Autobusy tego typu produkowano w latach 50. i 60. Z fabrycznej taśmy zjechało ich wtedy 17 tysięcy! Ciekawostką jest fakt, że nie miały ogrzewania, rozwijały prędkość do 65 km/godz. i miały ręcznie otwierane drzwi za pomocą specjalnej dźwigni. W latach 60. po Gdyni kursowały 42 tego typu pojazdy.
Aż trudno sobie wyobrazić, że dziś po polskich drogach porusza się tylko jeden... "Perełka", która pojawiła się w Gdyni, dwa lata temu została odbudowana dzięki staraniom krakowskich miłośników komunikacji.
San H01B "poprowadził" niedzielną paradę, w której uczestniczyło 30 autobusów i trolejbusów. Ulicami Gdyni przejechały te historyczne i bardziej współczesne.
- Na ul. Świętojańskiej paradzie asystowało mnóstwo rodzin z dziećmi. Przez Skwer Kościuszki też przewinęło się sporo gdynian, więc z całą pewnością mogę stwierdzić, że impreza okazała się sukcesem - mówi Mariusz Józefowicz, specjalista w gdyńskim ZKM.
Trzy spośród historycznych autobusów, w tym unikatowy San, przez kilka godzin obsługiwały linię komunikacji miejskiej przebiegającej przez ul. Świętojańską. Z kolei jeszcze od października, pasażerowie będą mogli korzystać z dziewięciu nowych autobusów marki Mercedes Citaro.
- To najnowocześniejsze autobusy miejskie na świecie - cieszy się Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. - Pięć przegubowych citaro ma od 1 października obsługiwać kursy na pospiesznej linii "R" do Rumi, a cztery krótkie zostaną skierowane na linię "S" do Sopotu.
Właścicielem pojazdów jest PKS Wejherowo - jeden z kilku przewoźników świadczących usługi dla ZKM. W sumie unowocześnienie taboru kosztowało 9 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?