- Przyjechałem tu nie po to, by podziwiać widok, ale by przywieźć dokument, który złożyć chcę na ręce wiceprezydenta Gdańska, mówiący o dodatkowym dofinansowaniu w wysokości ćwierć miliarda złotych na Trasę Słowackiego - powiedział dziś minister Nowak na konferencji prasowej związanej z otwarciem dla ruchu Węzła Ku Ujściu - ostatniego fragmentu II etapu budowy Trasy Sucharskiego.
To, że dotacja trafiła właśnie do Gdańska minister nazwał "nadrabianiem zaległości". - Nie jest tajemnicą, że Pomorze było pomijane w planach inwestycyjnych w latach ubiegłych - tłumaczył Nowak decyzję o "awansie" inwestycji na ministerialnej liście projektów wspieranych przez środki unijne.
Zadowolenia z dodatkowych pieniędzy nie krył wiceprezydent Gdańska, Andrzej Bojanowski. - To oznacza, że wiosną będzie mogła ruszyć rewitalizacja Dolnego Miasta, kolejne budowy dróg i remonty szkół - zapowiedział. - Bez tych 250 milionów złotych mielibyśmy ogromny problem, by przygotować się do kolejnej perspektywy unijnej. Na Trasę Słowackiego mamy maksymalne dofinansowanie, jakie jest możliwe. Potrzebujemy jednak jeszcze kilku dróg i rozbudowy transportu publicznego - dodał.
Podkreślił, że takie inwestycje, jak Trasa Sucharskiego - docelowo łącząca Południową Obwodnicę Gdańska z terminalem promowym na Westerplatte - pokazują, że miasto "otwiera się na morze".
W piątek oddano do użytku dwie trzecie Trasy Sucharskiego. Ostatnia część ma być gotowa jeszcze w tym roku. - Możliwe, że na początek będzie ona przejezdna, a wszystko w pełni gotowe będzie na początku przyszłego roku - tłumaczyła Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Zaznaczyła, że wykonawca - firma Budimex "robi wszystko, by zdążyć na czas", a niewielkie opóźnienie wynika m.in. z utrudnień powodowanych koniecznością wyłączania z ruchu fragmentów torów kolejowych i przeniesienia przewodów wysokiego napięcia. - Droga sprawi, że ciężarówki jeżdżące do portu przestaną niszczyć nawierzchnię ul. Elbląskiej - podkreśliła.
Oprócz Trasy Sucharskiego, której główne założenie - możliwość wjazdu samochodów do północnych dzielnic Gdańska bezpośrednio z Obwodnicy Południowej, z ominięciem centrum - osiągnięte zostanie dopiero po zakończeniu budowy tunelu pod Martwą Wisłą, planowanym na koniec 2014 r.
W tym roku możemy liczyć także na zakończenie prac na wrzeszczańskim odcinku (z estakadą przy Galerii Bałtyckiej) Trasy Słowackiego oraz jej stadionowym fragmentem, łączącym al. Hallera i ul. Marynarki Polskiej (z "warkoczowym" wiaduktem nad torami PKP).
Koszt realizacji Trasy Słowackiego to łącznie ok. 1,4 mld zł. Z nowymi, unijnymi pieniędzmi, kwota dotacji wzrosła do poziomu 1,15 mld i osiągnęła ok. 85 proc. wszystkich wydatków.
Ośmiokilometrowa Trasa Sucharskiego jest tańsza - jej budowa kosztuje miasto 472 mln zł, z czego 378 mln zł pochodzi z Unii Europejskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?