Gdańsk: Przejścia przy Manhattanie już nie będzie

Anna Werońska
Na zielone światło trzeba będzie poczekać nie 70, a 110 sek.
Na zielone światło trzeba będzie poczekać nie 70, a 110 sek. Przemek Świderski
Udostępnij:
Losy przejścia dla pieszych przy Centrum Handlowym Manhattan we Wrzeszczu ważyły się od ośmiu lat. Teraz, przy okazji rozpoczynającego się wkrótce remontu torowiska wzdłuż al. Grunwaldzkiej, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku podjął ostateczną decyzję o likwidacji pasów.

- Nie będzie to utrudnieniem dla pieszych, tym bardziej że sprzed Manhattanu w stronę Olimpu zostaną przeniesione także przystanki tramwajowe - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.

Nie przekonuje to jednak części mieszkańców Wrzeszcza. Przypominają, że w grudniu ub.r. zostali pozbawieni pasów przy teatrze Miniatura. - To już drugie przejście, które jest likwidowane - zauważa Katarzyna Karbowska, 60-letnia mieszkanka Wrzeszcza. - To przy Miniaturze ma być co prawda bezpieczniejsze, ale na zmiany musimy czekać aż do września i chodzić naokoło, dłuższą o kilkaset metrów drogą.

Pracownicy ZDiZ uspokajają, że - wbrew pozorom - likwidacja pasów naprzeciwko wejścia do Manhattanu będzie dla pieszych mniej uciążliwa.
- Pozostawione zostaną przejścia przy Olimpie i przy ul. Konopnickiej. Najbliższe pasy będą oddalone od siebie zaledwie o 30 metrów - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Zmiana ma przede wszystkim poprawić płynność ruchu samochodowego oraz sprawić, że będzie bezpieczniej. Nowe przeniesione przystanki będą bowiem ogrodzone barierkami i wyposażone w pas wybrzuszonej, antypoślizgowej kostki.

- Mam nadzieję, że cykl wyświetlania sygnalizacji zostanie odpowiednio dopasowany do nowych warunków oraz potrzeb pasażerów, którzy będą musieli dojść z tramwajów do przystanków autobusowych, tak jak na węźle komunikacyjnym - komentuje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Wiadomo już, że synchronizacja świateł znacznie się zmieni, m.in. z powodu lewoskrętu, którym kierowcy będą mogli kierować się w stronę Moreny. Czas oczekiwania pieszych wydłuży się z 70 do 110 sekund, ale też proporcjonalnie dłużej będzie palić się zielone światło, tak by można za jednym razem pokonać dwa etapy przejścia.

O likwidacji przejścia przy Manhattanie mówiło się już wtedy, gdy powstawała galeria handlowa. Obiekt zaprojektowano zresztą tak, by z parteru można było wejść w tunel pod al. Grunwaldzką. Okazało się jednak, że miasto nie ma środków na inwestycję i projekt został zawieszony.

Remont torów we Wrzeszczu rozpocznie się w połowie marca. Od Opery Bałtyckiej do zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu kursować będzie wówczas autobusowa komunikacja zastępcza T6.

- Przebudowa musi zostać wykonana w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy, ale już po czterech miesiącach musi zostać przywrócony ruch tramwajowy - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która przeprowadza inwestycję.

Za wymianę torów w al. Wojska Polskiego i al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Nowowiejskiego do ul. Miedzianej oraz od Klonowej do Miszewskiego, miasto zapłaci prawie 20 milionów złotych.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zaspo-wrzeszczanka
Jaki jest sens przenoszenia przystanków tramwajowych i likwidowania tego właśnie przejścia? Należałoby zlikwidować przejście przy Olimpie, i wyremontować istniejące przystanki. Poza tym odległość między przystankami "Jaśkowa Dolina" a "Klonowa" będzie taka mała że za chwilę okaże się że jeden z tych przystanków nie ma sensu, nie wspominając o nazwie przystanku "Jaśkowa Dolina", który trzeba będzie zmienić na "Przy Olimpie"?Na dodatek małe przejście prowadzące od Olimpu do Manhattanu jest beznadziejne i niebezpieczne.
s
szekla
A czy z tego przejścia korzysta Budyń- i wszystko w temacie
d
dyzio
manhattan jest w nowym jorku , a nie w takiej wsi jak gdańsk-wrzeszcz. otrzepać gnój z butów i wyjąć
słomę.
J
J-n
rozpieprzcie znowu kawałek miasta nie kończąc wcześniejszych budów..."tęgą głową" musi być ten Adamowicz, by coś takiego wymyśleć..no no
K
Krytyk
się mówiło! A przecież zamiast mówić trzeba było myśleć i robić.Typowe dla Gdańsk zarządzanego przez Adamowicza jest jednak mało myśleć i jeszcze mniej robić. Tunele pod ul. Grunwaldzka poważnie upłynniłyby ruch samochodowy wzdłuż tej arterii, zmniejszyłoby emisję spalin, zmniejszyłoby
inhalację spalinami pieszych wyczekujących na zielone światło dla nich itd, itp ale takie argumenty nie docierają do Adamowicza on w zamian za to woli wydawać setki milionów zł na pomniki i fajerwerki.
No cóż Adamowicza stać jest na wszystko z wyjątkiem zdrowy rozsądek.
Dodaj ogłoszenie