Według wcześniejszych ustaleń, modernizacja linii 226, w tym budowa mostu, miała się zacząć w październiku ubiegłego roku, a zakończyć - w grudniu 2014 roku. Potem termin realizacji inwestycji przesunięto na lata 2013 - 2014. PKP Polskie Linie Kolejowe SA tłumaczyły opóźnienie inwestycji koniecznością dokonywania zmian w dokumentacji, aby dostosować ją do bieżących przepisów. Chodziło tu szczególnie o analizy ekonomiczne i wymogi ochrony środowiska.
Maciej Dutkiewicz z Zespołu Prasowego PKP PLK przekazał, że w ostatnim kwartale tego roku powinno nastąpić podpisanie umowy z wykonawcą modernizacji linii 226, wybranym w drodze przetargu ograniczonego. Prace budowlane mają być przeprowadzone w latach 2014- 2015.
Od roku 2001 ZMPG SA wskazywał na problem starego mostu obrotowego, który stał się wąskim gardłem transportowym. Na tym liczącym 102 lata obiekcie jednotorowym obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km / godz., a jego przepustowość dobowa spadła do 51 par pociągów. Tymczasem most jest ważnym fragmentem międzynarodowych szlaków kolejowych E 65 i CE 65 oraz linii 226, wiodącej z Pruszcza Gdańskiego do nabrzeży i terminali przeładunkowych, zlokalizowanych na terenach starej, prawobrzeżnej części portu nad Martwą Wisłą, i zewnętrznego Portu Północnego. Przejeżdżają nim zarówno pociągi towarowe z węglem, siarką, skroplonym gazem LPG oraz innymi towarami masowymi, jak i z kontenerami, których rosnące przeładunki odbywają się w wielkim terminalu DCT Gdańsk SA.
Budowa mostu i modernizacja linii 226 znalazły się na liście priorytetowych inwestycji, które miały być dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. W lutym 2007 roku Marian Świtek i Julian Skelnik, wówczas wiceprezesi ZMPG SA, oraz Witold Kowalewski, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe SA Oddział Regionalny w Gdańsku, podpisali porozumienie dotyczące realizacji tej inwestycji, ujętej w projekcie "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk".
W kwietniu 2011 roku PKP PLK SA zawarły umowę z konsorcjum Halcrow Group Limited - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej i przetargowej "Projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - prace przygotowawcze". Wartość kontraktu wyniosła ponad 5,4 mln zł. Unia ma dofinansować przebudowę i modernizację linii 226 w 85 proc. Jej całkowity koszt oszacowano na ponad 426,2 mln zł, w tym budowy mostu - około 30 mln zł. Za opracowanie studium wykonalności inwestycji ZMPG SA zapłacił 700 tys. zł. Prace modernizacyjne obejmą zbudowanie nowej dwutorowej linii oraz 26 obiektów inżynieryjnych. Zbudowane zostaną m.in. nowe jednotorowe wiadukty nad ulicami Sienną i Wosia Budzysza oraz przebudowane będą przyczółki i podniesione przęsło wiaduktu nad ul. Lenartowicza.
Rozpatrywano dwie koncepcje nowego mostu.
Miał być on zwodzony, z unoszonym przęsłem klapowym, albo stały. Ponieważ równoległą do niego przeprawą drogową jest stały most wantowy (podwieszany), wybrano konstrukcję ze stałym przęsłem. Most będzie obiektem wysokowodnym i dwutorowym, mającym długość 70 m. Prześwit pomiędzy przęsłem a lustrem wody ma wynosić 8 m. Żeglowny tor wodny będzie miał szerokość, pod przęsłem, 50 m i głębokość - 6,8 m. Trakcja elektryczna i spalinowa. Dobowa zdolność przelotowa mostu przekroczy 105 par pociągów, osiągających prędkość do 100 km/godz.
[email protected]
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?