Gdańsk: Mieszkańcy Zaspy chcą zmian dla pieszych na terenie prywatnej szkoły. Złożyli petycję w urzędzie

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Mieszkańcy Gdańska złożyli w poniedziałek, 28.12.2020 r. petycję w Urzędzie Miejskim ws. chodnika na terenie powstającej szkoły na Zaspie Karolina Misztal
Grupa mieszkańców Zaspy chce zmian dla pieszych na terenie powstającej inwestycji na Zaspie. Chodzi o wytyczenie innej trasy dla pieszych na terenie prywatnej szkoły, która powstaje na terenie po dawnym parkingu. Petycja w tej sprawie trafiła do urzędu miasta.

Mieszkańcy gdańskiej Zaspy chcą zmian dla pieszych na terenie prywatnej szkoły

Grupa mieszkańców Zaspy chce zmian dla pieszych na terenie nowej inwestycji na Zaspie. Mowa o prywatnej szkole, która powstaje na terenie dawnego parkingu. Akcję zainicjował Amadeusz Naworski – młody mieszkaniec Zaspy, który pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz na rzecz zmian zebrał ok. 310 podpisów. W piśmie domaga się on

„zachowania dotychczasowego przebiegu chodnika oraz wjazdu na działkę 367/1 od strony ul. Jana Pawła II”.

W petycji czytamy też, że:

„Pierwotna trasa chodnika była naturalna i wiodła prosto, najkrótszą drogą, od skrzyżowania, w kierunku osiedla. Wydłużenie chodnika o ponad 80 metrów (czyli o połowę trasy) jest nienaturalne i bezpośrednio ingeruje w codzienną drogę mieszkańców – osób starszych, uczniów, ludzi idących do pracy, na autobus tramwaj kolejkę czy do sklepu. Natomiast powstanie nowego wjazdu, planowanego od ulicy Pilotów, praktycznie zablokuje, trudny już dzisiaj wyjazd z osiedla”.

– Petycja to efekt działań mieszkańców, którzy chcą przeciwstawić się rozwiązaniom komunikacyjnym na terenie budowy – mówi Amadeusz Naworski. – Chcemy spotkania mieszkańców z przedstawicielami miasta oraz inwestora, by wypracować rozwiązanie. Apelowaliśmy o to z samorządem uczniowskim XV LO, ale miasto nas zbyło – dodaje.

– Nie kwestionując zasadności istnienia prywatnej szkoły z wysokim czesnym – niby, w jaki sposób ona będzie służyła mieszkańcom? – wspiera go Jędrzej Włodarczyk, sekretarz pomorskiej Lewicy.

– Na ten moment wiadomo, że wydłuży się ich trasa dojścia do Al Jana Pawła II – o 80 m.

– W całej sprawie chodzi o dialog – jak zwykle. To podobna sytuacja do tej z Brzeźna, gdy chciano ludziom stawiać wieżowce pod nosem, czy Oliwy, gdzie wycinano stare drzewa pod nowe osiedle. Interes dewelopera ma priorytet i nie ma co ściemniać, że będzie realizowane dobro mieszkańców.

– Wyobrażam sobie dialog deweloper-miasto-mieszkańcy i uzgodnienie jakiejś formy wsparcia społeczności – jakaś rozbudowa infrastruktury, zieleni – wedle woli ludzi tam mieszkających – dodaje.

Mieszkańcy gdańskiej Zaspy chcą zmian dla pieszych na terenie prywatnej szkoły. Stanowisko placówki

Do petycji odniósł się Igor Zdanowski, prezes zarządu Towarzystwa Szkolnego Leśna Góra, które buduje szkołę na Zaspie. Jak twierdzi, to nie w jego gestii są ewentualne zmiany. Decyzję może tu podjąć Rada Miasta Gdańska, która ustala miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Przypomina, że w 2017 roku, przed głosowaniem w Radzie Miasta, plan został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Dzielnicy Zaspa Młyniec.

– Planowany przebieg chodnika jest przewidziany w planie miejscowym, który został uchwalony ponad 3 lata temu. Dziś nie ma prawnej możliwości położenia chodnika tam, gdzie leżał do tej pory – wskazuje Igor Zdanowski.

– Według wyliczeń pana Naworskiego, mieszkańcy będą musieli pokonywać dziennie ok. 80 m więcej. Przy założeniu szybkiego kroku, to 48 sekund, przy wolniejszym kroku – zapewne nieco ponad minutę. Wzięcie na celownik takiej inwestycji społecznie doniosłej – budowy szkoły z funduszy organizacji pozarządowej, które są funduszami niepublicznymi (a nie „sponsorowanymi przez podatników”), to w moim przekonaniu błędne rozłożenie racji.

– Z jednej strony – na szali – mamy krótszy ciąg pieszy, a z drugiej – na przeciwnej szali – szkołę, przedszkole i żłobek, które nie mogłyby powstać przy zachowaniu przebiegu chodnika sprzed zmiany planu miejscowego. Wydaje się, że uczestnictwo w działalności społecznej wymaga pewnego rozeznania a nadto – zachowania proporcji pomiędzy rozważanymi racjami – dodaje.

Jak twierdzi Igor Zdanowski, nowe budynki, podobnie jak szkoła na Niedźwiedniku, mają służyć lokalnej społeczności. W jednym z pomieszczeń będzie mogła znaleźć się biblioteka.

– Inwestycję prowadzi nie – jak wynika z niektórych komentarzy – deweloper. Obie inwestycje: naszą szkołę i sąsiedni żłobek – prowadzą organizacje pozarządowe, które z własnych środków, przy współpracy z miastem, realizują społecznie doniosłe cele – mówi Igor Zdanowski.

– W zakresie obciążenia ruchem skrzyżowania Pilotów-Jana Pawła II – jesteśmy w trakcie rozmów z udziałem przedstawicieli Rady Dzielnicy i Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Mamy nadzieję na wypracowanie rozwiązania przyjaznego dla wszystkich osób, które korzystają z tego skrzyżowania wspomagającego przyjęty układ komunikacyjny – dodaje.

W pierwszym tygodniu stycznia Stowarzyszenie ma spotkać się z przewodniczącym zarządu dzielnicy Zaspa Młyniec Kamilem Sośniakiem.

Mieszkańcy gdańskiej Zaspy chcą zmian dla pieszych na terenie prywatnej szkoły. Stanowisko miasta

Jak mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, nieruchomość przeznaczono w odpłatne użytkowanie na rzecz Stowarzyszenia Leśna Góra, w celu budowy i prowadzenia szkoły.

– Wydane zostało pozwolenie na budowę jednego z dwóch budynków żłobka, z wjazdem od ulicy Hynka, oraz pozwolenie na budowę podstawowej szkoły społecznej, z wjazdem od ulicy Pilotów poprzez projektowaną drogę 014-KD80 – mówi Izabela Kozicka-Prus. – Ciąg pieszy został zaprojektowany zgodnie z przebiegiem wynikającym z planu miejscowego, podobnie jak obsługa tych inwestycji.

– Na wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej Młyniec, do ponad 700 osób, czyli współwłaścicieli działek nr 75/46 (budynki Pilotów 6, 8 i 10), wysłaliśmy zawiadomienie o prowadzonym postępowaniu administracyjnym i o możliwości zapoznania się z aktami i wnoszenia uwag i zastrzeżeń. Wpłynęły dwa pisma (od pięciu osób) z uwagami – żadne z nich nie dotyczyło zachowania przejścia dotychczasowego. Spółdzielnia złożyła uwagi, ale też nie dotyczyły spornego przejścia.

– Istniejące przejście, gdyby miało pozostać, przebiegałoby przez projektowany budynek żłobka oraz projektowany kryty kort tenisowy. Obecne przejście ma długość ok. 125 m, projektowane to ok. 136 m – dodaje.

Plan został uchwalony w kwietniu 2017 roku, a dotyczył miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Zaspa Młyniec, rejon ulicy Hynka i Alei Jana Pawła II. Zabezpieczył on przejście dla pieszych, ale nie w obecnym przebiegu.

– W planie poszukuje się optymalnego zagospodarowania nieruchomości, łącząc oczywiście potrzeby wszystkich interesariuszy – poszukuje się kompromisowych rozwiązań – wskazuje Izabela Kozicka-Prus.

Co zakłada plan zagospodarowania przestrzennego?

  • ciąg pieszy, łączący istniejącą zabudowę mieszkaniową (poza granicami planu) z ulicą Hynka i/lub Al. Jana Pawła II, o szerokości minimalnej 4 m (na rysunku planu ciąg jest pokazany w nowej, zalecanej lokalizacji, to przezroczyste kółka)
  • dojazd dla działki 367/1 od ulicy Pilotów, poprzez projektowaną ulicę dojazdową i projektowany zjazd.

Projekt planu był wyłożony do publicznego wglądu w dniach od 30 grudnia 2016 r. do 30 stycznia 2017 r. Na dyskusji publicznej było 5 osób.

Gdańsk: Mieszkańcy Zaspy chcą zmian dla pieszych na terenie ...

Kryzys wieku średniego. Skąd się bierze i czy dotyka wszystkich?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie