Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Pierwszy od lat prom z polskiej stoczni dla polskiego armatora. W Grupie „Remontowa” ruszyła budowa

OPRAC.:
Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
mat. pras. Remontowa Marine Design and Consulting
Budowa pierwszego promu pasażersko-samochodowego dla spółki Polskie Promy ruszyła w Gdańsku. Cięcie pierwszych blach odbyło się w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego. Prom ma być eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej.

W poniedziałek 24 października 2022 odbyło się uroczyste cięcie pierwszych blach promu Ro-Pax [samochodowo-pasażerskiego - red.], o numerze budowy 101.

CZYTAJ TAKŻE:
Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt na budowę promów typu ro-pax dla polskich armatorów

W wydarzeniu tym wzięli udział m. in. dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Andrzej Wróblewski, Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy, prezes zarządu Remontowa Holding SA, Adam Ruszkowski, Michał Habina, prezes zarządu stoczni Remontowa S.A. i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Obecni byli także stoczniowcy, przedstawiciele banków i towarzystw ubezpieczeniowych, towarzystw klasyfikacyjnych, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Rozpoczyna to produkcję pierwszej z trzech zamówionych jednostek.

- Jest to strategiczne przedsięwzięcie, mające na celu obronę i utrzymanie pozycji rynkowej krajowych firm promowych, w zmieniających się warunkach funkcjonowania żeglugi na Bałtyku. Nowe jednostki, całkowicie i od podstaw zaprojektowane zostały na potrzeby serwisu w obszarze Morza Bałtyckiego. Mają one szanse sprostać postawionym wyzwaniom i przynieść efekt w postaci ugruntowania pozycji polskich firm armatorskich – zaznaczył Maciej Furmański, prezes Polskich Promów.

Przecinarkę CNC, tnącą blachy strumieniem wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze nawet 30 tys. st. C, uruchomił nestor polskiej branży morskiej, kpt. ż. w. Zbigniew Sulatycki.

- Jesteśmy dumni, że powierzono nam produkcję tych jednostek. Czujemy także wielką odpowiedzialność, ponieważ ich budowę będzie śledzić cała branża promowa i stoczniowa. Powodzenie tego projektu może oznaczać nowe otwarcie na europejskim rynku stoczniowym i wzmocnić rolę polskiego przemysłu, jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających – stwierdził Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Holding SA.


CZYTAJ TAKŻE:
Cztery promy dla PŻB i Unity Line zbudowane zostaną w Gdańsku za miliard złotych

Promy budowane są w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Remontowa S.A. wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy, należącej do Skarbu Państwa. Dwie z jednostek będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jedna będzie użytkowana przez Polską Żeglugę Bałtycką. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

- Jako firma z ponad siedemdziesięcioletnim doświadczeniem w funkcjonowaniu na międzynarodowym rynku żeglugowym, potrafimy docenić solidnego partnera w interesach, a takim właśnie jest dla nas Grupa "Remontowa", marka znana na całym świecie z wiarygodności i wysokich standardów usług. Cieszymy się również, że polski armator będzie posiadał w swojej flocie statki zbudowane w polskiej stoczni - podkreślił dyrektor naczelny PŻM Andrzej Wróblewski.

Będą to jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.

CZYTAJ TAKŻE:
Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. ma gwarancje finansowania budowy promów Ro-Pax

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z Zamawiającym. Przed przystąpieniem do fazy produkcyjnej przeprowadzono m.in. obliczenia teoretyczne oraz badania modelowe statku w basenie Centrum Techniki Okrętowej SA, potwierdzając podstawowe parametry, takie jak m. in. stateczność, kształt kadłuba, zanurzenie, nośność, długość linii ładunkowej i prędkość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki