Gdańsk: Kancelarie polują na klientów przed sądem

Tomasz Słomczyński
Przed Sądem Okręgowym w Gdańsku stoją osoby rozdające ulotki - mają na sobie kamizelki z napisem "pomoc prawna". Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że tego typu reklamowanie się jest zabronione przez adwokaturę. Czy prawnicy w jawny sposób łamią przepisy, które sami ustanawiają?

Na ulotce jest napisane: "U nas taniej niż u innych." I dalej: "Kompleksowa obsługa prawna. Sprawy karne". Na innej zaś: "Pełen zakres usług prawniczych". Zakaz reklamowania się na ulicy dotyczy adwokatów, którzy jako członkowie palestry mają prawo do obrony oskarżonych przed sądem. Czy to właśnie oni - w ten, niedozwolony sposób - się reklamują? Dzwonimy pod numer kancelarii podany na ulotce.

- Czy rozmawiam z adwokatem? - Tak, słucham pana.
Jak się chwilę później okazuje, osoba, która odebrała telefon, nie jest adwokatem, tylko radcą prawnym. A ich już zakaz reklamowania się nie dotyczy, choć - jak przyznaje nasz rozmówca - "w środowisku" jest to "niemile widziane". - Wie pan... Jakby to powiedzieć... Jakaś firma grzecznościowo zrobiła nam te ulotki za parę złotych... Ale już z tego się wycofujemy - mówi radca prawny, którego usługi reklamowane są na ulotce.

Dzwonimy pod drugi numer.
- Czy mogę się spotkać z adwokatem?
- Oczywiście, ale jutro - odpowiada pracownik reklamującej się kancelarii.
Po chwili okazuje się, że również w tym przypadku "adwokatem" jest radca prawny.
Dlaczego więc na ulotce znalazł się napis "pełen zakres usług prawnych"? - Jest pewien mechanizm, jego stosowanie wiąże się z nierzetelnością radców prawnych i naszych kolegów adwokatów - mówi mec. Jakub Tekieli, rzecznik dyscyplinarny gdańskiej adwokatury. - Klient trafia do radcy prawnego, jeśli się okazuje, że potrzebuje adwokata. Jest to sposób na reklamowanie się z ominięciem zakazu.

Nasuwa się pytanie: Dlaczego adwokaci nie mogą się reklamować? Dlaczego muszą dokonywać karkołomnych wybiegów, zamiast normalnie zabiegać o klienta?

- Nie chcemy, żeby duże kancelarie, które stać na reklamę, miały jeszcze większą przewagę nad małymi. Dlatego w kodeksie etyki zawodowej jest taki zakaz - tłumaczy mec. Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Zawodowej Naczelnej Rady Adwokackiej.
- Nie mamy instrumentów, żeby zwalczać ten proceder - mówi mec. Jakub Tekieli, który codziennie przechodząc obok sądu, musi widzieć "ulotkowy proceder".

Tymczasem w Warszawie takie instrumenty się znalazły. Tamtejsza adwokatura wynajęła agencję detektywistyczną, która podając się za klienta, zleci usługę reklamującej się (w niedozwolony sposób) kancelarii. Efekty takiej "współpracy" trafią na biurko mec. Jacyny. Wówczas nie będzie wątpliwości, czy reklamuje się adwokat, czy ktoś inny.

- Bardzo ciekawy pomysł - przyznaje mec. Jakub Tekieli z Gdańska. - Skonsultuję go z kolegami z naszej palestry.

Grozi nawet wydalenie z zawodu

Rozmowa z adw. Jakubem Jacyną, przewodniczącym Komisji Etyki Zawodowej przy Naczelnej Radzie Adwokackiej

Przed sądem w Gdańsku rozdaje się ulotki...
W Warszawie również, podobnie jak w każdym większym mieście w Polsce.

I wszystko jest w porządku?
Zdecydowanie nie. Dlatego wynajęliśmy agencję detektywistyczną, która ma zebrać materiał dowodowy do sprawy dyscyplinarnej przeciwko reklamującym się w ten sposób adwokatom.

Nie prościej zadzwonić pod wskazany na ulotce numer?
To nie takie proste. Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy reklamodawca pisze prawdę. Może kłamać, kiedy pisze o "pełnym zakresie". A nawet jeśli sam nie świadczy usługi adwokackiej, to czy do kogoś odsyła. To też niedozwolone. Dlatego potrzebny jest detektyw.

Jeśli udowodnicie adwokatowi, że się w ten sposób reklamuje?
Czeka go postępowanie dyscyplinarne. Ostateczność to nawet wydalenie z zawodu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie