Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Konflikt o węzeł Karwiny. Gdyńscy samorządowcy rozpoczynają inwestycję bez gwarancji unijnego dofinansowania

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Budowa węzła Karwiny rozpoczyna się bez gwarancji unijnego dofinansowania
Budowa węzła Karwiny rozpoczyna się bez gwarancji unijnego dofinansowania www.gdynia.pl
Choć Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego nie cofnął jeszcze decyzji o wstrzymaniu 54 milionów złotych unijnego dofinansowania dla budowy węzła Karwiny przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w tej dzielnicy, gdyńscy samorządowcy zdecydowali się podpisać umowę z wykonawcą inwestycji. O kontrowersjach związanych z zaplanowanym sposobem realizacji prac pisaliśmy w lutym tego roku. Doszło wtedy do ostrego sporu między gdyńskimi samorządowcami, a przedstawicielami PKP Polskich Linii Kolejowych.

Konflikt o węzeł Karwiny w Gdyni. PKP PLK oskarżają władze Gdyni o wycofanie się z ustaleń

W ostrym sporze między gdyńskimi samorządowcami, a przedstawicielami PKP Polskich Linii Kolejowych ci drudzy oskarżyli władze Gdyni o wycofanie się z ustaleń dotyczących budowy dodatkowych wiaduktów w ramach węzła Karwiny. To natomiast miało spowodować brak możliwości realizacji w przyszłości dodatkowego, trzeciego toru linii kolejowej 201. Jak alarmowali przedstawiciele PKP PLK, przyniesie to opłakane skutki dla rozwoju transportu na Pomorzu.

– Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk Osowa-Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście – mówił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Przedstawiciele PKP PLK alarmowali też, że, w przypadku realizacji inwestycji w sposób forsowany przez gdyńskich samorządowców, ograniczone zostaną przepustowość linii Gdynia-Kościerzyna oraz możliwość budowy nowych przystanków kolejowych Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack. Było to o tyle zdumiewające, że PKP PLK pozostawiły rezerwę terenu dla tych inwestycji.

„Niepewna jest budowa zaprojektowanego w ramach projektu przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz-Trójmiasto, dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni. Konsekwencją niespodziewanych zmian wprowadzonych w projekcie przez Miasto Gdynia może być ograniczenie efektywności ekonomicznej projektu przygotowywanego przez PLK” – przeczytać można było w oświadczeniu przedstawicieli kolejowej spółki.

Konflikt o węzeł Karwiny w Gdyni. Zarząd województwa wstrzymał unijne dofinansowanie

Władze Gdyni zarzuty PKP PLK nazwały bezzasadnymi. Mimo to, interweniować zdecydował się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Jak można było wówczas usłyszeć w Gdyni, wezwał on „na dywanik” gdyńskich samorządowców i zagroził cofnięciem unijnego dofinansowania dla węzła Kawiny.

– Po spotkaniu zainicjowanym przez marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, dotyczącym konfliktu związanego z budową węzła Karwiny, zarówno Gdynia, jak i PKP PLK zobowiązały się do pilnego rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów w ciągu ul. Wielkopolskiej w Gdyni, co pozwoli na wybudowanie trzeciego toru na linii kolejowej 201, od Gdyni Głównej do Gdańska Osowa – informował w lutym tego roku Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Michał Piotrowski dodał, że do momentu przedstawienia przez zwaśnione strony rozwiązania i podpisania porozumienia w kwestii ważnej dla rozwoju kolejowego ruchu pasażerskiego Trójmiasta i towarowego z Portu Gdynia, zarząd województwa postanowił wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

– Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych. Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru – mówił w lutym tego roku Michał Piotrowski.

Jednak jak dziś informuje Marcin Twardokus z referatu informacji Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 nie podpisała dotychczas z miastem Gdynia aneksu do umowy o dofinansowanie przebudowy węzła Karwiny.

– Jednocześnie informujemy, że marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zaapelował do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji obu inwestycji – dodaje Marcin Twardokus. – Pragniemy także podkreślić, że realizacja obu projektów: budowy węzła Karwiny i linii kolejowej 201 jest monitorowana przez Komisję Europejską.

Konflikt o węzeł Karwiny w Gdyni. Umowa z wykonawcą podpisana, miasto przystąpiło do realizacji inwestycji

Mimo to gdyńscy samorządowcy przystępują do realizacji węzła Karwiny. Umowa z wykonawcą została już podpisana.

Zakres prac wycenianych na niemal 102 miliony złotych brutto objąć ma m.in.:

  • nowy układ drogowy dla fragmentów ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców,
  • parking park&ride w sąsiedztwie stacji PKM Gdynia Karwiny,
  • buspasy,
  • pętlę komunikacji miejskiej,
  • chodniki,
  • drogi rowerowe.

– Już wkrótce ruszą prace związane z budową węzła Karwiny, dzięki czemu uda się zamknąć całe zadanie zgodnie z wcześniej przyjętym przez nas harmonogramem – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. – To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych, które realizujemy w ostatnich latach w Gdyni. Mieszkańcom Karwin i sąsiednich dzielnic będzie zdecydowanie łatwiej łączyć różne formy transportu, z naciskiem przede wszystkim na komunikację zbiorową.

Urzędnicy dodają, że wykonawca zadeklarował zakończenie prac o 50 dni szybciej niż wskazywał pierwotny termin, który określono na 30 czerwca 2023 roku.

Gdynia ogłasza przetarg na budowę Węzła Karwiny i pokazuje j...

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki