Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk. Dwa miliardy na dwie drogi

Paweł Rydzyński
Dwa miliardy złotych będzie kosztować budowa Tras Słowackiego i Sucharskiego.

- Tak wielkiej inwestycji w tym mieście nie było i prawdopodobnie nie będzie - mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012.

Trasa Słowackiego to dwupasmowa arteria, która połączy lotnisko w Rębiechowie ze stadionem. Pierwszym przebudowanym fragmentem będzie tzw. odcinek "lotniskowy" (2,7 km), od Rębiechowa do ul. Budowlanych. Prawie w całości będzie poprowadzony po obecnej ul. Słowackiego, jedynie na wysokości lotniska będzie przesunięty i skończy się za nowym terminalem, który zostanie wybudowany mniej więcej na wysokości obecnego skrzyżowania Słowackiego i Spadochroniarzy.

Drugi w kolejności jest odcinek "środkowy" (3,35 km), od Potokowej do al. Rzeczpospolitej. Ul. Słowackiego będzie miała nowy przebieg, "stara" Słowackiego będzie spełniać rolę ulicy osiedlowej. Nad Grunwaldzką arteria będzie poprowadzona estakadą, obok istniejącego wiaduktu nad torami we Wrzeszczu będzie wybudowany nowy. Dalej Trasa Słowackiego będzie poprowadzona w śladzie obecnej ul. Hynka do al. Rzeczpospolitej.

Odcinek "dolny" (3,3 km), czyli fragment Drogi Zielonej, przebiegać będzie podobnie jak obecna ul. Uczniowska. Nad torami kolejowymi w Letnicy wybudowany będzie drugi wiadukt. Przy stadionie arteria połączy się z Trasą Sucharskiego (jej cała długość to 8,4 km), która pod ul. Marynarki Polskiej przejdzie tunelem.

Tunelem Trasa Sucharskiego będzie przechodzić także pod Martwą Wisłą. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, nie zdecydowano jeszcze ostatecznie, czy tunel będzie budowany tzw. metodą zatapialną (co spowoduje przerwanie na pewien czas ruchu statków) czy drążoną (sparaliżuje to funkcjonowanie terenów nadbrzeżnych, m.in. bazy Orlenu). Przedstawiciele GIKE w najbliższych dniach spotkają się z firmami, które na budowie tunelu mogą ucierpieć (m.in. ze Stocznią Remontową), później zostanie podjęta decyzja co do metody budowy.

Dalej Sucharskiego będzie poprowadzona przez przyszły Węzeł Ku Ujściu (skąd wybudowana będzie odnoga na Westerplatte), most wantowy (jedyny istniejący fragment trasy), skrzyżowanie z ul. Elbląską do Węzła Olszynka, gdzie połączy się z obwodnicą południową. Trasa Słowackiego i Sucharskiego podzielone są na 8 fragmentów, każdy jest na innym etapie projektowania. W czerwcu GIKE chce ogłosić kilka przetargów na dokumentację, wszystkie prace projektowe powinny finiszować w 2010 r.

- Budowę Trasy Słowackiego zakładamy na lata 2011-13, a Sucharskiego na lata 2011-14. Chcemy, żeby podczas Euro 2012 była gotowa jedna jezdnia Trasy Słowackiego. Jeśli chodzi o Trasę Sucharskiego, to nie ma na to szans - mówi Nietupski.

O skali przedsięwzięcia niech świadczy fakt, że na odcinku "lotniskowym" GIKE ma do wykupienia 128 działek pod inwestycję, na odcinku "środkowym" trzeba wyburzyć 18 budynków, a estakada na Węźle Ku Ujściu będzie miała długość 450 m.

Zadaniem GIKE jest też budowa odwodnienia terenów sąsiadujących ze stadionem. Ta inwestycja, wyceniona na 40 mln zł, rozpocznie się w 2010 r.

Jutro przedstawiamy kolejne inwestycje GIKE - Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej i system sterowania ruchem Tristar.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki