Lotnisko Gdańsk otwarte uroczyście. Pierwszy rejsowy samolot w 1974 roku
Pompa trwała krótko. Wręczono ordery, złożono meldunki o zakończeniu budowy i przejęciu operacyjnym Lotniska Gdańsk, bo taką oficjalną nazwę port przyjął.
Po godz. 13 na płytę lotniska zeszli pasażerowie pierwszego rejsowego samolotu z Wrocławia. Niedługo potem odleciała pierwsza maszyna do Warszawy. Po dwóch miesiącach działalności z Gdańska można było polecieć już do wszystkich ważniejszych portów krajowych i m.in. do Berlina, oczywiście Wschodniego, samolotami wschodnioniemieckiej linii Interflug. Ceny biletów porównywalne były do dzisiejszych - aby znaleźć się w Berlinie, trzeba było zapłacić 300 zł z opłatami lotniskowymi.
Plany na budowę lotniska w Gdańsku były różne
Wcale nie było pewne, że lotnisko powstanie akurat w Rębiechowie. Rozpatrywano różne lokalizacje, choćby lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim.
Pojawiła się nawet futurystyczna koncepcja budowy na Zatoce Gdańskiej. Gdyby została zrealizowana, Gdańsk byłby sławny jak lotnisko w w Hongkongu, zbudowane na zatoce, ale dopiero w 1998 r.
Wygrała jednak koncepcja usytuowania portu blisko Gdańska i Gdyni, na lądzie. Decyzja zapadła w 1971 roku, w grudniu ruszyła budowa i po trzech latach było już po wszystkim - lotnisko gotowe. Był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski.
Lotnisko na gdańskiej Zaspie
Port lotniczy na terenie dzisiejszej Zaspy ostatni samolot obsłużył 30 marca.
Lotnisko praktycznie w centrum miasta straciło rację bytu, nie miało potencjału do rozwoju. Poza tym było traktowane jako poniemieckie co ówcześnie źle się kojarzyło.
Lotnisko Gdańsk. Port zyskał podczas Euro 2012
Przez lata w miarę możliwości lotnisko się rozbudowywało. Aby podwyższyć jakość oferowanych usług i w pełni sprostać wymaganiom pasażerów i przewoźników wybudowano w latach 90. nowy terminal pasażerski o standardzie europejskim. W roku obchodów 1000-lecia miasta Gdańska - 4 sierpnia 1997 roku odprawiono w nim pierwszego pasażera.
Dzisiaj Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest częścią krajowego, europejskiego i światowego systemu transportowego. Jako trzeci co do wielkości port lotniczy w Polsce stanowi zapasowe lotnisko dla portu lotniczego w Warszawie.
Dopiero jednak organizacja przez Gdańsk Euro 2012 stworzyła z lotniska międzynarodowy port z prawdziwego zdarzenia. Nowoczesny terminal T2, połączenie kolejowe PKM, system naprowadzania ILS, budowa nowej drogi kołowania pozwoliły zwielokrotnić przepustowość portu.
W ubiegłym roku obsłużyło 5,4 mln pasażerów i wygenerowało prawie 50 mln zł zysku. To najlepszy najlepszy rok w historii Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Siatka obejmowała 88 połączeń lotniczych do 71 portów lotniczych w 22 krajach. Port rozbudowuje Terminal Pasażerski T2 o pirs zachodni i buduje biurowiec Alpha, ktory zapoczatkuje Airport City, pierwszy przylotniskowy kompleks biurowy w kraju. Wszystko ma być gotowe w przyszłym roku.
- Mam nadzieję, że po zakończeniu obecnego kryzysu pasażerowie znowu będą latać chętnie i nie mniej niż dotychczas. Tak było po dwóch innych kryzysach, po ataku na WTC w 2001 roku oraz po wybuchu wulkanu wiosną 2010 roku. Za każdym razem się podnosiliśmy. Teraz też tak będzie - zapewnia Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?