czasu twórczość Papy Rostkowskiej coraz bardziej aktualną. Celem wystawy jest również przeorientowanie pozycji artystki i usytuowanie jej w kręgu, w którym dotychczas nie funkcjonowała.
Maria Papa Rostkowska (1923-2008), z wykształcenia malarka i projektantka, apogeum swojej twórczości osiągnęła jednak jako rzeźbiarka. Wiele lat życia spędziła we Włoszech w Pietrasanta, w okolicach Carrary, znanej ze złóż wyjątkowej jakości marmurów, preferowanych niegdyś także przez Michała Anioła. „Kamień zmienił moje życie!” – entuzjastycznie deklarowała artystka. W bardzo żmudnym i wymagającym technicznie procesie nadawania marmurowi pożądanej formy, ważną rolę dla artystki odgrywał zmysł dotyku.
Ekspozycji rzeźb Marii Papy Rostkowskiej towarzyszą prace wyjątkowych kobiet-rzeźbiarek:
- Katarzyny Kobro,
- Marii Jaremy,
- Aliny Szapocznikow,
- Magdaleny Abakanowicz,
- Agaty Agatowskiej,
- Magdaleny Więcek,
- Marii Pinińskiej-Bereś,
- Barbary Stańczak,
- Barbary Falender,
- Martyny Pająk,
- Iwony Demko.
Więcej o wystawie:
https://rzezba-oronsko.pl/wystawy/haptyczny-rezonans-materii/
Prezentacja twórczości Marii Papy Rostkowskiej trwa do 4.06.2023 r.
Kuratorka: Marta Smolińska
Współpraca: Jarosław Pajek
Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat medialny:
- Contemporary Lynx,
- Magazyn Szum,
- NN6T notes na 6 tygodni,
- Pismo Artystyczne Format,
- Zwierciadło,
- Radio Radom 87,7FM
Partner wernisażu:Solar Company S.A.
Autor zdjęć: Piotr Piasta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?