Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Grupa Lotos wspólnie ze stocznią Remontowa SA przebuduje morskie platformy wydobywcze

Jacek Klein
Platforma zostanie przebudowana na pływającą rafinerię
Platforma zostanie przebudowana na pływającą rafinerię Jerzy Uklejewski
Grupa Lotos właśnie zakończyła okresowy remont gdańskiej rafinerii. Zakład pracuje już pełną parą przy wyższej wydajności. Osiągnięto to dzięki wyczyszczeniu lub naprawie aparatów, rurociągów i urządzeń, co zwiększyło przepustowość, lepszą wymianę ciepła oraz mniejszą awaryjność. Łącznie wyremontowano ponad 5 tys. urządzeń i ponad 2,5 tys. aparatów i rurociągów.

Przerób ropy naftowej oraz sprzedaż paliw i produktów ropopochodnych to główna działalność gdańskiego koncernu - drugiej pod względem przychodów firmy w kraju. Zamierza wejść on jednak na nowy rynek. Spółka Lotos Serwis i Gdańska Stocznia Remontowa będą razem modernizować platformy offshore. Firmy podpisały w tej sprawie list intencyjny.

- Gdańska Stocznia Remontowa poszukiwała partnera w celu stworzenia swoistego ośrodka modernizacji platform offshore. Oni znają się na elementach pływających, ale potrzebowali specjalistów od linii technologicznych do rafinacji ropy. I znaleźli go w naszej spółce - mówi Leszek Dylik, prezes Lotos Serwisu.

Współpraca zacznie się od przebudowy platformy morskiej FPF-1 na pływającą rafinerię ropy naftowej. Remontowa specjalizuje się w remontach tego typu konstrukcji, jednak to pierwsze zamówienie na przebudowę platformy na morską rafinerię.
- Po pierwsze, jesteśmy wielkimi zwolennikami współpracy w regionie. Po drugie, jako czołowa stocznia remontowa w Europie poszukujemy najlepszych i najbardziej kompetentnych partnerów, stąd intencja współdziałania właśnie z Lotos Serwisem. Prace dla sektora naftowego to ścieżka rozwoju, którą kroczymy już od kilku lat i zamierzamy to kontynuować. Zatem i kooperacja ma wieloletnią perspektywę - mówi Jarosław Flont prezes Remontowa SA.

Przed podpisaniem listu o kooperacji serwisowa spółka Lotosu przeszła audyty prowadzone przez właścicieli platform offshore - m.in. firmę Petrofac Facilites Managment w Aberdeen, do której należy FPF-1. Platforma ma długość 82 m, szerokość 75 m i wysokość ponad 30 m. Zbudowała ją w 1977 r. japońska stocznia MHI Hiroshima Machinery Works. FPF-1 ma być eksploatowana na Morzu Północnym, na podmorskim polu naftowym leżącym na wodach brytyjskich.
Została przyholowana do Gdańska 9 listopada ub. roku. Wspólne prace GSR i Lotos Serwisu na platformie powinny zakończyć się na przełomie 2013 i 2014 r. Obecnie opracowywane są harmonogramy, struktura organizacyjna i zarządcza oraz warunki komercyjne dla tego projektu.

Lotos Serwis to spółka gdańskiego koncernu powstała w 2003 roku na bazie wydzielonych służb utrzymania ruchu, w wyniku realizacji programu restrukturyzacji korporacyjnej i organizacyjnej. Lotos Serwis działa w branżach: mechanicznej, elektrycznej oraz automatyki i systemów sterowania. Realizuje usługi z zakresu utrzymania ruchu, obsługi urządzeń i instalacji, wykonawstwa remontów oraz diagnostyczno-pomiarowe.

Branża offshore to jedna z najbardziej perspektywicznych dziedzin gospodarki. Świat oparty na paliwach kopalnych poszukuje nowych złóż surowców, w tym ropy naftowej i gazu. Największe nadzieje pokładane są w nieeksploatowanych jeszcze, a potencjalnie bogatych złożach podmorskich. Stąd przewiduje się, że popyt nie tylko na budowę, ale modernizację i przebudowę platform i instalacji wydobywczych będzie się utrzymywał.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki