Gdańska Wyspa Spichrzów. Przed nami ostatni etap zabudowy tego najbardziej prestiżowego obszaru

Aleksandra Chomicka
Aleksandra Chomicka
Motława nazywana była niegdyś wodną ulicą. Dzisiaj opływająca Wyspę Spichrzów jej zachodnia odnoga ma już obie pierzeje
Motława nazywana była niegdyś wodną ulicą. Dzisiaj opływająca Wyspę Spichrzów jej zachodnia odnoga ma już obie pierzeje Materiały prasowe
Udostępnij:
Niedawno minęło 5 lat od podpisania umowy partnerstwa publiczno-prywatnego między konsorcjum firm Immobel i Multibud i miastem Gdańsk (wydarzenie miało miejsce 31 marca 2015 r.). W ramach tego porozumienia zagospodarowana miała być - po latach oczekiwań, przymiarek i rozczarowaniach związanych z fiaskiem kolejnych koncepcji - najbardziej prestiżowa część Wyspy Spichrzów. I tym razem nie obyło się bez kłopotów, ale inwestorzy nadal podtrzymują deklaracje, że ostateczny termin realizacji umowy - 2023 rok - zostanie dotrzymany.

Pierwotny projekt przewidywał powstanie w tym miejscu budynków mieszkalnych i handlowo-usługowych, hotelu i apartamentów hotelowych o łącznej powierzchni użytkowej ok. 60 000 m kw. oraz podziemnego parkingu na ok. 700 miejsc. Co zmieniło się przez lata.

Co miało być na Wyspie Spichrzów

- Współczesna architektura pełna będzie nawiązań do rytmu historycznej zabudowy, odtwarzając podziały nieruchomości, gabaryty zburzonych spichlerzy czy charakterystyczny rysunek nieregularnych, ostrych szczytów. Pozostałości spichlerzy zostaną wkomponowane w nową funkcjonalną zabudowę użytkową - obiecywał wówczas Wojciech Ciurzyński, prezes firmy Multibud.
Inwestycja miała być realizowana etapowo, pierwsze obiekty - hotel na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, budynki mieszkalne i usługowo-handlowe I etapu oraz kładka dla pieszych, miały być gotowe do końca 2018 roku. W tym harmonogramie wiele się zmieniło, inwestycja zaliczyła poślizgi, pojawiły się nieoczekiwane trudności, w konsekwencji m.in. zmieniono zasady jej etapowania, ale niezmienny pozostał ostateczny termin realizacji umowy.

Nadal przedstawiciele konsorcjum deklarują zakończenie całej inwestycji w 2023 roku.

Zachodni waterfront Wyspy Spichrzów

Dzisiaj na Wyspie Spichrzów oglądamy dwie strony jednego medalu. Błyszczący nowością awers to nabrzeże zachodnie, które podziwiać możemy z Długiego Pobrzeża. Mamy tu gotową całą nadwodną pierzeję, w skład której wchodzi funkcjonujący kompleks apartamentowo-hotelowy Radisson Hotel&Suites i koncept gastronomiczny Słony Spichlerz, zrealizowany przez spółkę Ognisty Wóz oraz zrealizowany przez spółkę Granaria I etap zabudowy apartamentowej (projekt powstał w gdyńskiej pracowni Kwadrat). Budynki są gotowe, nabywcy apartamentów prowadzą prace wykończeniowe. Na północnym cyplu widzimy z tej perspektywy zrekonstruowany charakterystyczny „dwugarbny” spichlerz Dalekie Drogi, przeznaczony na powierzchnie handlowo-usługowe (parter) i biurowe (wyższe kondygnacje). Obiekt został sprzedany, nabywca prowadzi prace wykończeniowe.
Tłem dla ceglanej fasady zabytkowego spichlerza są wysokie, białe ściany hotelu Holiday Inn Gdańsk City Centre, widoczne również od strony mariny jachtowej i ul. Szafarnia. Koncepcję architektoniczną opracowali architekci z pracowni RKW Architektur+ z Polakiem, Wojtkiem Grabianowskim, na czele.

Wschodni rewers od strony mariny i ul. Szafarnia

Obok smukłej fasady hotelu widać pozostałości historycznych spichlerzy i wielki, pusty plac.

To właśnie ten niezbyt jeszcze imponujący rewers, ostatnia niezabudowana parcela na Wyspie Spichrzów, przypominająca o 70 latach, najsmutniejszym okresie w jej historii.

Po perturbacjach związanych właśnie z historią i jej reliktami - rozpocznie się niebawem ostatni etap zabudowy. Plany mają jednak to do siebie, że się zmieniają. Zamiast podziału tej części inwestycji na pięć etapów konsorcjum zdecydowało się na realizację całego - zmienionego - projektu za jednym zamachem. Wynika to z warunków technicznych. Najpierw powstanie wspólna część podziemna (na którą składać się będzie m.in. parking na 525 samochodów). Natomiast część naziemną będą stanowiły: drugi hotel (240 pokoi), budynki biurowe i budynki mieszkalne (500 apartamentów). Partery zostaną przeznaczone na lokale usługowe, głównie gastronomiczne - restauracje czy kawiarnie. Inwestor planuje również budowę całorocznego pasażu, który połączy ul. Stągiewną z ul. Pożarniczą. Zadaszona przestrzeń ma być ogólnodostępna. Nad nią znajdzie się wewnętrzny zielony dziedziniec dla mieszkańców i gości hotelowych. Projekt powierzono warszawskiej pracowni Mąka i Sojka Architekci. Powstanie również układ drogowy, uzupełniający cała zabudowę.
Prace budowlane zostały wstrzymane jesienią ubiegłego roku, kiedy to konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu do rejestru zabytków reliktów czterech spichlerzy: Pokój i Jedność przy ul. Motławskiej 3 i 4 oraz Kamienny Niedźwiedź i Żołądź przy ul. Basztowej 8 i Basztowej. Po twardych negocjacjach doszło do kompromisu satysfakcjonującego obie strony. Inwestor zabezpieczy część znajdujących się pod ziemią historycznych reliktów, które wyeksponowane w nowej zabudowie w nowatorskiej formie (przypominającej stanowisko archeologiczne) będą stanowiły jedną z atrakcji Wyspy Spichrzów.

Porozumienie z konserwatorem oznacza, że prace budowlane mogą znowu ruszyć, co niezwłocznie wykorzystał inwestor. 7 br. maja rozpoczęły się prace na placu budowy.

Kładka dla pieszych, most zwodzony, marina i nowe pobrzeże

Warto dodać, że kwestią tygodni jest również uruchomienie kładki dla pieszych przez Motławę. Obiekt jest gotowy i został zgłoszony do procedury odbioru przez nadzór budowlany.

Inwestor planuje oddanie kładki do użytku na przełomie czerwca i lipca.

W tym roku zaczyna się również realizacja kolejnych projektów infrastrukturalnych: chodzi o przebudowę Mostu Stągiewnego, który ma odzyskać funkcję zwodzoną (kosztem 6,6 mln zł). Granaria ma również pozwolenie na budowę nowej części mariny żeglarskiej, położonej za wspomnianym mostem. Realizacja tego obiektu niemal podwoi liczbę stanowisk dla jednostek pływających.

Ostatnim etapem realizacji umowy będzie ułożenie nawierzchni wokół miejsca, przy którym będzie „cumować” obrotowa kładka dla pieszych, po zakończeniu remontu Długiego Pobrzeża, co planowane jest na przełom 2022 i 2023 roku. Wówczas upłynie 5 lat od momentu wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję Granarii na Wyspie Spichrzów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Prestiżowe nagrody dla polskich domów

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie