Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Wyburzenia przed budową Młodego Miasta (ZDJĘCIA)

Anna Mizera-Nowicka, Jacek Wierciński
We wtorek rozpoczęły się wyburzenia na ul. Nowomiejskiej i Jana z Kolna mające przygotować teren pod budowę Nowej Wałowej. To pierwszy krok do powstania na terenie Stoczni Gdańsk zapowiadanego od lat Młodego Miasta.

Na początku lipca Gdańsk wyłonił wykonawcę robót, firmę Rezerwa, która ma dwa miesiące na wyburzenie budynków nr 19, 20 i 21 przy ul. Jana z Kolna oraz nr 8, 9 i 10 przy ul. Nowomiejskiej. Chodzi o narożnik kamienic graniczący z placem Solidarności.

Gdańsk: Badania archeologiczne przed budową Muzeum II Wojny Światowej

- Zaczynamy od Nowomiejskiej, bo przy wyburzaniu na Jana z Kolna będziemy musieli wykonać specjalne zadaszenie nad trakcją tramwajową. Tam roboty zaczną się za 2-3 tygodnie - zapowiada Krzysztof Cieślak z Rezerwy. - Na razie trwa opróżnianie budynków ze starych mebli pozostawionych przez mieszkańców i usuwanie parkietów. Nie możemy mieszać ich z gruzem - wyjaśnia Cieślak.

Umowa, jaką Gdańsk zawarł z deweloperem, spółką BPTO, zakłada, że miasto pokryje koszty przygotowawcze do budowy Nowej Wałowej, a firma poniesie większość (66 proc.) kosztów budowy drogi. Szacowany całkowity koszt inwestycji to 142 mln zł.

Gdańsk: Nowa Wałowa będzie później, Młode Miasto niestety też

BPTO zamierza w przyszłości zabudować łącznie niemal 50 hektarów terenów Stoczni Gdańsk, która planuje przenieść całą swoją produkcję na wyspę Ostrów.

A już od dzisiaj nawet piesi nie będą mogli przejść przez żółty wiadukt drogowy, który łączy ul. Jana z Kolna z węzłem drogowym Brama Oliwska w Gdańsku. Niedogodności wynikają z remontu, który właśnie się rozpoczyna i szybko się nie skończy. Planowany termin ponownego otwarcia mostu to 30 kwietnia 2012.

Budowa Nowej Wałowej w Gdańsku niebawem się rozpocznie

Ponieważ most jest wpisany na listę obiektów chronionych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, jego konstrukcja się nie zmieni - ponownie zostanie wykonany w technologii nitowanej. Choć obecnie od tej technologii raczej się odchodzi, wiadukt najprawdopodobniej zostanie przystosowany nie tylko do ruchu pieszego czy rowerowego - pojadą nim również samochody o masie do 3,5 ton.

Na razie jednak trzeba będzie nadrabiać drogi, ponieważ na czas remontu piesi będą kierowani na kładkę nad ulicą Jana z Kolna, na wysokości stacji kolejki SKM Gdańsk Stocznia oraz w kierunku zejścia z wiaduktu Błędnik w okolicach ulicy Kolejowej.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki