Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Powstaje największy terminal masowy nad Bałtykiem. Są chętni na budowę terminalu naftowego

Kazimierz Netka
Kazimierz Netka
Na terenie gdańskiego portu powstaje największy nad Bałtykiem, terminal ładunków suchych masowych. Jest on zlokalizowany w Porcie Północnym. Inwestorem jest Grupa Sea Invest. Terminal to jedna z największych inwestycji w historii portu. Wkrótce stanie się największą nad Bałtykiem bazą przeładunkową węgla, rudy żelaza, a być może i zbóż.

Pierwszy statek ma zwinąć do terminala masowego gdańskiego portu już w bieżącym roku, we wrześniu - tak wynika z informacji, które przekazał nam Julian Skelnik, dyrektor Biura Współpracy Zagranicznej, Marketingu i Promocji w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Po przystosowaniu jednego z pirsów do przyjmowania ładunków suchych masowych, za pośrednictwem gdańskiego portu można będzie importować około 6 mln ton węgla rocznie. Pirs importowy powstanie obok już istniejącego pirsu, służącego do załadunku statków węglem, eksportowanym z Polski. Załadunek odbywa się taśmowo - węgiel jest z wagonów wysypywany na specjalnej obrotnicy, następnie trafia na taśmy i przenoszony jest do ładowni statku. Rocznie eksport polskiego węgla w Porcie Północnym wynosi około 10 mln ton miału.

W sąsiedztwie rozbudowuje się magazyn paliw płynnych - inwestycja PERN Przyjaźń SA. Obejmuje ona budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów o łącznej pojemności 700 tys. metrów sześciennych

- 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. dla pozostałych produktów - informuje Roman Góralski. rzecznik prasowy PERN Przyjaźń. - Projekt, będzie przebiegał w dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim - część paliwowa i chemiczna. Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju. Ta kluczowa - dla logistyki ropy naftowej - inwestycja odpowie też na wyzwania jakie niesie zmiana kierunków dostaw czarnego złota, zapewni dywersyfikację działalności Grupy PERN oraz znacząco zwiększy wpływy do budżetu państwa.

W czwartek Komisja Przetargowa PERN "Przyjaźń" otwarzyła oferty na budowę Terminala Naftowego w Gdańsku. Złożyły je trzy konsorcja międzynarodowe.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki