Ledwo co zjechał z taśmy produkcyjnej w starachowickiej fabryce i już wylądował na ulicach Gdyni. Nowoczesny MAN to kolejna generacja popularnych „lwów”, z których pasażerowie gdyńskiej komunikacji miejskiej korzystają już od lat. Różnica jest tylko jedna - tym razem, po raz pierwszy marka wyprodukowała pojazd w całości elektryczny.
- Duża bateria umożliwia przejazd autobusu dziennie do 270 kilometrów, przez okres 6 lat. Zmieniliśmy stanowisko pracy kierowcy, które jest bardziej ergonomiczne, przestrzeń pasażerska jest wysoka, jasna, umożliwia odpowiednią widoczność – mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska. - Produkcja seryjna rozpoczęła się w październiku tego roku, przedseryjne autobusy już zostały dostarczone do klientów głównie na terenie Niemiec, a mamy zamówienia kilkudziesięciu kolejnych autobusów dla operatorów z krajów skandynawskich i z Niemiec.
"Lew" dawał pokaz swoim możliwościom na gdyńskich ulicach, a przyglądali się mu przedstawiciele miejskich przewoźników i być może te pojazdy zostaną wprowadzone do gdyńskiej komunikacji, jako kolejne zeroemisyjne autobusy.
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na 24 elektryczne autobusy, w związku z tym Gdynia wzbudza zainteresowanie producentów autobusów elektrycznych. Między innymi z tego powodu firma MAN zdecydowała się przyjechać dzisiaj do Gdyni – mówił Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
- Szukamy inspiracji na przyszłość. Oglądamy, podglądamy, tzw. benchmarking zawsze wszystkim pomaga. Trzeba pamiętać też o tym, że autobusy muszą sprawdzić się w normalnym funkcjonowaniu, to jest dla nas najważniejsze. Co prawda ten autobus jest z nami tylko przez jeden dzień, ale jest to jakaś inspiracja, na pewno jeszcze będziemy go testowali – mówił Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
MAN Lion’s City E to zupełnie nowa konstrukcja niemieckiego producenta. Zaprojektowano je w wersji 12-metrowej i przegubowej, 18-metrowej. W wersji prezentowanej w Gdyni wykorzystano zasilany litowo-jonowym akumulatorem silnik elektryczny o mocy 160 kW.
W zależności od warunków, na pełnej baterii pojazd jest w stanie przejechać od 200 do 270 kilometrów (dane producenta). Czas pełnego ładowania złączem plug-in to około 3 godzin. Elektryczny autobus marki MAN w 12-metrowej wersji jest w stanie pomieścić 84 pasażerów.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?