- Jesteśmy coraz bliżej porozumienia - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Rokowania na dziś są takie, iż w ciągu najbliższych trzech miesięcy może dojść do podpisania umowy.
Jarosiński podkreśla, że projekt wykupienia nabrzeża, aby zburzyć je, co umożliwi zbudowanie nowej obrotnicy i w konsekwencji wpływanie do portu większych niż dotychczas statków, spotkał się z przychylnością reprezentantów rządu, m.in. przedstawicieli Skarbu Państwa, Ministerstwa Infrastruktury czy ministra obrony narodowej. Polityków udało się przekonać, że będzie to inwestycja strategiczna dla całej polskiej gospodarki. Jeśli do Gdyni w najbliższej przyszłości nie mogłyby zawijać większe jednostki, przestanie być ona konkurencyjna dla innych bałtyckich portów. Szczególnie na rynku przewozów kontenerowych. Gdyby tak się stało, w dłuższej perspektywie czasu niewykluczone jest nawet, iż filipińska spółka ICTSI, która w procesie prywatyzacyjnym zakupiła Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) i inwestuje w jego rozwój dziesiątki milionów złotych, wycofa się ze swojej działalności.
Na rynku przewozów kontenerowych panuje obecnie bardzo duże ożywienie i sytuacja ta ma się utrzymać. W zeszłym roku gdyńskie terminale zanotowały rekord przeładunków, który sięgnął pułapu 6,3 mln ton. Na dłuższą metę nie da się jednak tej działalności rozwijać w sytuacji, kiedy do Gdyni wpływać mogą obecnie jednostki mierzące maksymalnie 280 m. Natomiast po wyburzeniu nabrzeża, budowie obrotnicy i kolejnym pogłębieniu kanałów portowych będą mogły się pojawić statki nawet 370-metrowe.
BCT szuka też nowych kontrahentów, jego zarządcy rozmawiali ostatnio w Bratysławie ze słowackimi spedytorami.
- Eksport tamtejszych towarów na rynki Ameryki Północnej czy Południowej przez port w Gdyni pozwoli zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. - Prowadzone przez nas inwestycje i obrany kierunek rozwoju sprawiają, że Gdynia staje się coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla portów niemieckich czy holenderskich.
W Bratysławie analizowano też możliwość uruchomienia nowych połączeń kolejowych między Słowacją i Polską.
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?