Kontenerowiec Mary Arctica został zakontraktowany przez GSR SA, która zleciła jego zbudowanie Stoczni Gdańsk SA. Remontowa SA nadzorowała też prace stoczniowe, a jej spółki wykonały dokumentację roboczą i część wyposażenia statku. Nadzór klasyfikacyjny nad budową sprawowało towarzystwo Det Norske Veritas.
W Gdyni sąd aresztował norweski statek
Jan Paszkowski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding SA, nie ukrywa, że Remontowa SA mogłaby samodzielnie zbudować drugi kontenerowiec arktyczny. Zapewne o wyborze przez RAL stoczni niemieckich zadecydowało jednak finansowanie kontraktu. W Niemczech stocznie korzystają ze subsydiów i gwarancji władz państwowych oraz regionalnych i mają łatwiejszy dostęp do kredytów bankowych.
Mary Arctica jest statkiem przystosowanym do żeglugi po zalodzonych wodach Grenlandii. RAL wykorzystuje go na atlantyckim szlaku wiodącym z Danii, poprzez Islandię, do portów grenlandzkich. Oprócz kontenerowców arktycznych duński armator posiada małe statki towarowo-pasażerskie, obsługujące trasy pomiędzy 13 przystaniami i portami na Grenlandii. W sumie jest to 10 statków, z których sześć zostanie wymienionych na pięć nowych, budowanych w stoczniach grupy P + S Shipyards GmbH.
Mary Arctica ma długość - 113 m, a jego napęd stanowi silnik H. Cegielski - Man / B&W o mocy 7860 kW. Statek ma pojemność 606 TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Kontenerowiec uzyskał uznanie prestiżowego brytyjskiego instytutu Royal Institution of Naval Architects jako jedna z najciekawszych konstrukcji roku 2004.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?