Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdyński samorząd zapowiada TRISTAR dla północnych dzielnic Gdyni. Prace ruszą pod koniec roku

red
Tomasz Bolt/Polska Press
TRISTAR na ratunek dla zakorkowanych północnych dzielnic Gdyni? Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace nad wprowadzeniem pierwszego etapu inwestycji. Gdyńscy urzędnicy zapowiadają, że włączenie kolejnych skrzyżowań w miejski system zarządzania ruchem poprawi płynność jazdy.

Jak przyznają gdyńscy urzędnicy, w ostatnich latach natężenie ruchu drogowego w północnych dzielnicach bardzo wzrosło. To właśnie TRISTAR w połączeniu z m.in. przebudową ul. Kwiatkowskiego ma ratować północne dzielnice przed zakorkowaniem.

– Ten rok obfituje w duże inwestycje w północnych dzielnicach Gdyni. Trwa przebudowa ulicy Kwiatkowskiego, niedługo rozpoczynamy remont łącznicy zjazdowej estakady w ul. J.Wiśniewskiego. Kolejną inwestycją usprawniającą komunikację w tym rejonie będzie włączenie sygnalizacji kluczowych skrzyżowań ulicy Unruga do systemu Tristar. Dzięki temu inżynierowie nadzorujący system będą mogli na bieżąco sterować ruchem. Wkrótce poprawimy nie tylko standard i jakość dróg w północnych dzielnicach, ale też przepustowość układu drogowego – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Obecnie w systemie TRISTAR funkcjonuje 76 ze 103 skrzyżowań objętych sygnalizacją świetlną. W pierwszym etapie w system TRISTAR zostaną „wpięte” sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach ulic:

  • Unruga – Podgórska – Kuśnierska,
  • Unruga – Kwiatkowskiego,
  • Unruga – Cechowa,
  • Unruga – Śmidowicza.

Na wybranych sygnalizacjach zostaną zastosowane systemy ITS, które dostosują parametry sterowania do zmiennych warunków ruchu w czasie rzeczywistym.

– Sygnalizacje świetlne w ciągu ul. Unruga wyposażymy w nowe sterowniki, dodatkowe urządzenia detekcji, połączenia sieciowe, a także przygotujemy programy z nową logiką sterowania, z uwzględnieniem pracy w systemie TRISTAR – wyjaśnia Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni – Docelowo uruchomimy system priorytetów dla transportu zbiorowego. Zapewni on uprzywilejowanie opóźnionych pojazdów i tym samym skrócenie czasu ich przejazdu przez skrzyżowanie – dodaje Maciej Bodal.

Trwająca przebudowa ul. Kwiatkowskiego i budowa kanału technologicznego umożliwi realizację następnego etapu inwestycji. Powstaną połączenia światłowodowe ze sterownikami na ul. płk. Dąbka, co pozwoli zintegrować kolejne skrzyżowania z systemem TRISTAR. Będą to sygnalizacje świetlne skrzyżowań ulicy płk. Dąbka – Kwiatkowskiego, płk. Dąbka – Derdowskiego, płk. Dąbka – Staniewicza, płk. Dąbka – Sikorskiego, płk. Dąbka – Porębskiego. W trzecim etapie skrzyżowania ulic płk. Dąbka – Zielona oraz ul. Zielona – Pętla Babie Doły.

Projektowanie I etapu (obejmującego skrzyżowania ulicy Unruga) ma zakończyć się jesienią, a roboty budowlane w grudniu 2021 roku. II etap zostanie zrealizowany po zakończeniu przebudowy ul. Kwiatkowskiego, ale nie wcześniej niż w 2022 r. III etap rozpocznie się nie wcześniej niż w 2023 roku.

Koszt realizacji I etapu szacowany jest na 550 000 złotych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki