Prace ruszą już w przyszłym roku. Ponad 800 mln zł mają kosztować nowe magazyny na ropę i paliwa. Dzięki tej bazie, połączonej ze stanowiskami bazy przeładunkowej w Porcie Północnym, i systemowi rurociągów, można by świadczyć usługi logistyczne związane z dystrybucją ropy i paliw, co nie oznacza obrotu handlowego tymi produktami. PERN, na zlecenie firm naftowych, mogłoby magazynować, dostarczać czy blendować - czyli mieszać - paliwa albo ropę pochodzącą z różnych źródeł.
- Nasza nowa baza w porcie gdańskim ma być odpowiednikiem strefy wolnocłowej, gromadzącej zapasy ropy i produkty rafinerii - wyjaśnia Jerzy Melaniuk, członek zarządu PERN. - Zatem będzie ona inna niż nasze bazy w Adamowie, Płocku czy Gdańsku Górkach Zachodnich, w których możemy zmagazynować w sumie 2,8 miliona metrów sześciennych ropy. Kiedy ceny płynnego surowca spadają, można go kupować i magazynować w bazie portowej. Wartość inwestycji w Porcie Północnym szacujemy na około miliard złotych.
PERN chce realizować inwestycję w porcie gdańskim z partnerem zagranicznym, znaczącą na świecie firmą sektora naftowego. To nie jedyna duża inwestycja tej firmy. Chce ona także wybudować trzecią nitkę ropociągu Przyjaźń. Ma ona być gotowa do końca 2012 roku. Pozwoli to na zwiększenie zdolność przesyłu ropy na odcinku od granicy z Białorusią do Płocka nawet do 60 mln ton ropy rocznie. Całkowity koszt tej budowy to ok. 1 mld zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?