Rozbudowa drogi krajowej nr 22. Na jakim etapie są prace?
Rozbudowa drogi krajowej nr 22 w gminie Stare Pole obejmie odcinek ok. 10,2 km od granic administracyjnych Malborka do granicy województwa pomorskiego z warmińsko-mazurskim, z wyłączeniem wcześniej przebudowanego skrzyżowania w Królewie (skrzyżowanie z drogą do lotniska).
- Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz dostosowanie parametrów do wymaganej klasy technicznej, m.in. poprzez przystosowanie nawierzchni do obciążeń do 11,5 tony na oś – przekazał Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że przebudowane zostaną skrzyżowania, skorygowane będą łuki poziome i spadki poprzeczne. Przebudowany zostanie również system odwodnienia i zbiorników retencyjnych oraz przepusty pod drogą krajową. Na całej długości modernizowanego odcinka powstanie ścieżka pieszo-rowerowa wraz z miejscem postoju oraz kanał technologiczny. Prace budowlane przewidują również przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją.
GDDKiA na sfinansowanie tego zadania przewidziała ok. 158,1 mln zł, o czym poinformowała tuż przed otwarciem ofert w przetargu. Cena była jedynym kryterium za przeprowadzenie prac zgodnych ze specyfikacją i wymaganiami jakościowymi. Wpłynęło pięć ofert od firm i konsorcjów. Oto zestawienie kwot:
- NDI (lider) i NDI Sopot (partner) - 175 640 408,95 zł;
- Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) - 206 617 206,21 zł;
- Polimex Infrastruktura (lider), Polimex Mostostal i Polbud Pomorze (partnerzy) - 215 917 004,84 zł;
- Budimex - 219 813 924,09 zł;
- PORR - 225 190 896,41 zł.
Trwa analiza ofert dotyczących rozbudowy DK 22 w Starym Polu. Zasadnicze pytanie jest jedno: czy GDDKiA jest w stanie zwiększyć pulę środków na to zadanie? Jeżeli nie, pozostanie unieważnienie tego przetargu i ogłoszenie kolejnego z nadzieją, że wpłyną propozycje z niższymi stawkami. Inwestor zakładał, że po podpisaniu umowy z wyłonionym wykonawcą prace potrwają 19 miesięcy.
W GDDKiA zastanawiają się, czy złożone w tym postępowaniu oferty wskazują na zmianę podejścia potencjalnych wykonawców. Do tej pory, przez kilkanaście miesięcy pandemii, zarządca dróg krajowych notował oszczędności w przetargach. Oferty firm były niższe nawet o 50 proc., a normą były kwoty, które stanowiły 60-80 proc. zakładanych kosztów inwestycji.
Przetarg, w którym właśnie poznaliśmy oferty, jest pierwszym „dużym” przetargiem od dłuższego czasu, w którym wpłynęły tak wysokie oferty w stosunku do naszego budżetu. Może to wskazywać na powrót do podejścia prezentowanego przez branżę w latach 2018-2019 oraz odzwierciedlenie obecnej sytuacji cenowej i materiałowej notowanej na rynku budowlanym. To również pierwsze takie otwarcie ofert po wybuchu wojny w Ukrainie – informuje Piotr Michalski.
Wpływ na ceny ma m.in. dostępność towarów, usług i pracowników. W kwietniu gdański oddział GDDKiA zaplanował jeszcze pięć kolejnych otwarć ofert. Wtedy będzie znana odpowiedź na pytanie, czy obecny przetarg jest początkiem nowego trendu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?