Gdańsk: Praca "Królowa Polski" Doroty Nieznalskiej w Muzeum Narodowym

Tomasz Rozwadowski, a
materiały prasowe
W Pałacu Opatów, oddziale Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, będziemy mogli podziwiać pracę "Królowa Polski" Doroty Nieznalskiej, którą artystka wygrała I Gdańskie Biennale Sztuki. Muzeum zakupiło rzeźbę do swojej kolekcji.

Polskie społeczeństwo nie słynie ze szczególnej pasji do sztuk wizualnych i nazwiska artystów bardzo rzadko trafiają do powszechnej świadomości. Do nielicznych wyjątków należy nazwisko Doroty Nieznalskiej, której wystawę "Królowa Polski" będzie można oglądać w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie do 19 lipca.

Sława Nieznalskiej łączy się ze "sprawą Nieznalskiej", ciągnącą się przez całe minione dziesięciolecie batalią sadową w sprawie o naruszenie uczuć religijnych, którego artystka miała się dopuścić swoją instalacją rzeźbiarską "Pasja" pokazanej w gdańskiej galerii sztuki wyspa w 2001 r. Czymś, co sprowokowało furię konserwatywnych katolików, było umieszczenie zdjęcia męskich genitaliów na krzyżu, według nich stanowiące jawną profanację symbolu religijnego.

Ostatecznie uniewinniona, Dorota Nieznalska wygrała w 2010 r. konkurs I Gdańskiego Biennale Sztuki rzeźbą "Królowa Polski". Rzeźba została wykonana w 2008 roku. Stworzona z brązu korona cierniowa, inkrustowana transparentnym bursztynem, ułożona na czerwonej poduszce wraz z pojedynczymi czarnymi włosami ludzkimi. Całość zamknięta jest w szklanej gablocie i ustawiona na postumencie.

- "Królowa Polski" Doroty Nieznalskiej to wykonana z brązu korona cierniowa - symbol cierpienia i odkupienia, jeden z najważniejszych elementów chrześcijańskiej ikonografii - tak opisuje rzeźbę kurator Michał Bieniek. - Kolce tego wieńca zostały wykonane z czerwonego, krwawego bursztynu, co nadaje całości charakter wyrobu jubilerskiego. Trop prowadzący do właściwego zrozumienia tego zabiegu zawiera się w tytule pracy i w jego nieoczywistym na pierwszy rzut oka powiązaniu z zastosowanym materiałem. Królowa Polski to tytuł Najświętszej Maryi Panny, używany przez polskich katolików dla podkreślenia ścisłych związków narodu polskiego z katolicyzmem. Przypominając o patronce narodu, Dorota Nieznalska pyta o mechanizm formowania się i funkcjonowania tradycyjnie rozumianej polskości. Madonna to w istocie figura udręczenia - podobnie jak wyłaniająca się z romantycznych wizji Polska, budująca swoją tożsamość na przekonaniu o konieczności cierpienia i ponoszenia ofiar. W tę opowieść o polskości, co sugeruje obecność bursztynu, wpisuje się na swój własny sposób historia pochodzącej z nadbałtyckiego Gdańska artystki. W 2001 roku została ona wyznaczona do odegrania głównej roli w trwającej dziewięć lat medialnej i sądowej drodze krzyżowej - w spektaklu, który miał potwierdzić konieczność powszechnego i jednomyślnego wyznawania utartych narodowych wartości. Faktu, że ów cel nie został osiągnięty, nie sposób przecenić - wyznacza on bowiem moment istotnej, światopoglądowej zmiany.

Gdańskie Muzeum Narodowe zakupiło rzeźbę "Królowa Polski" Doroty Nieznalskiej do swojej kolekcji.

Gdańsk, 28.06 - otwarcie wystawy, Muzeum Narodowe - oddział Pałac Opatów, ul. Cystersów 18. Godz. 18. Wstęp wolny
Wystawa czynna do 19 lipca,wtorek, środek, piątek, sobota - niedziela godz. 10 -17, czwartek godz. 12-19.

Więcej na temat dzieła Doroty Nieznalskiej w serwisie ROZRYWKA serwisu gdansk.naszemiasto.pl

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Ż
Żega

Snobowi i SNOP na biennale wyda się SZTUKĄ, choć nie jest nią wcale.

s
szekla

Profan , to dyletant , laik. Aby tworzyć sztukę trzeba być wrażliwym i odczuwać piękno i mieć charyzmę.. Czy wywłoka robiąca wszystko aby zniszczyć sacrum , zasługuje na miano artysty ? A skoro tak , to co robią te jej wypociny w Muzeum Narodowym ?

P
Polihistor

Dobre.
Ciesz się Pan, Panie Rozwadowski, że ciągle jeszcze są ludzie, którym chce się reagować.
Kiedy ich zabraknie, marny będzie Pański los.
Choć, obawiam się, trudno Panu zrozumieć - dlaczego.

n
nnn

Jak powiedział o takiej "sztuce" Michalkiewicz : "srają i szczają do słoików i sprzedają głupszym od siebie".
Pan redaktor jest w tym geszefcie, jak widać, zwykłym naganiaczem...
Brakuje tylko ks.Bonieckiego który wyjasniłby wielowarstwowosć tego produktu.

P
Panie Rozwadowski

Panie Rozwadowski, niech pan namówi panią Nieznalską na umieszczenie genitaliów na Gwieździe Dawida, a ja będę się wsłuchiwał w wycie Knesetu. Potem niech pan kilkoma okrągłymi zdaniami, jak w powyższym artykule uświadomi naród, który jest sam ultranacjonalistyczny, a innym tego zabrania mając tubę w postaci pańskiego sprzedajnego pióra, że następuje moment światopoglądowej zmiany. A potem dam panu schronienie u mnie na działce, wyrobię nowe dokumenty itd. Dotarło?

Ż
Żega

Czasem sztuką jest dostrzec sztukę. Praca Nieznalskiej bardzo skromna. Nazwa "Królowa Polski",nawet w sztuce współczesnej niewiele wiąże się z tym dziełem. Wydaje się, że "wielka sztuka" nie polega na udziwnianiu, bo jeżeli tak, wystarczyłoby nazwisko "Nieznalska". Reszty niech domyślają się GAMONIE, wszak sztuka powinna mieć niedopowiedzenia...

Dodaj ogłoszenie