Gdynia Główna bliżej remontu

Beata JajkowskaZaktualizowano 
No i wszyscy odetchnęli. Na zaktualizowanej liście projektów Infrastruktura i Środowisko, opublikowanej wczoraj przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, znalazł się projekt "Przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna". To oznacza, że jeśli PKP spełnią wszystkie warunki stawiane przez ministerstwo, dostaną unijne pieniądze na generalny remont budynku dworca Gdynia Główna.

Na inwestycję zarezerwowano 94,75 mln zł unijnych pieniędzy, czyli 70 proc. wartego 135,36 mln zł projektu. Brakującą część kwoty dołożą PKP. - To, iż projekt jest na liście, nie oznacza, że pieniądze na pewno dostanie - zastrzega Anna Konik-Żurawska, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

- Plusem takiego rozwiązania jest fakt, że PKP nie muszą przystępować do konkursu. Projekt musi jednak spełnić takie same warunki jak konkursowe. Musi zostać podpisana preumowa, zawierająca harmonogram prac, między innymi terminy złożenia niezbędnej dokumentacji. Jeśli spełnione zostaną wymogi formalne, podpisana będzie umowa o dofinansowanie. Wtedy będzie pewne, że pieniądze, które wypłacane będą w transzach, zostaną przyznane, zakładając, że projekt będzie realizowany zgodnie z zapisami umowy.

- Preumowa zostanie podpisana w terminie określonym przez wytyczne MRR, czyli w ciągu sześciu miesięcy od daty opublikowania listy projektów w Monitorze Polskim - zapewnia Mikołaj Karpiński, dyrektor Biura Informacji Ministerstwa Infrastruktury. W to że wszystko pójdzie zgodnie z planem, wierzy Michał Wrzosek, rzecznik PKP. - PKP spełniły wszystkie warunki formalne, mamy przygotowany zakres robót, jesteśmy w kontakcie z konserwatorem zabytków - mówi.

- Do końca marca chcemy ogłosić przetarg na studium wykonalności inwestycji i wyłonić biuro, które wykona projekt. Gdyński dworzec stanie się w przyszłości nowoczesnym zabytkiem. Będzie przyjazny podróżnym, ale w ramach istniejącej bryły, bowiem wpis budynku do rejestru zabytków nie pozwala nam na jego przebudowę. Rozpoczęcie prac przewidywane jest na pierwszą połowę 2010 roku. Finał - na przełom lat 2011/2012. W projekcie przewiduje się nie tylko przebudowę samego obiektu, ale także powstanie węzła przesiadkowego dla osób podróżujących autobusami PKS, komunikacją miejską i koleją podmiejską.
Będzie to pierwszy generalny remont gdyńskiego dworca w jego liczącej pół wieku z okładem historii. Wprawdzie wiosną ubiegłego roku kosztem 500 tys. zł poddano dworzec liftingowi (wyremontowano dach, odświeżono mozaiki na suficie i ścianach, odmalowano), to jednak jest on nadal najgorszą wizytówką nowoczesnej Gdyni. O zmianę wizerunku dworca od kilku lat walczy "Polska Dziennik Bałtycki". Na naszych łamach opublikowaliśmy już kilkadziesiąt artykułów na jego temat.

Był najnowocześniejszy w kraju
Gdyński dworzec PKP uznawany jest za perełkę architektury socrealizmu.
Dzięki temu wpisany został wiosną 2008 roku do rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Jego budowę rozpoczęto w 1950 roku. Projekt wykonał prof. Wacław Tomaszewski, osoba w Gdyni znana. Przed wojną projektował tu m.in. budynki Państwowej Szkoły Morskiej, nadbudowę gmachu Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Dom Marynarza przy ul. Jana z Kolna i Izbę Bawełny.

Budowa dworca przebiegała bardzo sprawnie i w połowie 1954 roku do użytku oddano prawe skrzydło i centralną część głównego budynku. Lewe otwarto 22 lipca 1955 roku. Prasa donosiła, że gdyński dworzec, obok warszawskiego, jest najnowocześniejszy w kraju. Rok później rozpoczęto budowę dworca podmiejskiego. Zaprojektował go Lech Zalewski, współpracownik prof. Tomaszewskiego. Na parterze zaplanowano kasy biletowe, poczekalnię i świetlicę dla młodzieży, na piętrze salę kinową i kawiarnię. Zrezygnowano z kina, a górną kondygnację z tarasem zajęła największa w Gdyni orbisowska kawiarnia na 100 stolików. Część podmiejską udostępniono w 1959 roku.

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie