Gdynia bardziej eko
Gdynia obliczyła ślad węglowy miasta i zamierza stopniowo ograniczać źródła emisji gazów cieplarnianych. Miasto obliczyło swoje zużycie w 2020 dla emisji głównych gazów: dwutlenku węgla, metanu i podtlenku azotu i zapowiada, że w ciągu najbliższych 10 lat jest gotowe ograniczyć je o łącznie 43 proc..
- Dzisiaj cały świat uświadamia sobie, że odejście od paliw kopalnych jest nieuniknione-podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Musimy podjąć działania, które wychodzą naprzeciw potrzebom, o które głośno woła nasza planeta. Gdynia policzyła swój ślad węglowy i deklarujemy, w poczuciu obowiązku za klimat, że do roku 2030 ograniczymy emisję gazów emitowanych na terenie naszego miasta o 43 procent. Będziemy sukcesywnie monitorować te działania i pokażemy, że na przestrzeni najbliższych lat jest to możliwe.
Całkowita ilość gazów cieplarnianych wyemitowanych z terenu Gdyni w 2020 roku to 1 201 tys. ton ekwiwalentu dwutlenku węgla. Oznacza to 4,9 ton CO₂e na statystycznego gdynianina.
- Jako pierwsze miasto w Polsce przeprowadziliśmy badanie dotyczące śladu węglowego-zaznacza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. - Jeżeli chcemy mówić o obniżaniu emisji gazów cieplarnianych, to musimy wiedzieć, o jakiej skali w przypadku Gdyni mówimy. Działania, które będziemy podejmowali, jeżeli chodzi o redukcje CO₂ będą działaniami nie tylko władz samorządowych, ale również podmiotów prywatnych i mieszkańców. Emisja energii odpowiada za 2/3 emisji gazów cieplarnianych w mieście, mniej więcej 1/3 to emisja związana z transportem, przede wszystkim drogowym. Te wszystkie działania będą zapisane w znowelizowanym programie adaptacji do zmian klimatu.
Plan na najbliższe 10 lat? Inwestycje w ciepłownictwo i transport
Miasto zapowiedziało m.in. zakup autobusów na wodór, gdy będzie to możliwe. Co jeszcze?
- dekarbonizację ciepłownictwa: OPEC Gdynia Sp. z o.o. zastąpi eksploatowany kocioł węglowy w Wejherowie nowoczesnym kotłem gazowym, podobnie kotły gazowe zastąpią kotły węglowe w Elektrociepłowni Gdyńskiej (inwestor: PGE SA),
- zwiększanie efektywności energetycznej budynków poprzez ich głęboką termomodernizację skutkującą zmniejszeniem zużycia energii i tym samym emisyjności; kwalifikacja do termomodernizacji odbywać się będzie na podstawie wykonanej w 2021 roku lotniczej mapie strat ciepła,
- zakup energii elektrycznej z certyfikatem wytworzenia z odnawialnych źródeł energii,
- priorytet dla transportu publicznego, rowerowego oraz urządzeń transportu osobistego, budowę i łączenie buspasów oraz budowę spójnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej (dróg rowerowych oraz miejsc przechowywania rowerów i urządzeń transportu osobistego na osiedlach),
- dekarbonizację transportu publicznego przez elektryfikację floty (zasilanej energią elektryczną z certyfikatem pochodzenia z OZE); gdy pojawią się możliwości techniczne zakup autobusów zasilanych wodorem,
- ograniczenie emisji CO₂ z Portu Gdynia m.in. poprzez zasilanie zacumowanych statków z wewnętrznych przyłączy elektrycznych zasilanych energią z OZE (inwestor: ZMPG S.A.),
- modernizację Oczyszczalni Scieków ,,Dębogórze" w celu ograniczenia emisji z osadników wstępnych i końcowych.
Ślad węglowy miasta będzie liczony i publikowany co roku, co według urzędników, pozwoli na ocenę skuteczności podejmowanych działań.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?