Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Od połowy marca omijaj Wrzeszcz. Będą korki!

Krzysztof Wolsztyński
Wymiana torów na dwóch niezbyt w sumie długich odcinkach - od ul. Miszewskiego do Klonowej oraz od Miedzianej do al. Wojska Polskiego wraz ze skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Wojska Polskiego - sparaliżuje na kilka miesięcy komunikację miejską na jednej z najważniejszych linii tramwajowych w Gdańsku.

W połowie marca tramwaje przestaną kursować między Operą Bałtycką i pętlą Strzyża. Na tej trasie pojawią się zastępcze autobusy T6. W dni robocze w godzinach szczytu będą kursować co trzy minuty, poza szczytem co pięć. Ale to nie oznacza, że problemy będzie można uznać za minimalne. W al. Grunwaldzkiej już dziś w godzinach szczytu tworzą się gigantyczne korki, które po rozpoczęciu robót jeszcze się zwiększą. Równolegle z wymianą torów prowadzone będą bowiem roboty drogowe. Wydłużany będzie lewoskręt z Grunwaldzkiej w ul. Partyzantów; w związku z czym przystanek tramwajowy zlokalizowany na wysokości CH Manhattan zostanie przesunięty na wysokość Olimpu.

Wedle naszych informacji, pojawił się pomysł wytyczenia na czas funkcjonowania komunikacji zastępczej na Grunwaldzkiej buspasa. Prawdopodobnie go jednak nie będzie, gdyż w takim wypadku w niektórych miejscach samochodom osobowym pozostałby tylko jeden pas.

Szczegóły dotyczące zmiany układu linii tramwajowych jeszcze są przygotowywane, ale część z nich już znamy. Tramwaj linii 11, kursujący z Chełmu przez Wrzeszcz do Jelitkowa, podczas remontu będzie kursować przez Zaspę, a od skrzyżowania ul. Chłopskiej z Pomorską pojedzie przez Oliwę do Strzyży. Zmienioną trasę będzie mieć też m.in. linia nr 2. Podczas remontu będzie jeździć nie do Jelitkowa, lecz od skrzyżowania Chłopska/Pomorska do Oliwy.

- Proponujemy mieszkańcom Oliwy czy Strzyży jadącym do centrum korzystanie z tych tramwajów zamiast z zastępczych autobusów - mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM w Gdańsku.
Remont zakończy się prawdopodobnie na przełomie lipca i sierpnia.
Rok 2011: na torowiskach remont za remontem
Wymiana torowisk będzie odbywać się w tym roku jeszcze w kilku innych rejonach Gdańska.
W tej chwili trwają prace na odcinku od pętli Brzeźno, wzdłuż ul. Krasickiego do bazy promowej. W związku z tym tramwaje między Brzeźnem i Nowym Portem nie kursują. Za kilka tygodni rozpocznie się remont torów w Nowym Porcie: na ul. Wolności, Rybołowców (ulica łącząca Oliwską i Wolności) i Strajku Dokerów (tu początkowy przystanek mają tramwaje linii 4, 7 i 10).

Prace spowodują konieczność utrzymania zastępczej komunikacji autobusowej między Brzeźnem i Nowym Portem, natomiast nie spowodują wielkich perturbacji w kursowaniu tramwajów jeżdżących ul. Marynarki Polskiej. Podczas remontów w Nowym Porcie "czwórka", "siódemka" i "dziesiątka" będą kursować po jednym torze albo ul. Wolności, albo Strajku Dokerów (zostanie wybudowany specjalny przejazd z toru na tor). Powstanie też skręt z ul. Wolności w Marynarki Polskiej w stronę centrum.

Prawdopodobnie na początku kwietnia rozpocznie się remont torów wzdłuż ul. Jana z Kolna, pomiędzy węzłem Kliniczna i placem Solidarności. Na początek lata planowane jest natomiast rozpoczęcie remontów w trzech kolejnych rejonach miasta: między skrzyżowaniem ul. Chłopskiej i Pomorskiej oraz pętlą Jelitkowo, modernizacja torowiska ul. Klinicznej wraz z węzłem Kliniczna i położoną obok pętlą tramwajową (wymiana torów na węźle Kliniczna wymusi konieczność zamknięcia trasy do Nowego Portu wzdłuż Marynarki Polskiej) oraz na odcinku od ul. Pstrowskiego do pętli Brzeźno plaża.

Ten ostatni remont spowoduje zawieszenie kursowania tramwajów od skrzyżowania ul. Hallera i Kościuszki do Brzeźna. W jego ramach, oprócz wymiany torów, przebudowane będzie także skrzyżowanie al. Hallera z ul. Uczniowską (co ma związek z planami budowy Drogi Zielonej), a także zmieni się przebieg jednotorowej linii prowadzącej od Hallera do pętli Brzeźno.
Obecnie ten tor na całej długości poprowadzony jest wzdłuż ul. Gdańskiej. Po przebudowie jego początkowy fragment będzie przebiegał wzdłuż Uczniowskiej i dopiero później wzdłuż Gdańskiej. Powstanie też nowy skręt z Hallera w Uczniowską, tak aby tramwaje od strony pętli Brzeźno plaża mogły jechać w kierunku Nowego Portu.

Po Euro 2012 będzie natomiast przebudowywane torowisko na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i Uczniowskiej, co związane jest z budową tunelu pod Martwą Wisłą.
Po zakończeniu tegorocznych remontów do wymiany w Gdańsku pozostaną już tylko tory na trasie z centrum na Przeróbkę i Stogi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki