Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdyński port już prawie sprywatyzowany

Jacek Sieński
0statnio sprywatyzowaną spółką w porcie gdyńskim jest WUŻ - PUŻiP Gdynia
0statnio sprywatyzowaną spółką w porcie gdyńskim jest WUŻ - PUŻiP Gdynia Hanna Sagan/ZMPG.SA
Na sprywatyzowanie czeka spółka BTDG - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, ostatnia z portowych firm operatorskich, której udziały chce zbyć do przyszłego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

W ostatnich latach nowych właścicieli pozyskało siedem gdyńskich spółek portowych. ZMPG SA przystąpił do realizacji swojego planu inwestycyjno-remontowego na latach 2011- 2013, ze wsparciem finansowym z funduszy z Unii Europejskiej.

- W ciągu siedmiu miesięcy tego roku, w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, odnotowaliśmy wzrost przeładunków o 9,8 proc. - zaznacza Janusz Jarosiński, prezes ZMPG SA. - Zatem jest to pozytywny trend, tym bardziej że nasz plan przewidywał przeładowanie w tym roku o około 4,5 proc. towarów więcej niż w zeszłym roku. Liczymy więc, iż tegoroczny wynik, gdy chodzi o obroty, może być drugim lub trzecim z najlepszych, jakie w ostatnich latach uzyskiwał port gdyński.

Gdynia: Strajk pracowników Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych WUŻ (ZDJĘCIA)

Prezes Jarosiński nie ukrywa, że zarząd portu zdaje sobie sprawę z zagrożenia, jakie dla portów stanowi możliwość wystąpienia ponownego spowolnienia gospodarczego na świecie. Stąd stara się on tak przeobrażać port gdyński, aby był przygotowany do funkcjonowania w trudniejszych czasach. Służy temu między innymi prywatyzowanie spółek portowych, umacniające pozycję portu na rynku żeglugowym i zwiększające jego konkurencyjność.

Pod koniec sierpnia podpisano dwie umowy prywatyzacyjne. Pozyskano inwestora, który zakupił udziały spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia. Jest nim francuska firma ATIC Services, europejski lider w usługach logistycznych obejmujących obrót ładunkami masowymi, a przede wszystkim węglem.

Gdynia: Holendrzy zainwestują w WUŻ

Udało się też sprywatyzować spółkę WUŻ - Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia, której udziały nabyła holenderska firma Fairplay BV w Rotterdamie, mająca ponad 100-letnie tradycje w usługach holowniczych.

Do sprywatyzowania pozostała tylko spółka Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia. Proces jej prywatyzacji zacznie się w drugiej połowie roku 2012.

Gdynia: Związkowcy nie chcą sprzedaży WUŻ, zarząd portu negocjuje

W porcie gdyńskim kontynuowane są wielkie inwestycje. Obecnie trwa wyburzanie starej zabudowy, aby uzyskać miejsce pod nowe place składowe i magazyny. Największe prace budowlane prowadzone są w rejonie terminalu ro-ro. Powstaje też nowy układ drogowy z wjazdem pod ul. Solidarności. Rozstrzygany jest przetarg na wykonawcę układu drogowego do wschodniej części portu.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki