Gdyński port chce wykorzystywać drony do ochrony swojej infrastruktury

Jacek Klein
Jacek Klein
Zaktualizowano 
Tadeusz Urbaniak, Port Gdynia
Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA będzie współpracować z Centralnoeuropejskim Demonstratorem Dronów (CEDD) w obszarze ochrony infrastruktury krytycznej. Porozumienie zawarto w Katowicach na konferencji „Drony - Prawo, Technologia, Usługi”, która odbyła się w ubiegłym tygodniu.

- Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy to działalności portów - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Technologia bezzałogowych statków powietrznych rozwija się bardzo dynamicznie, zmierzając do autonomicznego transportu pasażerskiego i handlowego. To również nowe, coraz bardziej ekologiczne środki transportu i poprawa procesów logistycznych, co wpływa na poprawę środowiska. Wprowadzając system Antydron na terenie Portu Gdynia, wypracowujemy rozwiązania służące do zarządzania przestrzenią powietrzną w obrębie infrastruktury krytycznej, co może posłużyć do stworzenia dobrych praktyk dla innych firm i instytucji.

Polska w bezzałogowej czołówce świata

Konferencja „Drony - Prawo, Technologia, Usługi”, zgromadziła przedstawicieli rządu, samorządów, naukowców, służby mundurowe oraz przedsiębiorców działających w branży bezzałogowych statków powietrznych (BSP).

- Przełomowe technologie wypracowane w świecie lotniczym z niespotykaną wcześniej intensywnością przenikają do wielu dziedzin życia - mówił na otwarciu konferencji Mikołaj Wild, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. -Dowodzi to, że lotnictwo nie jest dziedziną hermetyczną, ale ma wiele do zaoferowania całej gospodarce. Cieszę się, że dzięki zintegrowanym wysiłkom tak wielu instytucji, polskie podmioty mają możliwość znalezienia się w światowej forpoczcie wdrażających rozwiązania autonomiczne, jednocześnie realizujących koncepcję Przemysłu 4.0, czy nawet krok dalej - Przemysłu 5.0.

Konferencja była także doskonałą okazją, aby podsumować pierwszy rok działalności Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD), realizowanego w ramach Programu SOR Żwirko i Wigura. Z inicjatywą utworzenia demonstratora wyszli: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

- Kiedy niespełna rok temu stanęliśmy przed możliwością współtworzenia demonstratora, nawet przez chwilę nie miałem wątpliwości, że jest to inicjatywa, w którą warto się włączyć - zaznaczył Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. - Pierwszy rok działalności pozwolił nam na przeprowadzenie praktycznych testów, jak np. kontrole zanieczyszczenia powietrza przy użyciu dronów. Na tej podstawie powstają rekomendacje, z których skorzystają samorządy w całym kraju.

Kolejnym krokiem jest udostępnienie obszarów do prowadzenia testów rozwiązań technologicznych wykorzystujących loty automatyczne, co pozwol tworzyć nowe, dojrzałe usługi.

- Mamy ambicje, aby Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stała się swoistą „doliną dronową”. Jestem przekonany, że rozwiązania wypracowane u nas, będą z powodzeniem kopiowane na arenie ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej - dodał Karolczak.

Bezpieczeństwo i zmiany prawa

O bezpieczeństwo wykonywania operacji przy użyciu bezzałogowych statków powietrznych zadba Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która pracuje nad autorskim systemem UTM (Unmanned Traffic Management).

- Wdrożenie operacyjne koncepcji PansaUTM przeniesie nas do ścisłej światowej czołówki w zakresie nowoczesnego, scyfryzowanego środowiska operacyjnego przyjaznego operatorom BSP. Prace nad rozwiązaniem są już ukończone, aktualnie trwają intensywne testy rozwiązań technicznych i systemu oraz tworzona jest odpowiednia dokumentacja - powiedział Janusz Janiszewski, p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

Uząd Lotnictwa Cywilnego, dostosowuje polskie przepisy do unijnych rozporządzeń.

- Dzięki naszym dotychczasowym doświadczeniom w regulacji i nadzorze nad lotnictwem bezzałogowym, wdrożenie nowego prawa unijnego, które wejdzie w życie w połowie 2020 r. nastąpi w bezpieczny i zrównoważony sposób - zaznaczył Michał Witkowski, wiceprezes ds. standardów lotniczych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. - Pozwoli ono również na wykorzystanie potencjału jaki drzemie w technologiach bezzałogowych w jeszcze większym stopniu niż miało to miejsce dotychczas. Nowe prawo da nam sporą elastyczność w podejściu dronów, a to bardzo istotne w przypadku tak nowej i szybko rozwijającej się technologii.

Konferencja dotycząca bezzałogowców w Katowicach była także okazją do przeprowadzenia warsztatów tematycznych, podczas których mówiono o nowych sposobach wykorzystania dronów i standardach.

- Pierwsze projekty realizowane w ramach Programu CEDD potwierdzają bardzo duży zasięg oddziaływania korzyści, jakie one ze sobą niosą. Program umożliwia prawodawcy możliwość innowacyjnego podejścia do współpracy z interesariuszami programu dronowego i procesu regulacyjnego. To konieczność w przypadku dziedziny, która tworzy nowy wymiar gospodarki, integrujący tak wiele technologii i z których korzysta tak wiele podmiotów - zauważa Małgorzata Darowska, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i Programu CEDD.

Wydarzenie w Katowicach przyniosło jeszcze jedno rozstrzygnięcie. Rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, podpisał list intencyjny o współpracy z GZM w związku z Programem CEDD. Chodzi m.in. o promowanie prac naukowych Politechniki w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych, zaangażowanie kadry naukowej w działania Programu w roli eksperckiej, wsparcie w zakresie prowadzenie testów technologii i usług.

Warto zaznaczyć, że wartość rynku dronów wyniesie 3,26 mld zł do 2026 r., natomiast korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł. Tak wynika z Białej Księgi Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, którą opracowało Ministerstwo Infrastruktury wraz z Polskim Instytutem Ekonomicznym.

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie