Gdańsk: Testy autobusu napędzanego wodorem. W czwartek 16.06.2022 jeździł na linii 130 | ZDJĘCIA

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
To drugi dzień testów polskiego autobusu wodorowego w Gdańsku. Neso Bus pojeździ na kilku liniach w mieście do 21 czerwca 2022. Chcesz się nim przejechać?

Po prezentacji na „bursztynowym” miejskim stadionie Polsat Plus Arena w poniedziałek 13 czerwca autobus wodorowy ruszył w testy na gdańskich trasach. W czwartek jeździł na linii 130, dzień wcześniej – 111. Do 21 czerwca, gdy gdańskie testy się skończą, autobus będzie jeszcze można spotkać na liniach 115, 175, 189 i 199. Gdańsk jest pierwszym miastem, gdzie autobus jest testowany w ruchu liniowym, po zdobyciu certyfikatów i premierze prototypu 22 maja.

- Neso Bus to nasza marka, a nazwa wzięła się od pierwszych liter: Nie emituję spalin, oczyszczam – mówił podczas poniedziałkowej prezentacji Maciej Stec, wiceprezes zarządu grupy Polsat Plus. - Autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na „zielony” wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. Co ważne Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego. W przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km, czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni – zachwalał.

Konstrukcja autobusu, projektowanego od początku jako zasilany ogniwami paliwowymi, została stworzona w Polsce, nie jest jednak do końca prawdą jego jedynie krajowy rodowód. Ogniwa paliwowe pochodzą od kanadyjskiej spółki Ballard, silniki elektryczne od niemieckiej ZF a zbiorniki wodorowe od norweskiej grupy Hexagon.

Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostały zaprojektowane przez włoskie studio Torino Design. W Świdniku powstaje fabryka, gdzie mają być montowane autobusy. Zakończenie budowy planowane jest w przyszłym roku, zakład mógłby produkować ponad 100 sztuk pojazdów rocznie.

ZOBACZ TEŻ:
Elektryczne autobusy wyjeżdżają w miasto. Gdynia chwali się zakupem

Nie jest jasne, czemu w działaniach promocyjnych jako producent przedstawia się grupa Polsat Plus kontrolowana przez Zygmunta Solorza. Za konstrukcję i przyszłą produkcję w świdnickiej fabryce odpowiada spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Firma należy do innej grupy kontrolowanej przez Solorza, ZE PAK. To konglomerat energetyczny zbudowany wokół dawnego zespołu elektrociepłowni Pątnów-Adamów-Konin, o obecnej mocy 1500 MW produkowanych ze spalania węgla brunatnego.

Tylko 50 MW z tej mocy uzyskiwanych jest z biomasy. Wodór uzyskuje się w wyniku elektrolizy wody, procesu fizykochemicznego, gdzie pod wpływem prądu elektrycznego rozkłada się ona na to gazowe paliwo i tlen.

Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie