Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Targ Sienny i Targ Rakowy będą zagospodarowane

Kazimierz Netka
Gildia negocjuje z miastem warunki wyprowadzki z terenu Targów
Gildia negocjuje z miastem warunki wyprowadzki z terenu Targów Robert Kwiatek/ Archiwum
Wreszcie, po latach przygotowań, ogłoszono konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Targu Rakowego w Gdańsku.

Ten fragment centrum miasta od dawna cieszy się zainteresowaniem inwestorów, ale brak uzgodnień między gminą i koleją uniemożliwiał sformułowanie treści regulaminu konkursu. Teraz efektem konkursu będzie przykrycie płytą wąwozu z torami, łączącymi Gdańsk z resztą kraju, i powstanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Konkurs ma trzy etapy - wynika z informacji, przekazanych przez Iwonę Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Pierwszy potrwa do 30 listopada tego roku. To czas na przygotowanie i złożenie ofert przez zainteresowanych zagospodarowaniem Targów. Muszą oni przedstawić informacje o sobie, dokumentując swe doświadczenie. W drugim etapie oferenci powinni opracować harmonogram przedsięwzięcia i negocjować z miastem Gdańsk i Grupą PKP warunki przyszłej współpracy. Oferty zostaną ocenione przez komisję konkursową, a z tym, kto uzyska najwyższą liczbę punktów, zostanie do lipca 2010 roku podpisana umowa przedwstępna. Zwycięzca będzie miał obowiązek przedłożyć koncepcję urbanistyczno-architektoniczną do września 2010 r. Jeżeli jego propozycja nie zostanie zaakceptowana, swoją ofertę pokaże następny z najwyższą liczbą punktów. Potem z wybranym oferentem miasto podpisze umowę dotyczącą warunków realizacji zadania.

Dotychczas najwięcej kontrowersji budziła sprawa przykrycia torowiska płytą. Po wykonaniu tego zadania miastu mogą przybyć nawet dwa hektary powierzchni - ocenia Mariusz Wiórek, dyrektor projektu ze strony PKP SA. Jednocześnie trwać będzie budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście wraz z przedłużeniem torów. W sumie ma to kosztować 260 mln złotych - w tym przystanek około 70 mln złotych. Dotacja unijna ma pokryć 50 procent kosztów - zapewnia Maciej Lignowski, prezes PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Przystanek będzie gotowy jeszcze przed Euro 2012; powstanie pod estakadą al. Armii Krajowej. Efektem budowy będzie wyprowadzka centrum handlowego Gildia. Kupcy prawdopodobnie przeniosą się na teren obok hali Olivia.

Do zagospodarowania na obu Targach jest 200 tys. m kw. powierzchni użytkowej netto - wynika z informacji przedstawionych przez Barbarę Szczerbowską z Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Na mieszkania można przeznaczyć 30 proc. tej wielkości, czyli około 60 tys. metrów kw. Szczegóły zostaną opracowane na podstawie wyników negocjacji z miastem, a plany zabudowy musi zaakceptować pomorski wojewódzki konserwator zabytków. Niewykluczone, że od strony Głównego Miasta na Targi dojdziemy wprost z Traktu Królewskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki