Gdański Festiwal Muzyczny: Jubileusz Cappelli Gedanensis

Maja Korbut
Cappella Gedanensis obchodzi w tym roku trzydziestolecie istnienia
Cappella Gedanensis obchodzi w tym roku trzydziestolecie istnienia Materiały prasowe
Udostępnij:
Formuła Gdańskiego Festiwalu Muzycznego podporządkowana jest zawsze osobie rezydenta festiwalu. W tym roku tę funkcję pełni znakomita śpiewaczka Stefania Toczyska, dzięki czemu tegoroczna edycja jest nakierowana bardziej na muzykę wokalną. Niezmiennie jednak festiwal promuje muzykę gdańską - zarówno najnowszą, jak i dawną.

Muzyka dawnych gdańskich kompozytorów przybliżana jest melomanom dzięki Cappelli Gedanensis, która była obecna na każdej edycji festiwalu. W tym roku koncert z udziałem Cappelli był szczególny, przypadł bowiem na trzydziestą rocznicę powstania zespołu. W programie niedzielnego koncertu w Dworze Artusa znalazły się oczywiście dzieła związanych z Gdańskiem kompozytorów, mieszkających i tworzących w tym mieście w XVII i XVIII wieku, dzieła do tej pory nieznane. Odnalezione kompozycje to prawdziwe perełki, w niczym nieustępujące utworom dobrze znanym, a znakomici gdańscy muzycy swoim wykonaniem sprawili, że licznie zgromadzona publiczność była zachwycona koncertem.

Z zespołem wystąpiła mezzosopranistka Agata Schmidt, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Młoda śpiewaczka, mimo że studia skończyła dopiero w ubiegłym roku, zdążyła już uzbierać pokaźną kolekcję nagród i wyróżnień na rozmaitych konkursach wokalnych. Możliwość występu z Cappellą Gedanensis to nagroda, którą wokalistka wygrała podczas drugiej edycji Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie. O jakości koncertu zadecydowali jednak nie tylko Agata Schmidt i inni soliści, ale przede wszystkim chór, który zaprezentował mocne i ciepłe brzmienie, a także orkiestra kameralna. Prowadząca całość prof. Alina Kowalska-Pińczak zadyrygowała z niezwykłą energią.

Tegoroczna bardzo udana edycja festiwalu zakończy się w środę koncertem, który prawdopodobnie będzie jeszcze bardziej niezwykły. Późnobarokowa Pasja "Tod der Jesu", napisana przez niemieckiego kompozytora Carla Heinricha Grauna, zostanie wykonana przez dwa wspaniałe zespoły. Collegium Vocale Gent to kameralny zespół wokalny, specjalizujący się w muzyce niemieckiego baroku.
Collegium do współpracy przy wykonywaniu dzieła Grauna zaprosiło inny niemiecki zespół , słynący z interpretowania muzyki dawnej, Akademie für Alte Musik Berlin, grający na wiernych kopiach barokowych instrumentów. Wspólny projekt obu zespołów zostanie przedstawiony tylko pięć razy, z czego tylko dwa koncerty odbędą się w Polsce.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie