Erasmus to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń młodzieży, sportu adresowany również do uczniów oraz nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Środki na realizację wybranych projektów w Polsce przyznaje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Erasmus +.
– W Gdyni zapewniamy edukację na najwyższym poziomie i dlatego wciąż stwarzamy uczniom dodatkowe możliwości edukacyjne i wysoką jakość kształcenia. To m.in. projekty międzynarodowe finansowane w ramach programu Erasmus+, a więc przedsięwzięcia związane z możliwością wyjazdu zagranicznego, nauką poza murami szkoły, pracą w zespołach projektowych i ścisłą współpracą międzynarodową. Doceniam ogromnie fakt, że pomimo pandemii i wielu utrudnień, które towarzyszą nam od ponad roku, gdyńskie szkoły nieprzerwanie realizują projekty z partnerami zagranicznymi – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Gdyńskie szkoły w ramach tego programu realizują projekty mające na celu m.in. wzmocnienie swojego potencjału we współpracy międzynarodowej, pozyskiwanie wiedzy i nowych umiejętności uczniów i nauczycieli oraz promowanie wartości związanych z tolerancją oraz włączeniem społecznym.
– Projekt Erasmus+ w naszej szkole rozwija nie tylko wiedzę, ale również relacje. Dzięki niemu uczniowie i nauczyciele mogą poczuć, że są częścią nie tylko klasy, ale całej społeczności szkolnej. Dodatkowo współpracują ze szkołami z innych krajów. Jest to też wielka wartość dla nauczycieli, otwierająca możliwości tworzenia ciekawych projektów z uczniami, uczenia się języka i kontaktów z nauczycielami z innych krajów. Podchodzenia do nauczania w szeroki sposób. To wszystko ma wielkie znaczenie w rozwijaniu otwartości na inne kultury, Europę i poczucia własnej tożsamości narodowej oraz wspólnoty z krajami europejskimi – mówi Anna Leszczyńska, koordynatorka projektu Erasmus i nauczycielka j. angielskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8.
Co da szkole akredytacja?
Projekty erasmusowe realizowane przez ZSO nr 8 zostały wysoko ocenione i są zgodne z założeniami akredytacji. Teraz dzięki niej uczniowie i nauczyciele zaangażowani w projekty międzynarodowe będą mogli realizować ich jeszcze więcej. Szkoła ma także możliwość starania się o finansowanie swoich działań według mocno uproszczonych procedur przez cały okres obowiązywania akredytacji, a więc przez 6 najbliższych lat.
– Bardzo się z tego cieszę, ponieważ akredytacja stwarza dodatkowe możliwości w procesie edukacji uczniów i rozwoju zawodowego nauczycieli. Ważną dla mnie kwestią jest zaangażowanie nauczycieli - pań Izabelli Niklewskiej, Małgorzaty Lesisz oraz Anny Leszczyńskiej, które miały pomysł i chęci, aby projekt napisać i to na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Wspólnie zamierzamy włączyć do niego innych nauczycieli, by dzielić się wiedzą i dobrymi praktykami w gronie. Jestem przekonany, że nowy program na lata 2021-2027 przyczyni się do rozwoju umiejętności językowych młodzieży, otwartości i przedsiębiorczości – podkreśla Witold Chudyszewicz, dyrektor ZSO nr 8.
Obecnie, za ponad 80 tys. zł dofinansowania, w szkole realizowany jest projekt „Nature, traditions and identity in youth’s vision”, w który mocno zaangażowani są uczniowie klas VI-VIII SP nr 37, uczniowie XVII LO oraz społeczność szkół partnerskich z Estonii, Portugalii, Bułgarii i Turcji. Jego celem jest zwrócenie uwagi młodzieży na rękodzieło tradycyjne naszych krajów – chodzi o produkty, takie jak ceramika z Bolesławca, kafle z Portugalii czy inne wytwory rękodzieła, które są tworzone w krajach biorących udział w projekcie.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?