Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Grupa Lotos zakończyła program EFRA za 2,3 mld zł. Instalacja koksowania jest gotowa do uruchomienia

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Grupa Lotos osiągnęła stan gotowości do rozruchu kluczowego obiektu Projektu EFRA - Kompleksu Koksowania (instalacja DCU - Delayed Coking Unit wraz z instalacjami towarzyszącymi). To formalne zakończenie budowy.

Grupa Lotos poinformowała, że kompleks koksowania jest gotowy do uruchomienia co kończy prace przy wartym ponad 2 mld zł projekcie. Instalacja została przekazana do rozruchu, czyli do prób i testów jej użytkownikowi - Zakładowi EFRA należącemu do spółki Lotos Asfalt, właściciela instalacji.

Wszystko na temat: FUZJI LOTOSU I ORLENU

- Gotowość do rozruchu technologicznego głównej instalacji Projektu EFRA to bardzo dobra informacja dla Lotosu, który będzie dysponował jeszcze bardziej efektywną, innowacyjną, ekologiczną i dochodową rafinerią, produkującą prawie wyłącznie wysokomarżowe produkty - komentuje Mateusz A. Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos SA. - Instalacja DCU pozwoli nam wycofać się z produkcji ciężkiego oleju opałowego. To ważne ponieważ już w styczniu 2020 roku wchodzą w życie przepisy IMO zakazujące spalania go przez statki, czyli głównego konsumenta tego wysokosiarkowego paliwa. Zamiast tego mało wartościowego i nieekologicznego produktu uzyskamy z ciężkiej pozostałości po przerobie ropy wysokiej jakości olej napędowy i paliwo lotnicze oraz koks, zwiększając naszą marżę rafineryjną.

EFRA daje Lotosowi możliwości produkcji prawie wyłącznie czystych i wysokomarżowych produktów, których udział w rafineryjnej produkcji wzrośnie z około77 proc. w 2012 roku do ponad 89 proc.

Zobacz nasz serwis o

- Realizacja Projektu EFRA rozwiązuje problem dotyczący wszystkich rafinerii na świecie. To problem związany z kwestią ciężkich pozostałości po przerobie ropy. Dzięki tej inwestycji przechodzimy na wyższy poziom technologiczny - podkreślił Patryk Demski, wiceprezes Zarządu Grupy Lotos SA ds. inwestycji i innowacji - To jednak nie koniec naszej innowacyjnej drogi do doskonalenia rafinerii, a nowy początek. Przed nami kolejne wyzwania prowadzące do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału naszych instalacji oraz jeszcze lepszych efektów ekonomicznych.

Koszt Projektu EFRA realizowanego w latach 2015-2019 to ok. 2,3 mld zł. Sama budowa nowych instalacji dała zatrudnienie ponad 1500 pracownikom firm wykonawczych głównie polskich. Projekt EFRA to kontynuacja procesu technologicznego unowocześniania rafinerii. Jest zakończeniem technologicznego łańcucha przerobu ropy naftowej powstałego w ramach inwestycyjnego Programu 10+.

Pierwotnie gdańska firma paliwowa zakładała, że EFRA zostanie zakończona przed latem ubiegłego roku. W wyniku opóźnień, jak podkreśla Lotos, nie z jego winy, inwestycja ma ponad rok opóźnienia. Włoska firma, która jest głównym wykonawcą inwestycji to KT - Kinetics Technology. Z powodu problemów wykonawczych konieczne okazało się aneksowanie umowy przewidujące nowe terminy uruchomienia instalacji koksowania.

Czytaj także:

Z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego rozpoczęła się wczoraj w Gdyni druga edycja Forum Wizja Rozwoju

Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Polska szybko dogoni Zachód? G...

TOP 100 największych firm na Pomorzu. Ranking firm pod względem przychodów ze sprzedaży w 2017 rokuRok 2017 stał w kraju pod znakiem wzrostu gospodarczego i spadku bezrobocia. Na Pomorzu koniunktura również dopisała, co pokazują wyniki tutejszych firm.

TOP 100 największych firm na Pomorzu. Sto najlepszych firm p...

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki