Gdański port może być bramą dla ukraińskiego eksportu. W Gdańsku odbyło się Spotkanie Biznesowe Polska - Ukraina

MT
Udostępnij:
Gdański port jest przygotowany na obsługę większego wolumenu ukraińskiego eksportu. Operatorzy portowi są gotowi na zwiększone przeładunki, zarówno jeśli chodzi o ropę, węgiel czy eksport wielu towarów, które do tej pory przechodziły przez porty ukraińskie, a wkrótce mogą być eksportowane przy wykorzystaniu portowej infrastruktury.

W celu wyjścia naprzeciw potrzebom firm ukraińskich związanym z eksportem towarów, na stronie internetowej portgdansk.pl została uruchomiona zakładka „Ukrainian cargo”, za pośrednictwem której firmy z Ukrainy mogą składać zapytania o możliwość eksportu lub importu towarów za pośrednictwem terminali znajdujących się na terenie Portu.

Dotychczas 70 proc. handlu Ukrainy odbywało się przez porty. Przez Morze Czarne eksportowano aż 95 proc. zboża. Rosyjska blokada portów m.in. w Odessie, Jużnem, Czarnomorsku, wymusiła na ukraińskich firmach szukanie nowych rozwiązań.

W wyniku inwazji Rosji na Ukrainę, załamaniu uległy bowiem kluczowe łańcuchy dostaw. Polska, ze względu na swoje położenie oraz posiadaną infrastrukturę, jest idealnym partnerem, który może pomóc Ukrainie w odbudowie utraconych kanałów eksportowych i importowych. A Port Gdańsk może stać się bramą dla handlu zagranicznego Ukrainy. W Gdańsku odbyło się Spotkanie Biznesowe Polska - Ukraina zorganizowane przez portal Intermodal News, poświęcone możliwościom współpracy polskich portów z ukraińskimi eksporterami. Partnerem wydarzenie był Port Gdańsk.

- Konsekwencją zablokowania przez Rosjan portów ukraińskich jest rozpaczliwe poszukiwanie ujścia dla ukraińskich towarów: rudy żelaza, glinki, kukurydzy. Dla naszych sąsiadów z Ukrainy stanowimy teraz port pierwszego wyboru. Mimo wojny w Ukrainie odbywają się procesy gospodarcze. Muszą się odbywać, żeby ten kraj mógł funkcjonować. Jesteśmy po to, żeby wyciągnąć rękę, pokazać nasz potencjał, nabrzeża, na których można realizować obrót produktami, które ukraińskie firmy chcą sprzedać, lub które chcą nabyć - wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, kolei polskich i ukraińskich, terminali przeładunkowych, firm transportowych z Polski i Ukrainy, spedytorów, importerów, administracji rządowej i służb granicznych.

Referat wprowadzający pt.„Port Gdańsk w ramach transkontynentalnych łańcuchów transportowych, stan obecny, perspektywy, wpływ sytuacji na wschodzie na plany nowych korytarzy”, omawiał Michał Stupak, menedżer klienta w ZMPG.

W prezentacjach i dyskusji „Port Gdańsk jako brama dla ukraińskiego handlu - możliwości obsługi nowych potoków ładunków w perspektywie krótko i długoterminowej, nowe połączenia inwestycje w Porcie”, wzięli udział m.in. Adam Kłos, dyrektor Działu Handlowego ZMPG, przedstawiciele operatorów terminali znajdujących się w gdańskim porcie (PGE, Adampol, Gdański Terminal Masowy, Speed), oraz przedstawiciele firm ukraińskich. Kolejny panel dotyczył możliwości i potrzeb branży logistycznej w zakresie stworzenia alternatywnych szlaków dla Ukrainy. Rozpoczął go Taras Vysotskyy, Wiceminister Rolnictwa Ukrainy.

Pierwszego dnia obyła się również wizyta studyjna w Porcie Gdańsk. Kilkudziesięciu przedstawicieli firm z Ukrainy, zainteresowanych współpracą z gdańskimi terminalami, mogło zapoznać się z ofertą i możliwościami uruchamiania nowych usług logistycznych w Porcie jak też na jego zapleczu.

Drugiego dnia były poruszane zagadnienia dotyczące m.in. zwiększonych potoków ładunków na kolejowych i drogowych przejściach granicznych, oraz tematy z zakresu administracji publicznej w kontekście nowych wyzwań logistycznych na granicy polsko-ukraińskiej i w portach morskich.

Przyszłości europejskiej branży logistycznej, temu jak będzie wyglądała po wojnie w Ukrainie, była poświęcona debata wieńcząca wydarzenie. O wpływie sankcji i nowych potrzebach inwestycyjnych rozmawiali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy, Ośrodka Studiów Wschodnich i spółki Langowski Logistics.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Niebieski

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #2

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 700,00 zł3 320,00 zł-10%
miejsce #3

Xiaomi

Xiaomi Mijia Electric Scooter Essential Lite

1 599,00 zł1 449,00 zł-9%
miejsce #4

Techlife

Techlife X5S

3 699,00 zł3 450,00 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie