Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdynia Container Terminal będzie większy

Jacek Sieński
W GCT SA rocznie można obsłużyć  250 tys. kontenerów
W GCT SA rocznie można obsłużyć 250 tys. kontenerów Tomasz Bołt
Gdyński port zyska nowe możliwości przeładunków kontenerów. Około 25 mln euro, czyli po obecnym kursie ponad 100 mln zł ma zainwestować w sumie Gdynia Container Terminal SA - Gdyński Terminal Kontenerowy w najbliższych latach.

Realizowany już projekt inwestycyjny "Budowa infrastruktury i zakup sprzętu w ramach II etapu budowy terminalu kontenerowego GCT w Gdyni", wart 15 mln euro, będzie dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej kwotą 6 mln euro.

- W ramach naszego projektu zbudujemy kolejne place składowe, a także zakupimy nowe urządzenia przeładunkowe i pojazdy do przemieszczania kontenerów - zaznacza Jerzy Czartowski, prezes Gdynia Container Terminal SA. - Obecnie roczna zdolność przeładunkowa naszego terminalu wynosi 250 tysięcy TEU. Po jego rozbudowaniu będziemy mogli przeładowywać co roku o 100 tysięcy kontenerów więcej. Właśnie rozstrzygamy przetarg na wykonawcę robót budowlanych, które mają zacząć się w marcu 2012 roku. Następnym zadaniem inwestycyjnym, mającym wartość 10 milionów euro, będzie zbudowanie odcinka nabrzeża Bułgarskiego o długości 170 metrów. Przetarg na te prace hydrotechniczne ogłosimy w grudniu.

Czytaj także: Trójmiasto: Złe warunki pracy w portach

Inwestycja w terminalu GCT SA obejmuje rozebranie starego magazynu, zbudowanie placów składowo-manewrowych o powierzchni 18,5 tys. m kw. i parkingów o powierzchni 2,1 tys. m kw. Na placach składowych będą także stanowiska dla kontenerów chłodzonych. Terminal zakupi nową suwnicę nabrzeżową STS (ship - to - shore, statek - brzeg) do wyładunków i załadunków kontenerów na statki, dwie suwnice placowe RTG (rubber tyre granty, suwnica kontenerowa na ogumionych kołach) do transportowania i układania kontenerów w bloki, dwa ciągniki terminalowe i dwa naczepy kontenerowe.

Inwestycje w nowe nabrzeża przeładunkowe realizuje także Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Janusz Jarosiński, prezes ZMPG SA, przypomniał, że zachodni odcinek nabrzeża Bułgarskiego o długości 192 m należy do zarządu portu, a pozostałe dwa odcinki są w wieczystym użytkowaniu GCT SA, w tym niezagospodarowany, mający długość 174 m. Inwestycja portu, realizowana w ramach projektu "Zagospodarowanie Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia", przewiduje zbudowanie nowego nabrzeża o długości 192 m i poprzecznego do niego nabrzeża zamykającego o długości 127,5 m, ułożenie torowiska kontenerowych suwnic nabrzeżowych o długości 192 m oraz zbudowanie placów składowo-manewrowych o powierzchni 35,8 m kw. i ul. Logistycznej o długości 1100 m.

Czytaj także:Gdańsk: DCT zbuduje drugi terminal kontenerowy

Roboty budowlane powinny zacząć się w kwietniu przyszłego roku, a zakończyć - do końca 2013 roku. Przy nowym odcinku nabrzeża Bułgarskiego, będącym przedłużeniem nabrzeży GCT SA, będzie zlokalizowane stanowisko głębokowodne, dostępne dla dużych kontenerowców oceanicznych. Jego głębokość ma wynosić 15,5 m.

W tym roku w terminalu ma być przeładowanych 240 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki