18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Gdy sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji

RedakcjaZaktualizowano 
Alina Rocka
Alina Rocka
Na pytania naszych Czytelników odpowiada Alina Rocka, rzecznik praw konsumenta w Gdańsku

W październiku 2008 r. złożyłam w sklepie meblowym zamówienie na ławę. Wpłaciłam 100 zł zaliczki i otrzymałam dokument KP potwierdzający wpłatę. Sprzedawca zadeklarował dostarczenie wykonanej ławy w terminie 3 tygodni, niestety nie potwierdził tego na piśmie. Dotychczas ława nie została wykonana, a kiedy poprosiłam o zwrot wpłaconej zaliczki, sprzedawca odmówił, oświadczając, że muszę dalej czekać. Co mogę zrobić w tej sprawie?
W pierwszej kolejności należy wyznaczyć sprzedawcy dodatkowy termin na realizację umowy z zagrożeniem odstąpienia od tej umowy po wyznaczonym terminie. W tej sprawie trzeba złożyć za pokwitowaniem odpowiednie pismo. Jeżeli ława nie zostanie wykonana i sprzedawca nie zwróci zaliczki, o pomoc w jej odzyskaniu można zwrócić się do rzecznika konsumentów lub inspekcji handlowej.

W grudniu 2008 r. zakupiłam obuwie w cenie 39 zł. Sprzedawca na paragonie zamieścił informację o udzieleniu trzymiesięcznej gwarancji. Po dwóch tygodniach użytkowania w jednym z butów nastąpiło pęknięcie wierzchu. Zgłosiłam reklamację i po 2 tygodniach sprzedawca chciał oddać mi sklejone buty pobrudzone klejem. Odmówiłam i poprosiłam o wymianę na nową parę lub zwrot gotówki. Sprzedawca nie zgodził się z moim żądaniem.
Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany tego towaru. W przypadku gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe, konsumentowi przysługuje prawo do stosownego obniżenia ceny towaru lub zwrotu gotówki. Skoro wykonana przez sprzedawcę naprawa nie przywróciła walorów użytkowych obuwia i w znacznym stopniu pogorszyła walory estetyczne, a wymiana na nową parę jest niemożliwa (brak obuwia w sklepie), to pani żądanie zwrotu gotówki jest uzasadnione. O pomoc w załatwieniu tej sprawy można zwrócić się do rzecznika konsumentów w miejscu zamieszkania.
Kupiłam suknię ślubną. Przy zakupie zapewniono mnie, że suknia jest nowa. W trakcie przymierzania nie przyglądałam się jej dokładnie. Dopiero w domu zauważyłam drobne uszkodzenia wskazujące, że suknia była używana. Następnego dnia zgłosiłam się do salonu i poprosiłam o zwrot gotówki. Sprzedawca odmówił przyjęcia zwrotu sukni, proponując zgłoszenie reklamacji. Niestety, reklamacja nie została uwzględniona. Czy mam szansę odzyskać pieniądze za suknię?
Zgodnie z przepisami sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową, o której kupujący wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. W tym przypadku uszkodzenia sukni były możliwe do stwierdzenia przed dokonaniem zakupu, w trakcie przymierzania. Dokonując zakupu w lokalu przedsiębiorcy (sklepie), musimy pamiętać, że żaden przepis prawa nie nakłada na sprzedawcę obowiązku przyjęcia zwrotu towaru lub dokonania jego wymiany na inny towar.

Jakie warunki należy spełnić przy zwrocie towaru zakupionego przez internet?

Zakup przez internet jest umową zawartą na odległość. Zgonie z ustawą z 2000 r. od takiej umowy można odstąpić w terminie 10 dni, składając pisemne oświadczenie woli i wysyłając je listem poleconym na adres sprzedawcy przed upływem terminu. Towar w stanie niezmienionym należy odesłać na własny koszt w terminie 14 dni. Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku zakupu na aukcji.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hermes

Sprzedawcy zazwyczaj bezpodstawnie odmawiają reklamacji, licząc na to, że kupujący i tak nie złoży sprawy do Sądu. Pomagamy konsumentom w odzyskaniu pieniędzy za reklamowany towar, proszę pisać na reklamacje@hermesconsulting.pl. Bezpłatnie doradzimy i zaproponujemy rozwiązanie !

Dodaj ogłoszenie