Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Miliony z Unii na inwestycje w BCT

Ksenia Pisera
Bałtycki Terminal Kontenerowy wzbogaci się m.in. o dwie nowe suwnice
Bałtycki Terminal Kontenerowy wzbogaci się m.in. o dwie nowe suwnice Tomasz Bołt
Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT w Gdyni otrzyma 53 mln 800 tys. unijnej dotacji z konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na rozwój transportu intermodalnego.

Cały projekt, oparty o to dofinansowanie, środki państwowe i własny wkład, ma łączną wartość 153 mln zł. BCT za te środki zakupi sprzęt, oprogramowanie oraz zainwestuje w infrastrukturę. Zarząd spółki ocenia, że realizacja tych zadań zwiększy zdolność przeładunkową terminalu.

- Mamy zagwarantowane kredytowanie i własne środki - mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. - Środki będą wydatkowane do 2015 roku. Dopiero po zakończeniu określonego etapu projektu i sporządzeniu dokumentacji CUPT ma sto dni na wypłacenie funduszy. To inwestycja na zasadzie przyobiecania.

BCT w Gdyni przewiduje 30-proc. wzrost przeładunków kontenerów w br.

W ramach programu inwestycyjnego Bałtycki Terminal Kontenerowy zostanie zaopatrzony w dwie suwnice nabrzeżowe, których łączna wartość wynosi 26,1 mln złotych, dwie suwnice kolejowe o wartości 13,3 mln zł każda. Zostaną zakupione również dwie suwnice placowe za 4,5 mln każda oraz sześć ciągników i naczep za 3,4 mln.

- To pozwoli zwiększyć zdolność przeładunkową terminalu - mówi Szymborski. - Obecnie jest ona szacowana na poziomie 750 tys. TEU (jednostka określająca standardowy wymiar kontenera o długości 20 stóp), a w przyszłości ma być to 1,2 mln TEU. Dzięki zakupowi nowych suwnic kolejowych i inwestycjom poczynionym przez Zarząd Portu Morskiego w terminal kolejowy BCT zwiększy się też zdolność ładunków przewożonych koleją. To ważny punkt w założeniach rozwojowych przyjętych przez spółkę. W ostatnich miesiącach udział przewozów kolejowych w BCT wynosił ok. 40 proc. całości obrotów w TEU - tłumaczy.

BCT zainwestuje również w automatyzację bram i modernizację oprogramowania. Zostaną wyremontowane drogi i place oraz wybudowanych będzie 400 dodatkowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych. To wartościowo największa inwestycja na liście konkursowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

- Chcę zwrócić uwagę, że branża portowa w obecnych warunkach kryzysu reaguje najbardziej elastycznie - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury. - Nawet jeżeli zmniejszają się obroty transportu morskiego, to i tak rozwija się logistyka, zmieniają się stawki przewozowe, a terminale wciąż są aktywne.

Zarząd spółki ocenia, że konkurs CUPT wpłynie na pozycję polskich terminali portowych.
- Dofinansowanie UE pozwoli nam wzmocnić konkurencyjność terminali portowych wobec tych na Morzu Północnym - mówi Szymborski. - To korzyści nie tylko dla samego terminalu, ale również dla firm i instytucji. Otworzą się nowe miejsca pracy.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki