Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Rozpoczyna się remont we Wrzeszczu

Magdalena Sapkowska
Kierowców i pasażerów czekają utrudnienia
Kierowców i pasażerów czekają utrudnienia archiwum
Remont tramwajowych torów we Wrzeszczu rozpocznie się w nocy z 1 na 2 kwietnia, a skończy dopiero latem. Nie ma wątpliwości, że sparaliżuje ruch. Radzimy, jak przetrwać zarówno kierowcom, jak i pasażerom.

Jeśli jeździsz tramwajem

Ruch tramwajowy we Wrzeszczu zostanie wstrzymany na odcinku od Opery Bałtyckiej aż do zajezdni tramwajowej przy ul. Wita Stwosza. Zamiast tramwajów jeździć będą autobusy oznaczone symbolem T6. Będą się zatrzymywać na wysokości nieczynnych przystanków tramwajowych.
Zasadnicze zmiany nastąpią jednak w rejonie zajezdni na Abrahama, gdzie zlokalizowane będą przystanki przesiadkowe. Na czas remontu nie będzie działać znajdujący się na pętli przystanek "Strzyża".

Organizacja ruchu na czas przebudowy torowiska

Pasażerowie jadący w stronę Gdańska Głównego tramwajem linii 91 dojadą do przystanku "Zajezdnia" (przy ul. Wilka-Krzyżanowskiego). Tam będą musieli przesiąść się na autobus.
Dla tych, którzy jechać będą w przeciwną stronę, przesiadkę z T6 na tramwaj zorganizowano na przystanku "Abrahama".

Odległości między autobusem a tramwajem w rejonie zajezdni nie będą duże, za to spacer czeka pasażerów przesiadających się przy Operze Bałtyckiej. Przystanek linii T6, na którym autobusy będą zarówno rozpoczynać, jak i kończyć bieg, zlokalizowano bowiem obok Konsulatu Generalnego Chińskiej Republiki Ludowej w al. Grunwaldzkiej 1.

Najbliższy przystanek tramwajowy znajdować się będzie na wysokości Opery (środkowy peron zostanie wyłączony z użytkowania). Oznacza to, że pasażerowie przesiadający się każdorazowo będą musieli przejść przez dwa duże przejścia dla pieszych - w al. Zwycięstwa i al. Hallera, gdzie cykl sygnalizacji świetlnej będzie wydłużony.

- Zastępcze autobusy T6 w godzinach szczytu mają zabierać pasażerów z przystanków co trzy minuty - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Kursy realizować będzie 14 przegubowych pojazdów firmy Warbus, obowiązywać będą zwykłe bilety ZTM. Bilet jednoprzejazdowy zachowa ważność w innym, najbliższym pojeździe zmierzającym w kierunku przystanku końcowego po stałej linii.

Zmiany obejmą również tramwaje, które zamiast do Wrzeszcza pojadą al. Hallera. Linia 6 skończy bieg na Zaspie, 9 w Jelitkowie, a 11 na pętli w Oliwie. Linia 12 na czas remontu zostanie zawieszona. Zmieniona będzie też trasa linii nr 5, która pojedzie z Brzeźna na Stogi.

Z pętli w Oliwie do zajezdni będzie kursować linia 91, obsługiwana przez dortmundy (inne tramwaje nie zawróciłyby przy zajezdni).

Jeśli jeździsz samochodem

Równolegle z remontem torowiska naprawiona będzie jezdnia. Zarząd Dróg i Zieleni wyznaczy też buspasy w obu kierunkach ruchu, zwężając jezdnie do dwóch pasów. Podczas przejazdu przez Wrzeszcz kierowcy muszą więc liczyć się ze sporymi utrudnieniami.

Po buspasach, oprócz pojazdów komunikacji miejskiej, będą mogły poruszać się jedynie taksówki i służby miejskie. Pozostałym za wjazd na buspas grozić będzie mandat w wysokości 100 zł.

W stronę Oliwy buspas wytyczony zostanie na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Lendziona. Na autobusy uważać więc będą musieli kierowcy skręcający w ul. Konopnickiej i ul. Miszewskiego. Z kolei na jezdni w kierunku Gdańska Głównego dla autobusów zostanie zarezerwowany pas na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. To może utrudnić życie uczestnikom ruchu, którzy będą chcieli skręcić w ul. Słowackiego albo Jesionową.

Oba pasy wytyczone będą po prawej stronie jezdni. Dodatkowy buspas powstanie w ciągu ul. Dmowskiego. - To umożliwi sprawny wyjazd autobusów z przystanku PKP Wrzeszcz - mówi Tomasz Wawrzonek z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Jako pierwsza remontowana będzie jezdnia w kierunku Gdyni. Spowoduje to zamknięcie pasa ruchu na jezdni w kierunku Gdańska Głównego (na odcinku od poczty do ul. Sienkiewicza). Drogowcy będą tam trzymać sprzęt i materiały. Za ok. 1,5 miesiąca remont obejmie jezdnię w kierunku Gdańska Głównego i tzw. pas techniczny przeniesie się na odcinek od ul. Miedzianej do Braci Lewoniewskich (na jezdni w kierunku Gdyni).

Przez kilka dni w kwietniu niemożliwy będzie również zjazd Jaśkową Doliną. Objazd poprowadzi ul. Matejki.

Na czas remontu we Wrzeszczu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h, a także zakaz zatrzymywania. Drogowcy zalecają objazd Wrzeszcza al. Hallera, ul. Kościuszki, al. Rzeczypospolitej i ul. Kołobrzeską.

Po co jest ten remont?

Remont torów jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, który ma odmienić tramwajowe oblicze miasta. W ramach projektu trwają właśnie prace na torowiskach w Brzeźnie i w Nowym Porcie, rozpoczęła się również modernizacja zajezdni tramwajowej na Strzyży.

Tramwajowe tory zostaną wymienione na dwóch odcinkach w ciągu al. Wojska Polskiego i al. Grunwaldzkiej - od ul. Nowowiejskiego do ul. Miedzianej oraz od ul. Klonowej. Łącznie przebudowane zostanie niecałe 3 km torów za prawie 20 mln zł.

- Wykonawca będzie musiał zakończyć prace w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy, ale już po czterech musi zostać przywrócony ruch tramwajowy - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Oprócz przebudowy szyn, zmieni się również lokalizacja przystanku "Jaśkowa Dolina". Zostanie przeniesiony na wysokość budynku Olimp. Zniknie także przejście dla pieszych pod centrum handlowym Manhattan.

Układ drogowy al. Grunwaldzkiej na odcinku Dmowskiego - Konopnickiej, wraz z chodnikami i zieleńcami doczeka się korekty, a przejazdy torowo-uliczne na Partyzantów, Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie zostaną wyłożone gumowymi płytami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki