Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich Karolina Misztal
Czy Gdańsk jest dostępny i równy dla wszystkich? Z takim pytaniem zwróciliśmy się przed kilkoma tygodniami do licznych miejskich instytucji, które w obszerny sposób odpowiedziały o wszystkich udogodnieniach, jakie poszczególne instytucje posiadają dla osób niepełnosprawnych. Jak z dostępnością radzą sobie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Marszałkowski czy Ergo Arena? Wobec jakich instytucji Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymywał zgłoszenia? Czy Jarmark św. Dominika w sposób właściwy traktuje wszystkich swoich gości, a zwłaszcza mieszkańców Gdańska? Czas na drugą część raportu dotyczącego tego, czy Gdańsk jest (nie)przyjazny osobom z niepełnosprawnościami.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych - instytucja bez barier?

- Zakład Ubezpieczeń Społecznych podejmuje szereg działań, aby zapewnić jak najlepsze warunki obsługi swoim niepełnosprawnym klientom. Promuje także zatrudnianie osób z niepełnosprawnością - deklaruje w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" Krzysztof Cieszyński, rzecznik regionalny ZUS w województwie pomorskim.

Jak informuje rzecznik ZUS, w gdańskim oddziale powołany został regionalny koordynator ds. dostępności.

- Oddział przeprowadził szczegółowy audyt placówek pod kątem dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, a na jego podstawie opracował „Plan działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”, który systematycznie realizuje - dodaje Krzysztof Cieszyński z ZUS.

W placówkach ZUS, jak zapewnia rzecznik prasowy instytucji, likwidowane są bariery budowlane i komunikacyjne, a w większości z nich niepełnosprawni mają pełny dostęp do sali obsługi klientów.

- Wejścia do obiektów usytuowane są na poziomie chodnika albo można skorzystać z windy, pochylni lub platformy schodowej - dodaje nasz rozmówca. - Systematycznie dostosowujemy windy do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami m.in. wymieniamy panele zewnętrzne i wewnętrzne, na nowe które zawierają oznaczenia pismem Braille’a. Schody oznaczone są kontrastowo (pierwszy i ostatni stopnień) oraz za pomocą zmiennej faktury (kafle z wypukłościami), a także wyposażone są w poręcze po obu stronach. Szklane drzwi oznaczone są poprzecznymi pasami w żółtym kolorze. Drzwi otwierają się automatycznie. Same sale obsługi lokalizowane są na parterach, a w ich pobliżu znajdują się przystosowane pomieszczenia sanitarne. Toalety wyposażone są w uchwyty po obu stronach toalety, umywalkę niskosyfonową, przewijak dla dzieci oraz instalację alarmową. Korytarze szerokie, bez elementów ograniczających przejście. Przestrzeń zaaranżowana w sposób przewidywalny i uporządkowany.

Jak zapewnia rzecznik regionalny ZUS, to nie wszystkie udogodnienia mające poprawić dostępność w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osobom z niepełnosprawnościami.

Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich Przemyslaw Swiderski

- We wszystkich placówkach działa przyjazny osobom z niepełnosprawnością sensoryczną system kierowania ruchem, wyposażony w funkcję wizualno-fonicznego przywoływania klientów do poszczególnych stanowisk obsługi - tłumaczy Krzysztof Cieszyński.

Placówki ZUS zostały wyposażone zostały także w pętle indukcyjne.

- Gdański oddział ZUS został zakwalifikowany do projektu „Ośrodek Wsparcia Architektury Dostępnej (OWDA) – kompleksowe usługi w zakresie dostępności architektonicznej dla podmiotów publicznych” - dodaje Krzysztof Cieszyński. - Z jego pomocą modernizujemy placówki w Sztumie i Wejherowie. Ten projekt do bezpłatne wsparcie: merytoryczne, doradcze, informacyjne oraz audytowe, a w szczególności: pomoc w realizacji audytów dostępności architektonicznej budynków i przestrzeni publicznych przed procesami inwestycyjnymi na podstawie opracowanej metodologii audytu oraz analizę projektów lub doradztwo w przygotowaniu projektów budynków i ich otoczenia w przestrzeni publicznej pod kątem zapewnienia dostępności architektonicznej. Projekt jest realizowany przez Fundację Aktywnej Rehabilitacji „FAR” (lidera projektu), Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz ARQiteka Biuro projektowe Marta Kulik.

Jak zapewnia rzecznik regionalny ZUS, w każdej placówce jest pracownik, który potrafi posługiwać się językiem migowym. Stanowisko, przy którym zapewniony jest dostęp do tłumacza języka migowego jest odpowiednio oznaczone.

- Część spraw jest jednak na tyle skomplikowana, że wymaga większych umiejętności komunikacyjnych w języku migowym - tłumaczy Krzysztof Cieszyński. - Dlatego we wszystkich wprowadzono usługę wideotłumaczenia rozmów w języku migowym. Jeżeli podczas obsługi klienta z dysfunkcja narządu słuchu jest potrzebna pomoc tłumacza, wtedy rozmowę przejmie pracownik, który biegle włada językiem migowym i będzie ją prowadził w trybie wideokonferencji.

Sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli zachodzi taka potrzeba, można również załatwić przez e-urząd jakim jest PUE ZUS, a więc bez wychodzenia z domu.

- Od października 2020 roku klienci ZUS mogą załatwiać swoje sprawy „twarzą w twarz” z ekspertem bez wychodzenia z domu poprzez e-wizytę - dopowiada rzecznik ZUS. - Z tej formy kontaktu korzysta codziennie kilkaset osób. Aby skorzystać z e-wizyty, wystarczy mieć komputer z kamerą i mikrofonem lub smartfon. W ten sposób klienci ZUS mogą załatwić sprawy dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu PUE. Teraz mogą oni także umawiać się na konsultacje w języku migowym PJM w sprawie zasiłków oraz emerytur i rent. Aby zarezerwować e-wizytę należy na stronie www.zus.pl wybrać „umów e-wizytę”, a następnie „umów e-wizytę w języku migowym (PJM)”. W kolejnym kroku należy wskazać temat rozmowy oraz wybrać jej termin. E-wizytę w ZUS mogą również zarezerwować osoby niewidzące i niedowidzące. Na stronie e-wizyt zastosowano bowiem kolory i kontrast zgodne ze standardami dostępności WCAG 2.0.

Co jednak ze skargami? Czy w latach 2020-2022 zdarzały się skargi związane z dostępnością obiektów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

- Do gdańskiego oddziału ZUS nie wpłynęła żadna skarga związana z brakiem dostępności dla osób z niepełnosprawnością - zapewnia Krzysztof Cieszyński, rzecznik regionalny Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku.

Ergo Arena - poradnik dla widza i carte blanche

- Ergo Arena i otaczające halę tereny są przystosowane do przyjęcia osób poruszających się na wózku - informuje "Dziennik Bałtycki" Aleksandra Samborska, menadżer ds. komunikacji i PR w Ergo Arenie. - Kondygnacja III (K3) jest dedykowana dla gości na wózkach podczas imprez muzycznych i kulturalnych. Kondygnacja I (K1) jest dedykowana dla gości na wózkach podczas meczów ligowych: koszykówki, siatkówki i piłki ręcznej. W obu przypadkach na docelowe kondygnacje do wejść podjechać można samochodem, a mapki dojazdowe zaprezentowane są na stronie www (zobacz tutaj).

Jak informuje rzecznik prasowy Ergo Areny, poprawie jakości dostępności dla osób niepełnosprawnych pomogła pandemia, która pozwoliła na zmiany na lepsze.

- W czasie lockdownu przeprowadzone zostały renowacje platform dla gości na wózkach, celem polepszenia widoczności i zwiększenia komfortu obniżone zostały barierki, a w samych platformach zamontowane zostały dodatkowe półki z gniazdkami elektrycznymi - dodaje Aleksandra Samborska. - Operator hali podniósł też standard pomieszczeń sanitarnych dla osób z niepełnosprawnościami na dedykowanych kondygnacjach. Ponadto, wychodząc naprzeciw potrzebom osób niedosłyszących, Spółka Hala Gdańsk-Sopot oferuje wynajem urządzeń audio wspomagających słuch, które pozwolą na lepszy odbiór efektów dźwiękowych podczas, odbywających się w hali, imprez.

Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich Karolina Misztal

Jak informuje rzecznik Ergo Areny, w ramach wypożyczalni, spółka oferuje 20 bezprzewodowych odbiorników radiowych Sennheiser RR 840 wyposażonych w akumulator pozwalający na pracę do 8 godzin. Odbiornik może być wypożyczony z słuchawkami nagłownymi, pętlą indukcyjną Sennheiser EZT 3011 przeznaczoną do użytku z aparatami słuchowymi wyposażonymi w telefoniczną cewkę odbiorczą, lub transmiterem Bluetooth Audiocore AC820 umożliwiającym transmisję dźwięku z odbiornika do aparatów słuchowych bądź słuchawek bezprzewodowych.

- Deklarację dostępności jak również raport o stanie dostępności obiektu znaleźć można na, przystosowanej cyfrowo zgodnie z obowiązującą ustawą, stronie głównej Ergo Areny - informuje o szczegółach Aleksandra Samborska.

Podobnie jak w przypadku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, tak i w Ergo Arenie w latach 2020-2022 nie odnotowano skarg związanych z brakiem dostępności dla osób niepełnosprawnych.

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego: "Trwa dostosowywanie do obsługi osób z niepełnosprawnościami"

- W tej chwili nasz urząd nadal jest w trakcie dostosowywania do obsługi osób z niepełnosprawnościami - informuje "Dziennik Bałtycki" Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.

Jak informuje rzecznik prasowy urzędu, więcej informacji na temat dostępności w Urzędzie Marszałkowskim można znaleźć klikając tutaj.

- Warto dodać, że posiadamy także procedurę obsługi osób ze szczególnymi potrzebami przygotowaną z myślą o naszych pracownikach - dodaje Michał Piotrowski.

Do Urzędu Marszałkowskiego w latach, o które pytaliśmy również nie wpłynęła żadna skarga związana z brakiem dostępności urzędu dla osób niepełnosprawnych.

PKP SKM: "Wszystkie pojazdy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych"

Jedną z wielu instytucji, o jakich kontrolę prosili nasi czytelnicy, były pociągi PKP SKM w Trójmieście. Jak pod tym względem wypada zarówno tabor jak i przystanki, z których dzień w dzień korzystają również osoby z niepełnosprawnościami?

- Wszystkie użytkowane przez PKP SKM pojazdy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - zapewnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim". - Są one wyposażone w rozkładane platformy albo przenośne rampy najazdowe dla wózków obsługiwane przez kierownika pociągu lub wysuwane stopnie niwelujące odstęp pomiędzy pudłem pojazdu a krawędzią peronu. Osoby na wózkach mogą się dostać na perony SKM, korzystając z wind lub pochylni.

Osoby, które chciałby skorzystać z winy lub pochylni, ich wykaz mogą znaleźć klikając tutaj.

- Realizujemy obecnie program modernizacji 9 stacji i przystanków PKP SKM, którego celem jest m.in. poprawa dostępności usług PKP SKM dla osób niedowidzących i z ograniczoną możliwością poruszania się - dodaje Tomasz Złotoś. - W ramach tego programu już zostały zmodernizowane przystanki: Rumia Janowo, Gdynia Redłowo i stacja Gdynia Chylonia. Trwają prace na stacjach Gdynia Główna i Gdynia Orłowo oraz na przystankach Gdynia Leszczynki i Gdynia Grabówek. Na przyszły rok zaplanowaliśmy rozpoczęcie prac na przystankach Gdańsk Stocznia i Gdynia Stocznia-Uniwersytet Morski. Na modernizowanych peronach m.in są montowane lub wymieniane windy, budowane pochylnie (Gdynia Grabówek), instalowane jest oznakowanie dla osób niedowidzących, a także instalowane są tabliczki ze schematami przystanków oraz opisami alfabetem Braille'a.

Co jednak z pasażerami, którzy podobnie jak w przypadku pociągów dalekobieżnych, tak i w przypadku PKP SKM będą chcieli skorzystać z pomocy osób trzecich?

- Świadczymy usługi asysty osobom niepełnosprawnym, które chcą skorzystać z pociągów PKP SKM. Pasażer może poprosić o asystę telefonicznie (tel. 58 721-12-11) lub za pośrednictwem naszej strony internetowej - odpowiada Tomasz Złotoś.

Jak dodaje rzecznik PKP SKM w Trójmieście, do spółki obsługującej pociągi miejskie m.in. w Trójmieście wpływają skargi.

- Rocznie otrzymujemy kilka lub kilkanaście skarg dotyczących obsługi osób niepełnosprawnych - dodaje Tomasz Złotoś. - Dotyczą one głównie braku pomocy przy wsiadaniu. Na okresowych szkoleniach nasi pracownicy są nieustannie uczulani na właściwe reagowanie na potrzeby osób niepełnosprawnych.

Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku

- W związku z obowiązkiem realizacji postanowień Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. (t. j. Dz. U. z 2020r. poz. 1062), Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku, jako podmiot wymieniony w Ustawie podejmuje działania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - odpowiada na pytania "Dziennika Bałtyckiego" Wioleta Działdowska, starszy specjalsita z referatu komunikacji Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku. - W jednostce został powołany koordynator i zespół ds. dostępności, planowane jest powołanie lokalnych koordynatorów ds. dostępności w podległych jednostkach.

Jak dodaje Wioleta Działdowska, w urzędach skarbowych wyznaczeni zostali asystenci osób ze szczególnymi potrzebami, które udzielają pomocy przy realizacji spraw z którymi przychodzą do urzędu.

- W przypadku dostępności architektonicznej wpływ na dostępność i płynące stąd pewne ograniczenia, ma ich lokalizacja na terenie Głównego Miasta, w strefie ochrony konserwatorskiej, a także okres, w którym zostały wybudowane - tłumaczy Wioleta Działdowska z KAS. - Urzędy skarbowe (trzy red.) na terenie Gdańska posiadają sale obsługi klienta, które są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Osoby ze szczególnymi potrzebami, które załatwiają u nas sprawy, mają zapewnioną pętle indukcyjną w przypadku klientów dysfunkcją słuchu, a osoby głuche, które porozumiewają się za pomocą Polskiego Języka Migowego lub Systemu Językowo – Migowego korzystają z usługi tłumaczenia na język migowy, za pomocą komunikatora internetowego. Natomiast przy obsłudze osób z niepełnosprawnością narządu wzroku, jest udostępniana lupa do czytania z podświetleniem oraz „ramka” ułatwiająca podpisywanie dokumentów.

Jak zapewnia Wioleta Działdowska, w jednostkach funkcjonują i są wprowadzane nowe procedury oraz rozwiązania związane z obsługą klientów w tym zwiększeniem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.

- W celu lepszego zrozumienia i uwrażliwienia na indywidualne potrzeby, a co za tym zapewnienia właściwych standardów obsługi osób ze szczególnymi potrzebami zorganizowano szkolenia dla asystentów osób ze szczególnymi potrzebami i pracowników pracujących na salach obsługi - dodaje nasza rozmówczyni. - W związku z dużym zainteresowaniem i zgłaszanymi potrzebami przez pracowników planowane są szkolenia w formie warsztatów, które zwiększą poziom wrażliwości na indywidualne potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Urzędy Skarbowe w Gdańsku nie ograniczają się do bieżącego stanu, a planują również kolejne zmiany.

- Jednocześnie planowane są działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, które mogą być zrealizowane stosunkowo niewielkim nakładem finansowym, jak i te które wymagają pozyskania i zabezpieczenia znacznych środków finiszowych na ten cel - dodaje Wioleta Działdowska.

CZYTAJ TEŻ NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku w zakresie dostępności wyróżnia również swoją stronę internetową.

- IAS w Gdańsku dokłada wszelkich starań aby strona internetowa była dostępna dla jak największej grupy użytkowników, czy to ze względu na wiek, narodowość, poziom sprawności oraz inne aspekty - zapewnia Wioleta Działdowska. - Na stronie Izby przygotowana jest deklaracja dostępności, która zawiera informacje dotyczące obsługi osób niesłyszących lub słabosłyszących oraz informacje dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Na stronie znajdują się również informacje dotyczące działalności urzędu w języku migowym. Wszystkie treści znajdujące się na stronie pisane są z zachowaniem zasad WCAG 2.1

Co jednak ze skargami dotyczącymi dostępności dla osób niepełnosprawnych w gdańskich urzędach skarbowych?

Jak informuje Wioleta Działdowska, w latach 2020 – 2022 do Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku nie wpłynęła skarga o której mowa w Rozdziale 4, Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. (t. j. Dz. U. z 2020r. poz. 1062) o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich Jakub Steinborn

Polsat Plus Arena: "Obiekt został zbudowany z myślą również i o osobach niepełnosprawnych"

- Obiekt został wybudowany i jest utrzymywany w stanie pozwalającym korzystać z niego przez osoby z niepełnosprawnością w tym szczególności osób z niepełnosprawnością ruchową - deklaruje Paweł Buczyński, prezes zarządu Arena Gdańsk Operator Sp. z o.o. - Na trybunach dysponujemy 50 dedykowanymi miejscami dla osób na wózkach i osób im towarzyszących. W najbliższej perspektywie będziemy przeprowadzać audyt przygotowania obiektu dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

Jak podkreśla w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" prezes operatora obiektu, Arena Gdańsk Operator z reguły nie jest organizatorem wydarzeń, imprez masowych na obiekcie. Udostępnia infrastrukturę organizatorom i dostosowuje się do ich polityki współpracy z osobami z niepełnosprawnością, toteż liczba miejsc dla osób niepełnosprawnych uzależniona jest od organizatora danego wydarzenia.

- W gestii organizatorów wydarzeń w tym tych odbywających się z użyciem płyty boiska należy zaplanowanie działań skierowanych dla osób z niepełnosprawnością - odpowiada prezes Paweł Buczyński na pytanie dotyczące imprez organizowanych na płycie boiska.

Jak dodaje nasz rozmówca, w latach 2020-2022 do spółki Arena Gdańsk Operator Sp. z o.o. nie wpłynęła skarga związana z dostępnością dla osób niepełnosprawnych obiektu

- Nie odnajdujemy żadnej formalnej skargi w okresie określonym w pytaniu - dodaje Paweł Buczyński. - Mieliśmy parę sygnałów w wiadomościach na social mediach dotyczących stanu infrastruktury. Były to drobne uchybienia, które zostały niezwłocznie korygowane.

Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich Przemyslaw Swiderski

Rzecznik Praw Obywatelskich: skargi związane z brakiem zapewnienia dostępności? Występują

Choć nie wszystkie instytucje odpowiedziały na pytania "Dziennika Bałtyckiego" w sprawie dostępności dla osób niepełnosprawnych, to jak przyznaje Rzecznik Praw Obywatelskich, jego biuro otrzymuje skargi związane z brakiem zapewnienia dostępności na terenie Trójmiasta.

- W kierowanych skargach pojawiły się trudności związane z brakiem zapewnienia dostępności budynku Sądu Rejonowego w Gdańsku, Teatru Miejskiego w Gdyni, siedziby Pomorskiej Izby Adwokackiej w Gdańsku czy dostępności przystanku dworca kolejowego Gdynia Redłowo - wylicza profesor Marcin Wiącek, Rzecznik Praw Obywatelskich, w odpowiedzi na pytania "Dziennika Bałtyckiego". - Wskazane skargi dotyczyły braku odpowiednich podjazdów do budynków, braku wind umożliwiających skorzystanie z pomieszczeń na wyższych piętrach.

Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał również wniosek o zapewnienie dostępności Jarmarku św. Dominika.

- Skarżący zaznaczył, że w ubiegłym roku przy organizacji Jarmarku św. Dominika miejsca parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami przy ulicy Długie Ogrody były zajęte przez stoiska targowe, a organizator nie zapewnił toalet dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami - dodaje RPO Marcin Wiącek.

Do biura RPO została przekazana również informacja o wynikach kontroli Naczelnej Izby Kontroli pn. „Dostępność zmodernizowanych obiektów infrastruktury miejskiej dla osób niepełnosprawnych oraz osób z ograniczoną możliwością poruszania w wybranych miastach województwa pomorskiego” nr ewid. S/20/001/LGD.

- W raporcie z 26 lipca 2021 roku wskazano, że wykonane prace przy skrzyżowaniu ulicy 10 lutego a Dworcową i Śląską w Gdyni nie zniwelowały niedogodności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, niemniej zastosowano racjonalne usprawnienia w celu pokonania bariery jaką jest linia kolejowa przecinająca miasto - odpowiada Marcin Wiącek.

Czy oddział w Gdańsku biura Rzecznika Praw Obywatelskich zajmował się sprawami związanymi z dostępnością lub jej brakiem dla osób niepełnosprawnych?

- Pełnomocnik Terenowy RPO otrzymał skargi mieszkańców Gdańska w sprawie nieczynnych wind zlokalizowanych w pobliżu Dworca Gdańsk Główny, przy hotelu Scandic oraz restauracji KFC - odpowiada profesor Marcin Wiącek. - W omawianym miejscu przedostać się na drugą stronę ul. Podwale Grodzkie można jedynie przejściem podziemnym, które wobec nieczynnych wind, pozostaje niedostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Jak ustalił Pełnomocnik RPO winda zlokalizowana przy hotelu Scandic jest windą prywatną nie będącą własnością Gminy Miasta Gdańska oraz nie będącą w utrzymaniu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Winda zlokalizowana natomiast przy restauracji KFC jest własnością Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni lecz jest wyłączona oraz przeznaczona do demontażu ze względu na zły stan techniczny szybu windowego, uniemożliwiającego jej dalszą eksploatację.

Jak tłumaczy RPO, z przyczyn formalno-prawnych (winda znajduje się na terenie PKP) Gmina Miasta Gdańska nie może podjąć się budowy nowej windy. Jak ustalono, obecnie PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni prowadzi prace mające na celu wybudowanie w to miejsce nowej windy.

- Niezależnie od powyższego, z uwagi na istniejące uwarunkowania drogowe, Gmina Miasta Gdańska poinformowała RPO, że planowane jest utworzenie przejścia dla pieszych w poziomie jezdni na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny, które wyeliminuje konieczność korzystania z wind - nawiązuje do planów budowy kolejnego przejścia naziemnego w pobliżu Dworca Głównego PKP w Gdańsku Rzecznik Prawo Obywatelskich, Marcin Wiącek. - Jak wynika z dokonanych ustaleń postępowanie administracyjne o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla przedsięwzięcia pn. „Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" zostało zakończone przed Wojewodą Pomorskim dnia 21 grudnia 2021 roku wydaniem decyzji odmownej, od której w dniu 10 stycznia 2022 roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wniosła do Ministra Rozwoju i Technologii odwołanie. Do dnia dzisiejszego odwołanie to nie zostało przez ministra rozpatrzone.

Czy to wszystkie skargi, jakie wpłynęły do pełnomocnika Rzecznika Praw Obywatelskich w Gdańsku?

- Do Pełnomocnika Terenowego RPO w Gdańsku wpłynęła również skarga dotycząca problemu dostępu dla osób niepełnosprawnych do lokali w Domu Adwokata— zarówno Biura Pomorskiej Izba Adwokackiej, jak i kancelarii adwokackich - dodaje RPO Marcin Wiącek. - W odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika pełnomocnik ds. osób niepełnosprawnych Pomorskiej Izby Adwokackiej w Gdańsku poinformował, że PIA zleciła w roku 2018 roku wykonanie koncepcji architektonicznej windy osobowej na fasadzie kamienicy Domu Adwokata przy ul. Chlebnickiej 48/51 w Gdańsku. Niestety, mimo wniosku do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o akceptację takiego rozwiązania, nie spotkało się ono z przychylnością. PIA zapewniła Rzecznika, że podjęła dalsze działania zmierzające do ponownej analizy i akceptacji koncepcji architektonicznej windy przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, którego decyzja warunkuje podjęcie dalszych czynności.

Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich
Gdańsk (nie)dostępny dla osób niepełnosprawnych? W kilku sprawach interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich Przemyslaw Swiderski

Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się także mieszkaniec Gdańska, który codziennie korzysta z samochodu i parkingów. Wnioskodawca, jak informuje RPO, wskazał, że większość parkingów na terenie miasta jest zarządzana przez APCOA Parking Polska Sp. z o.o. Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną – przeszedł amputację rąk na wysokości łokci.

- Wnioskodawca informuje, że obsłużenie parkometrów używanych przez APCOA Parking Polska Sp. z o.o. jest w jego przypadku niemożliwe bowiem nie są one dostosowane do obsługi przez osoby z tego rodzaju niepełnosprawnością - tłumaczy problem mieszkańca Gdańska RPO Marcin Wiącek. - Jak wskazywał: ekran parkometru jest niewystarczająco wrażliwy, zapłacenie kartą w parkometrach, które nie mają opcji zbliżeniowej, jest niewykonalne ponieważ otwór w który należy wsunąć kartę jest zbyt wąski dla osoby bez rąk, wyjęcie biletu parkingowego z wnętrza maszyny jest niemożliwe dla osób bez rąk, bowiem aby wyjąć bilet należy wsunąć palec pod plastikową pionową ściankę. Wnioskodawca poinformował, że przez ww. nieudogodnienia czuje się wykluczony z możliwości parkowania na większości parkingów w mieście.

Jak wynika z ustaleń dokonanych przez Pełnomocnika Terenowego RPO w Gdańsku spółka APCOA Parking Polska Sp. z o.o. nie jest producentem parkometrów lokalizowanych na parkingach przez nią zarządzanych, zaś według wiedzy spółki, co przekazał "Dziennikowi Bałtyckiemu" RPO, na rynku nie ma dostępnych parkometrów dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności wskazanej przez wnioskodawcę. Spółka nie ma możliwości samodzielnego zastosowania rozwiązań systemowych zarówno w zakresie technologicznym dotyczącym budowy parkometrów, jak i tych dotyczących zwolnienia określonych grup osób, na przykład niepełnosprawnych, z ponoszenia opłat parkingowych.

- Spółka wdrożyła rozwiązanie mobilne umożliwiające uiszczenie opłaty parkingowej z wykorzystaniem smartfona (korzystając z funkcji sterowania głosem) tak aby stworzyć alternatywę dla dokonywania opłat parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami - informuje RPO.

Czy biuro RPO prowadzi działania mające na celu poprawę warunków życia osób niepełnosprawnych?

- Wspieramy wszelkie działania na rzecz zapewnienia adekwatnego wsparcia osobom z niepełnosprawnościami, jednym z nich jest zapewnienie dostępu do mieszkań umożliwiających życie w społeczności lokalnej na zasadzie równości z innymi osobami - odpowiada profesor Marcin Wiącek. - Odpowiednie rozwiązania powinny również wpisywać się w założenia procesu deinstytucjonalizacji ukierunkowanego na prawo wyboru formy wspieranego zamieszkiwania.

Jak informuje Monika Okrasa, p.o. dyrektor Zespołu Kontaktów z Mediami i Komunikacji Społecznej w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, w wystąpieniu do Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych z 17 maja 2022 roku RPO zwrócił uwagę, że aktualnie brakuje rozwiązań kierowanych do osób opuszczających domy pomocy społecznej i wynajmujących mieszkania, które obejmowałyby zarówno dopłaty do czynszu, jak i możliwość uzyskania dofinansowania kosztów dostosowania mieszkania do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.

- Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wskazał na możliwość uzyskania wsparcia w ramach programu pn. „Centra opiekuńczo-mieszkalne" finansowanego z Funduszu Solidarnościowego oraz możliwość uzyskania dopłat do czynszu lub dopłaty do zakupu mieszkania wolnego od barier w ramach pakietu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” (S-A-M!) - dodaje RPO.

Wystąpienie RPO wraz z odpowiedzią pełnomocnika rządu dostępne są tutaj.

Jak informuje Monika Okrasa, Rzecznik Praw Obywatelskich wspiera również działania podejmowane na rzecz systemowej regulacji asystencji osobistej, tak aby osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby starsze mogły uzyskać niezbędne wsparcie nie tylko w miejscu zamieszkania.

- Aktualnie przedstawicielka RPO uczestniczy w pracach zespołu do spraw opracowania projektu regulacji dotyczącej asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami działającego pod auspicjami Kancelarii Prezydenta RP - dodaje Monika Okrasa.

Uwagi Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące założeń asystencji osobistej dostępne są tutaj.

ZOBACZ RÓWNIEŻ NA DZIENNIKBALTYCKI.PL

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki