Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsze elektryczne autobusy do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów trafią w 2022 roku

Kamil Kusier
Kamil Kusier
W 2022 roku do floty autobusowej Gdańskich Autobusow i Tramwajów trafią trzy elektryczny minibusy. Spółka GAiT rozstrzygnęła przetarg na dostawę autobusów typu mini zasilanych energią elektryczną. Wartość inwestycji to 4 867 110 złotych brutto.

- Pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele. Pojazdy wyposażone będą także w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Oprócz trzech minibusów, do Gdańska dostarczone zostaną także trzy ładowarki elektryczne do zasilania akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Hallera 142 w Gdańsku.

W przetargu zwyciężyła spółka MMI Sp. z o.o. spod Słupska, która do Gdańska dostarczyć będzie miała 3 minibusy Karsan Jest Electric.

- Zdecydowaliśmy się na taki jakby pilotaż elektromobilności w Gdańsku. Wybór padł na linię 100, ponieważ jest ona położona śródmiejsko i elektryczne autobusy, to prócz tego, że są ekologiczne, niskoemisyjne, to także są dużo cichsze od tradycyjnych autobusów, więc w tej gęstej zabudowie śródmiejskiej myślę, że się sprawdzą doskonale - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Jak podkreśla wiceprezydent, zakup trzech minibusów to dopiero początek inwestycji miasta i spółki GAiT w elektromobilność.

- Będziemy składać aplikację do konkursu Międzynarodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - mówi prezydent Borawski. - Niestety warunki tego konkursu zostały ograniczone z uwagi na to, że miasta powyżej 140 tysięcy mieszkańców mogą ubiegać się tylko o dotację w wysokości 20 procent wartości całego zamówienia, to zmiana na niekorzyść Gdańska. Będziemy szukali kolejnych możliwości inwestowania. Wszystkie te fundusze związane z odbudową jak np. Krajowy Plan Odbudowy to szansa dla poprawy świadczenia usług przez gdańskich przewoźników.

Co w przypadku, kiedy miastu nie uda się pozyskać dofinansowania?

- W przypadku braku finansowania zewnętrznego, GAiT zaciągnie obligacje po to, żeby wymienić tabor, który jest i tak stosunkowo nowoczesny - deklaruje wiceprezydent. - Myślę, że do końca obecnej kadencji w skład floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów wejdzie przynajmniej 20 nowych, zeroemisyjnych autobusów.

Jak dodaje wiceprezydent Piotr Borawski, w założeniu spółki i miasta jest to, aby pojazd był za każdym razem ładowany tylko i wyłącznie na terenie bazy autobusowej. Pojemność baterii powinna zatem pozwolić na to, aby cała trasa przewozowa danego pojazdu odbyła się na jednym ładowaniu.

- To nasze główne założenie zarówno w przypadku minibusów, jak i autobusów standardowych - mówi wiceprezydent Gdańska.

Do floty GAiT w 2022 roku dołączą trzy autobusy miejskie - Karsan Jest Electric. To niespełna sześciometrowy autobus dostosowanych glównie do jazdy w ścisłych centrach miast.

Specyfikacja autobusu:

  • Liczba miejsc: 23 (10 siedzących, 12 stojących, 1 kierowca).
  • Długość: 5845 mm.
  • Szerokość: 2055.
  • Wysokość: 2850 mm.
  • Rozstaw osi: 3750 mm.
  • Silnik: elektryczny BMW.
  • Moc silnika: 184 KM.
  • Zasięg: do 210 km.
  • Zawieszenie przód: mechaniczne.
  • Zawieszenie tył: mechaniczne.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki