Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdyńska Stocznia Remontowa Nauta przejęła kontrakt Maritim Shipyard na kadłub jednostki PSV

Czesław Romanowski
Tak będzie wyglądał statek dla norweskiego armatora
Tak będzie wyglądał statek dla norweskiego armatora materiały prasowe
Częściowo wyposażony kadłub jednostki PSV (Platform Supply Vessel) powstaje na dawnej pochylni Stoczni Gdańsk. Budować go będzie gdyńska Stocznia Remontowa Nauta.

Umowę na budowę kadłuba stocznia Nauta zawarła z norweską firmą Hellesoy Verft AS 23 maja tego roku. Norwegowie początkowo zlecili budowę kadłuba gdańskiej Maritim Shipyard, ale z powodu problemów finansowych tej stoczni ostatecznie zdecydowali się podpisać kontrakt z gdyńskim zakładem. Odbiorcą jednostki będzie SIEM Offshore. Ma to być pierwszy z czterech tego typu kadłubów, które zbuduje stocznia Nauta.

Statek do obsługi platform wiertniczych będzie miał 89 metrów długości i 19 metrów szerokości. Jego nośność to 5500 DWT. Został zaprojektowany przy współpracy z Wärtsilä Ship. Cechą charakterystyczną tej jednostko jest napęd hybrydowy: silnik zasilany jest zarówno gazem LNG, jak i olejem napędowym. Statek będzie m.in. wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Cięcie blach dla jednostki rozpoczęło się 10 lipca. Prace przy jej budowie mają zacząć się dzisiaj. Stal do budowy kadłuba dostarcza Stocznia Gdańsk, która na pochylni niegdyś sama budowała kadłuby.
O rozpoczęciu budowy statku informował na środowym spotkaniu sejmowej Komisji Skarbu Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

- Mam nadzieję, że do końca sierpnia podpiszemy jeszcze cztery kontrakty - stwierdził Dąbrowski.
Przypomnijmy, że ARP jest właścicielem stoczni Nauta oraz Energomontażu Północ, a także udziałowcem stoczni Crist. Ma także spółkę Synergia99, która posiada pochylnie i dźwigi w Gdańsku. W Zachodniopomorskiem do ARP należą z kolei stocznie: Gryfia i Morska Stocznia Remontowa. Agencja obecnie konsoliduje oba te zakłady.

Ze wszystkich tych firm chce stworzyć grupę stoczniową.
Wciąż tymczasem nie rozwiązana pozostaje sytuacja Stoczni Gdańsk. ARP jest jej współwłaścicielem i od miesięcy nie może porozumieć się z ukraińskim większościowym udziałowcem co do sposobu ratowania firmy. Stocznia potrzebuje ok. 180 mln zł kapitału, aby odzyskać płynność finansową. Koncepcje obu stron co do sposobu jej zasilenia są jednak nie do pogodzenia.
[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki