Gdańsk: Dwutorowym mostem pojedzie więcej pociągów, z większą prędkością

Jacek Sieński
Stary most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpi nowy
Stary most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpi nowy Grzegorz Mehring
Udostępnij:
Nowa linia kolejowa nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny z mostem kolejowym nad Martwą Wisłą za niecałe cztery lata usprawni ruch pociągów dowożących i wywożących towary z portu gdańskiego. Inwestycję tę, wartą ponad 426 mln zł, realizują PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Pod koniec tego miesiąca ma nastąpić rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej linii i mostu.

Linia nr 226 będzie budowana w ramach "Projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk", z dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej. Projekt jest ujęty w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Według wcześniejszych ustaleń przetargi miały być rozstrzygnięte w ubiegłym roku, a prace budowlane miano zacząć w tym roku.

Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału PKP PLK SA, wyjaśnia, że opóźnienie inwestycji spowodowane jest koniecznością zaktualizowania i dostosowaniem dokumentacji do zmieniających się przepisów.

Chodzi tu szczególnie o analizy ekonomiczne i wymogi ochrony środowiska. Dotychczas opracowano dokumentację przedprojektową ze studium wykonalności i z raportem o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w maju przyszłego roku. Obejmie ona m. in. projekty budowlane, w tym wykonawcze; uzyskanie pozwolenia na budowę, ocenę oddziaływania na środowisko i opracowanie wniosku o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych.

W maju 2012 roku zostanie ogłoszony przetarg dotyczący wyboru wykonawcy robót budowlanych. W październiku tego samego roku przewidziane jest podpisanie umowy z wyłonioną na drodze przetargu firmą i rozpoczęcie prac.

Pierwsze pociągi z kontenerami czy węglem, przeładowywanymi na prawobrzeżnym obszarze wewnętrznego portu gdańskiego i Portu Północnego, mają przejechać nową linią i mostem kolejowym pod koniec grudnia 2014 roku. Ta nowoczesna, dwutorowa przeprawa kolejowa zastąpi jednotorowy most z przęsłem obrotowym, zbudowany jeszcze na początku ubiegłego stulecia.

Obecnie długość linii nr 226 wynosi 16,3 km. Ze względu na zły stan techniczny nawierzchni torowej, od 2002 roku czynny jest tylko jeden tor. Zdolność przepustowa linii wynosi 82 pociągi na dobę, a ich prędkość maksymalna wynosi 60 i 40 km/godz. Po zmodernizowaniu linii i zbudowaniu mostu, w ciągu doby będzie mogło przejeżdżać nią do 240 pociągów, osiągających prędkość do 100 km/godz.

Nowy most będzie przeprawą dwutorową o długości 70 m, dostosowaną do potrzeb trakcji elektrycznej i spalinowej. Prześwit pomiędzy przęsłem a lustrem wody ma wynosić 8 m, a szerokość żeglownego toru wodnego pod mostem - 60 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie