Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Na Euro 2012 nie zdążymy z niczym, poza stadionem?

Paweł Rydzyński
Wiadukt nad Uczniowską... Drugi wiadukt - dopiero po Euro.
Wiadukt nad Uczniowską... Drugi wiadukt - dopiero po Euro. fot. Grzegorz Mehring
Dojazd na stadion w Letnicy będzie katorgą. Kibice powinni przesiąść się z aut do tramwajów.

Stadion na Letnicy rośnie jak na drożdżach i nic nie wskazuje, żeby termin zakończenia budowy - styczeń 2011 r. - nie został dotrzymany. Ale bardzo możliwe, że będzie to jedyna duża trójmiejska inwestycja w całości zakończona przed Euro 2012. Wiele wskazuje, że dojazd na Letnicę będzie koszmarem. Przenieśmy się w czasie o 2,5 roku naprzód i spróbujmy sprawdzić, jak ten dojazd może wyglądać.

Jest czerwiec 2012 r. Ruszamy z Niemiec samochodem na mecz do Gdańska. Wyjeżdżamy autostradą A2 w kierunku Poznania, w Strykowie skręcamy na północ w autostradę A1 i jedziemy do samego Gdańska. To jest realne - budowa fragmentu A2 Warszawa - Stryków rozpoczęła się jesienią ub. roku, w decydującej fazie jest kilka przetargów na budowę odcinka A1 ze Strykowa do Torunia, trwa budowa odcinka Toruń - Nowe Marzy.

Dojazd autostradą z Warszawy do Gdańska będzie możliwy (z Poznania także, bo odcinek Poznań - Stryków już jest otwarty). Zjeżdżamy zatem z A1 na obwodnicę, a z niej do rozbudowanego węzła Karczemki (planowane rozpoczęcie budowy w kwietniu, finisz w maju 2012), skręcamy w brakujący w tej chwili odcinek Trasy W-Z (w maju początek budowy, finisz - razem z Karczemkami) i zjeżdżamy do centrum Gdańska.

Do stadionu mamy jeszcze ok. 5 km. I tu zaczynają się problemy. Gwarantowane są bowiem murowane korki, które będą się tworzyć przez "wąskie gardło", czyli zwężenie ul. Jana z Kolna z czterech do dwóch pasów w rejonie Stoczni Gdańskiej.

W przyszłości jest plan poszerzenia ulicy w tym miejscu, ale to wiąże się z wyburzeniami budynków oraz przesunięciem torów tramwajowych. A to się przed Euro 2012 nie zdarzy.

- Nie ma możliwości poszerzenia ulicy w wariancie tymczasowym. Poszerzenie Jana z Kolna jest powiązane z budową ul. Nowa Wałowa, a ona do Euro 2012 nie powstanie - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Jeśli nie koło stoczni, to dostać się na stadion samochodem można próbować jeszcze ma dwa sposoby. Pierwszy to próba wjazdu w al. Hallera koło Opery Bałtyckiej. Pomysł niedobry - pod wiaduktem kolejowym wąskie gardło jeszcze węższe niż przy stoczni. Pozostaje zatem trzecia możliwość, czyli dojazd do stadionu Trasą Słowackiego. A ściślej - fragmentem, który zostanie przed Euro 2012 otwarty. Ostatnie informacje są następujące. Do Euro 2012 mają być otwarte dwa z czterech pasów Trasy Słowackiego pomiędzy lotniskiem i obwodnicą, 3-kilometrowy odcinek przez Wrzeszcz (dziś na "starej" Słowackiego tworzą się największe korki) oraz odcinek od al. Hallera do stadionu. Nie ma natomiast pewności, czy do tego momentu otwarta będzie przynajmniej część nowej arterii pomiędzy Galerią Bałtycką i al. Rzeczypospolitej. Czyli - kolejne wąskie gardło...
Wygląda na to, że łatwiej do stadionu będzie dojechać tramwajem. W planach przed Euro 2012 jest remont torowiska na ul. Jana z Kolna pomiędzy placem Solidarności i węzłem Kliniczna. Dzięki temu dojazd tramwajem z Letnicy do dworca Gdańsk Gł. będzie wynosił ok. 15 min. Gdyby mistrzostwa odbywały się teraz, Gdańsk musiałby się wstydzić za tramwaje. Ale za 2,5 roku prawdopodobnie tak źle nie będzie. Trwa modernizacja używanych tramwajów zakupionych w Dortmundzie - wykonawca robót zapewnia, że wypełni kontrakt na przebudowę 46 wozów do końca 2011 r. W tym samym terminie mają się też zakończyć dostawy 35 nowych tramwajów z bydgoskiej PESY.

Organizatorzy Euro 2012 w Gdańsku nie ukrywają, że wiążą duże nadzieje z transportem szynowym - i to nie tylko z tramwajami (w okolicy stadionu staną eleganckie wiaty przystankowe - do konkursu na ich projekt zaangażowano Politechnikę Gdańską), ale też z pociągami SKM. Przystanek Politechnika (w tym roku będzie remontowany), oddalony od stadionu ok. 2,5 km, ma być głównym centrum przesiadkowym. Szefowie SKM planują przed Euro 2012 modernizację ok. 20 pociągów, czyli jednej trzeciej taboru. Zakupu nowych pociągów nie będzie. Średnia wieku jednej kolejki to 27 lat. Na pewno część kibiców dojedzie do Gdańska pociągami. Trochę to potrwa... W tej chwili wiadomo na pewno, że trasy łączącej Trójmiasto z Warszawą nie uda się zmodernizować na tyle, żeby pociągi mogły osiągnąć prędkość 160 km/godz. Prawdopodobnie pociągi na całej trasie będą rozwijać 120 km/godz., co jednak i tak pozwoli skrócić czas jazdy do stolicy z 5 do 3,5 godz. Znacznie gorzej będą mieli natomiast ci kibice, którzy będą chcieli przyjechać koleją do Gdańska od strony Poznania. Linia, zwłaszcza na odcinku Bydgoszcz - Tczew, jest w tak złym stanie, że pociągi miejscami jadą z prędkością 40 km/godz. Kolejarze mają pieniądze na drobne naprawy (wymiana pojedynczych odcinków szyn, rozjazdów). Pełnego remontu przed Euro 2012 nie będzie.

Z prawie 100-proc. pewnością można powiedzieć, że powstanie do Euro 2012 blisko 20-kilometrowa obwodnica południowa Gdańska. Budowa rozpoczęła się jesienią 2009 r. i ma potrwać do maja 2012.
Inwestycje, które nie będą zrealizowane przed Euro 2012 lub są zagrożone
- Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Termin wbicia pierwszej łopaty był kilkakrotnie przekładany (sierpień, październik 2009...), teraz słyszymy, że na ostatniej prostej są negocjacje z bankami w sprawie kredytów, a umowa z Budimeksem, który wybuduje nowy terminal, zostanie podpisana w ciągu 1,5-2 miesięcy. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, rozbudowa zakończy się w marcu 2012 r.
- Tunel pod Martwą Wisłą. Jeszcze dwa lata temu urzędnicy zapewniali, że przynajmniej jeden z dwóch tuneli pod rzeką będzie do Euro 2012 otwarty. Dziś podaje się jako termin 2014 lub 2015 rok. Do Euro 2012 ma szansę zostać zrealizowany inny fragment Trasy Sucharskiego - wylot z Portu Północnego na most wantowy.
- Budowa linii Wrzeszcz - Rębiechowo, czyli "kręgosłup" Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Uwaga - podobnie jak w przypadku tunelu. Budowa rozpocznie się w 2011 i zakończy prawdopodobnie w 2014 roku. Do Euro 2012 być może uda się otworzyć odcinek, dzięki któremu będzie można z lotniska w Rębiechowie dojechać pociągiem do Gdyni.
- Budowa przystanku SKM Śródmieście. Wg harmonogramu, inwestycja ma być zakończona do maja 2012 r. Już jest ok. 4-miesięczny poślizg, wynikający m.in. ze zmian w projekcie i problemów z gruntami pod inwestycję. Niedawno SKM i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie przybliżające SKM do przejęcia gruntów.
- Rewitalizacja dworców. Ogłoszono przetarg na projekt nowego dworca we Wrzeszczu, a UM Sopot szuka prywatnego inwestora - partnera w budowie centrum handlowo-usługowego, którego elementem będzie też nowy dworzec. Oba te budynki powstaną jednak prawdopodobnie nie szybciej niż w ciągu 4-5 lat. Stare dworce mają być rozebrane i podczas mistrzostw podróżni będą prawdopodobnie odprawiani w kontenerach.
- Centrala ruchu ZTM Gdańsk, czyli ekipa kilkudziesięciu osób (z samochodami) nadzorująca na bieżąco funkcjonowanie komunikacji miejskiej. ZKM Gdynia ma centralę ruchu, na budowę centrali w Gdańsku nie ma pieniędzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki