Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Budowa Nowej Słowackiego rozpocznie się wiosną

Michał Kowal
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne (GiK) otrzymała w piątek od wojewody zgodę na budowę trasy Nowa Słowackiego od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej. Prace we Wrzeszczu i na Zaspie rozpoczną się już wiosną.

W ramach tego odcinka mają powstać między innymi estakada nad Aleją Grunwaldzką, nowy wiadukt nad torami PKP oraz trzy przejścia podziemne dla pieszych w rejonie skrzyżowań Trasy Słowackiego z ulicami: Reymonta, Obywatelskiej i Kilińskiego. GiK zakładało, że odcinek uda się zrealizować do 2013 r.

- Wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramem. - zaznacza Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK. - Drugie zadanie, czyli budowa Nowej Słowackiego od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej to specyficzny odcinek ponieważ znajduje się w centrum miasta - dodaje.

Wykonawcę odcinka poznamy już 28 stycznia. Dziesięć dni później, czyli 7 lutego poznamy z kolei wykonawcę pierwszego zadania czyli drogi pomiędzy obwodnicą a lotniskiem Lecha Wałęsy. GiK w każdym z tych przypadków będzie wybierał spośród 17 zgłoszonych firm.

- O tym kto zrealizuje te odcinki zadecyduje w 90% zaproponowana cena, a w 10% przewidziany czas realizacji - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek. - Mogę jednak już dziś gwarantować, że odcinek od lotniska do obwodnicy będzie już w całości gotowy na Euro 2012.

W przypadku pozostałej części Nowej Słowackiego przyjdzie nam poczekać trochę dłużej. Cała inwestycja razem z jej najbardziej spektakularnym elementem - w Tunelem pod Martwą Wisłą ma zostać oddana do użytku w 2014 r. Jednak już podczas rozgrywek na Euro 2012 musi zostać osiągnięty "Efekt Komunikacyjny" pomiędzy lotniskiem, a stadionem PGE Arena. Wtedy już w stronę stadionu wyruszymy dwoma pasami Nowej Słowackiego. Z rozgrywek piłkarskich będziemy natomiast wracać starą ulicą Słowackiego, która na czas turnieju zostanie przekształcona w jezdnię jednokierunkową.

Nowa Słowackiego - zadanie po zadaniu

Zadanie 1 (Długość odcinka 2,8 km; przekrój poprzeczny - 2 jezdnie po dwa pasy ruchu) obejmuje:
- przebudowę istniejącej jezdni ulicy Słowackiego i budowę drugiej jezdni na odcinku od portu lotniczego do ulicy Spadochroniarzy. Przy czym trasa ta na odcinku o długości 1,4 km będzie przebiegać po nowej trasie,
- przebudowę przejazdu kolejowego ulicy Nowa Słowackiego z linią kolejową nr 235 wraz z przebudową torów kolejowych,
- budowę i przebudowę chodników dla pieszych oraz ścieżek rowerowych;
- budowę infrastruktury technicznej m.in. w zakresie: odwodnienia, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej, kanalizacji teletechnicznej
- budowę obiektów małej architektury i urządzenie zieleni.
Zadanie 2 (Długość odcinka 3,35 km; przekrój poprzeczny - 2 jezdnie po dwa pasy ruchu) obejmuje:
- budowę Trasy Nowa Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej do Al. Rzeczpospolitej,
- budowę estakady nad Al. Grunwaldzką długości ok. 126 metrów;
- budowę 3-ech tuneli dla pieszych w rejonie skrzyżowań Trasy Słowackiego z ulicami: Reymonta, Obywatelskiej i Kilińskiego;
- budowę nowego wiaduktu nad torami PKP o długości 97,5 m;
- przebudowę odcinków bocznych ulic;
- budowę skrzyżowania z wyspą centralną na skrzyżowaniu ulic: Partyzantów - Nowa Słowackiego - Chrzanowskiego;
- przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego.

Zadanie 3 (Długość odcinka 2,163 km; ; przekrój poprzeczny - 2 jezdnie po dwa pasy ruchu) obejmuje:
- budowę trasy od Al. Gen. J. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej
- przebudowę skrzyżowania Al. Gen. J. Hallera z ulicą Czarny Dwór na skrzyżowanie z wyspą centralną;
- budowę wiaduktu nad ul. Kochanowskiego, terenami kolejowymi oraz ul. Nowa Stadionowa;
- budowę węzła typu "harfa" w rejonie skrzyżowania Trasy z ul. Nowa Stadionowa;
- budowę fragmentu ul. Nowa Stadionowa;
- budowę przejścia dla pieszych pod Trasą, łączącego teren Stadionu Piłkarskiego z ul. Uczniowską;
- przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego.

Zadanie 4 (Długość odcinka 2,4 km; przekrój poprzeczny - 2 jezdnie po dwa pasy ruchu) obejmuje:
- budowę Trasy Słowackiego na odcinku Węzeł Marynarki Polskiej - Węzeł Ku Ujściu,
- budowę obiektu inżynierskiego o długości 2159 m, w tym Tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1377,5 m (tunel wykonywany metodą drążoną 1072,5 m). Zgodnie z przyjętymi założeniami zostaną wybudowane dwa równoległe tunele dla każdego kierunku ruchu oddzielnie z jezdniami dwupasmowymi,
- budowę Węzła Marynarki Polskiej z budową dużego ronda w poziomie terenu. Rondo na Węźle Marynarki Polskiej będzie miało średnicę zewnętrzną 130 metrów, pod którym przebiegać będzie Trasa Słowackiego. Na węźle konieczne jest wykonanie 7 obiektów inżynierskich w tym 2 wiadukty drogowe, wiadukt tramwajowy, 2 wiadukty techniczne dla instalacji położonych wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej dla sieci podziemnej i 2 obiekty przeznaczone dla ruchu pieszo-rowerowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki