Gdańsk: Wkrótce ma rozpocząć się budowa drugiego terminalu DCT

JKL
Przemek Świderski/Archiwum
Jeszcze w tym roku zacznie się wielka inwestycja w porcie gdańskim. Konkretnie w DCT Gdańsk. Obok istniejącego już stanowiska do przeładunku największych kontenerowców zacznie się budowa drugiego. Prace zgodnie z harmonogramem mają rozpocząć się w tym roku.

Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 250 mln euro. Dzięki niej moce przeładunkowe terminalu wzrosną ponaddwukrotnie, do 4 mln TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych) rocznie.

- Zakończyliśmy proces wyłaniania na podstawie przetargu dwóch funkcji - inżyniera kontraktu, którym została firma CH2M Hill, a także projektanta - firmę Mott MacDonald, która przygotuje projekt i uzyska decyzję budowlaną - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.

W najbliższym czasie zacznie się procedura wyboru generalnego wykonawcy. W tym celu rozpisany zostanie kolejny przetarg.
- Planujemy wyłonić go w trybie "zaprojektuj i zbuduj", co oznacza, że firma projektująca terminal będzie jednocześnie odpowiedzialna za realizację projektu. Jesteśmy przekonani, że dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy w stanie zminimalizować ryzyko stworzenia założeń projektowych, które będą niemożliwe do wykonania w praktyce - dodaje Maciek Kwiatkowski.
Rozpoczęcie budowy DCT2 planowane jest na ten rok.
- Nie chcielibyśmy podawać konkretnych terminów, gdyż rozpoczęcie prac budowlanych zależy od wielu czynników, między innymi od czasu wydania decyzji budowlanej. Mogę jednak zapewnić, że prace odbywają się zgodnie z założonym harmonogramem - wyjaśnia prezes DCT Gdańsk.

Nowe stanowisko zostanie zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie funkcjonującego już terminalu. Nabrzeże przeładunkowe będzie usytuowane prostopadle do DCT 1, wzdłuż plaży. Będzie w stanie przyjąć największe statki, mieszczące ponad 18 tys. TEU, a w przyszłości jeszcze większe znajdujące się obecnie w fazie projektowania. Zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Najwyższy standard obsługi zapewni 7 dźwigów nabrzeżowych klasy super-post-panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Docelowa roczna pojemność terminalu DCT 2 jest szacowana na 2,5 miliona TEU, co wraz z DCT pozwoli uzyskać łączną zdolność przeładunkową do 4 milionów TEU rocznie, po oddaniu terminalu do użytku w 2016 roku. Inwestycje w infrastrukturę, możliwości zatrudnienia w wysokości 1500 bezpośrednich miejsc pracy.
DCT w marcu 2012 roku podpisała z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę dzierżawy terenu pod budowę terminalu na okres 30 lat. W połowie listopada 2012 roku walne zgromadzenie akcjonariuszy gdańskiego portu wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów DCT. Na te decyzje do Komisji Europejskiej poskarżył się Gdynia Container Terminal (GCT) i jego właściciel Hutchison Port Holdings. Gdyński terminal uważa, że bezprzetargowe przekazanie terenów DCT pozbawiło go możliwości złożenia oferty i stanowi niedozwoloną pomoc publiczną. DCT i gdański port skargę uważają za bezpodstawną i argumentują, że GTC sam korzysta na inwestycjach realizowanych przez port w Gdyni. DCT zaznacza, że jeśli zajdzie taka potrzeba, zwróci się do KE o sprawdzenie, czy gdyński terminal nie korzysta z niedozwolonej pomocy publicznej.

Na razie władze DCT uspokajają.
- Jeśli chodzi o sytuację DCT, to skarga złożona w Komisji Europejskiej przez Hutchison nie wpływa w żaden sposób na przygotowania do budowy drugiego nabrzeża, czyli projekt T2. Pracujemy zgodnie z założonym harmonogramem i na razie nie spodziewamy się opóźnień - dodaje Kwiatkowski.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie