Gdańsk będzie przekonywać mieszkańców do rowerów

Anna Werońska
Fot. G.Mehring
Gdańsk chce zostać gospodarzem Światowego Kongresu Rowerowego Velo-city Global w 2014 roku. Kandydatura miasta została już złożona w Europejskiej Federacji Cyklistów. O tym, czy miasto wygra, będzie wiadomo dopiero pod koniec tego roku, już teraz rozpoczyna się jednak wprowadzanie nowej polityki rowerowej. W czwartek, 5 maja, odbędzie się pierwsze z 19 spotkań z mieszkańcami.

Gdańszczanie mają bowiem przekonać się do komunikacji na dwóch kółkach, odnaleźć miejsca, które nie są przystosowane do jazdy na rowerze, wskazać te, w których ścieżki powinny powstać jak najszybciej, i wspólnie stworzyć pełny obraz istniejących w mieście tras.

- Do programu STeR (System Tras Rowerowych dla Gdańska) chcemy zaangażować nie tylko urbanistów czy inżynierów ruchu, ale także mieszkańców i organizacje pozarządowe - mówi Barbara Pujdak, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

W przeciwieństwie do wcześniejszych kampanii Gdańska, projekt ma nie tyle budować kolejne kilometry ścieżek, a dostosować istniejącą infrastrukturę do potrzeb rowerzystów. Mogą pojawić się więc kolejne ulice z ograniczeniem prędkości dla samochodów czy dodatkowe oznakowania w lasach.

Zobacz także: Rower miejski dopiero po... wakacjach

Zdaniem ekspertów z Polski, Belgii i Wielkiej Brytanii, którzy od kwietnia do czerwca ubiegłego roku przeprowadzali w Gdańsku rowerowy audyt, takie podejście miasto powinno było zastosować już dawno. Po kilkumiesięcznych pracach w ramach tzw. BYPAD-u, urzędnicy otrzymali 100-stronicowy dokument z ogólną "oceną polityki rowerowej na poziomie 1". Głównym powodem niskiej oceny był brak logiki przy projektowaniu tras.

- BYPAD wykazał przede wszystkim wady królującego w Polsce podejścia liniowego-infrastrukturalnego, które oznacza, że polityka rowerowa oparta jest jedynie na budowie kolejnych kilometrów dróg rowerowych - uzasadniał wówczas fatalną ocenę Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Czytaj także: Miejska wypożyczalnia rowerów jeszcze w tym roku

Raport pokazał też, że najlepiej wypadliśmy w tym, co najdroższe.
- Braki wytknięto tam, gdzie potrzeba więcej myślenia: nieprzyjazne zaprogramowanie sygnalizacji, brak kampanii promocyjnych, stojaków czy rynien do przeprowadzania rowerów przez przejścia podziemne - mówił Wojciech Makowski z Fundacji "Normalne Miasto - Fenomen".

Jeśli więc plany urzędników zostaną zrealizowane, pod koniec tego roku w mieście pojawi się nowa, rozszerzona mapa ścieżek rowerowych, a w połowie 2014 roku Gdańsk na 6 dni stanie się światową stolicą rowerów, do której przyjedzie od tysiąca do 2 tys. gości.

- Kongres Velo-city, który jest organizowany od ponad 30 lat, skupia osoby zaangażowane w promowanie roweru jako codziennego środka transportu. To m.in. specjaliści inżynierii ruchu, zarządzania mobilnością, urbaniści, architekci, eksperci marketingu społecznego, ekolodzy, a także przedstawiciele samorządów oraz polityków najwyższych szczebli - dodaje Michał Piotrowski z gdańskiego magistratu.

Przyjdź na spotkanie STeR

Wszystkie spotkania w ramach STeR będą odbywać się w godz. 17-19.30.

- 5 maja: Śródmieście, Centrum Kształcenia Ustawicznego, ul. J. Augustyńskiego 1
- 10 maja: Osowa, SP nr 81, ul. M. Siedleckiego 14
- 11 maja: Ujeścisko, parafia o. Pio, ul. Przemyska 21
- 12 maja: Orunia, Gimnazjum nr 10, ul. Gościnna 17
- 17 maja: Złota Karczma, ZKPiG nr 21, ul. Majora M. Słabego 6
- 18 maja: Oliwa, Gimnazjum nr 23, ul. Cysterstów 13
- 19 maja: Wyspa Sobieszewska, SP nr 87, ul. Tęczowa 6
- 24 maja: Wrzeszcz Górny, SP nr 45, ul. Matki Polki 3A
- 25 maja: Brzeźno, ZSOiZ nr 1, ul. I. Krasickiego 10
- 26 maja: Stogi, SP nr 11, ul. W. Stryjewskiego 28
- 31 maja: Letnica, SP nr 22, ul. Sucha 29
- 1 czerwca: Siedlce, XXII LO, ul. Powstańców Warszawskich 25
- 2 czerwca: Zaspa, ZSO nr 8, ul. J. Meissnera 9
- 7 czerwca: Kokoszki, SP nr 83, ul. Stokłosy 1
- 8 czerwca: Jasień, SP nr 85, ul. Stolema 59
- 9 czerwca: Piecki-Migowo, Dom Kultury, ul. Z. Nałkowskiej 3
- 14 czerwca: Chełm, VII LO, ul. T. Chałubińskiego 13
- 15 czerwca: Przymorze, SP nr 44 ul. Jagiellońska 24
- 16 czerwca: Wrzeszcz Dolny, II LO, ul. J. Pestalozziego 7/9

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
oficer rowerowy
Informuję szanownych państwa że nie powstanie ścieżka rowerowa z Oruni do Gdańska na wale przeciwpowodziowym, budżet w latach 2011-2019 nie przewiduje takiej inwestycji, co do pytań o warsztat stojący na wale na wysokości Gdańsk Lipce blokującym 99% drogi, mimo że stoi on tam nielegalnie, nie będzie on rozebrany przez co nie będzie tam również kontynuowana budowa ścieżki z Pruszcza na Orunię, nieoficjalnie urząd wypowiedział się że przejazd przez teren warsztatu będzie możliwy odpłatnie w wysokości 2zł od roweru jednorazowo. Możliwe będzie również wykupienie abonamentu na 20 i 40 przejazdów ze zniżką dla seniorów i dzieci. 70% zysków będzie przekazywane do kasy miasta.
w
wałęsa
bajery, rowery a dróg rowerowych jak nie było, tak nie ma ! oficerem rowerowym winien zostać Bolek-Wałęsa , ten by dopiero zadziałał
W
W.O.
Zamiast dbac o jakość dróg w mieśćie, robi się kolejną akcję propagandową.
c
cccp
Teraz jak Tusk codziennie podwyzsza paliwo to przekonuje nas,ze musimy przesiasc sie na rowery ?
M
Mona
A jakie plany ambitne mają urzędnicy aby usprwnić ruch samochodowy w Gdańsku.
a
asa
Skoro chcecie zaangażować organizacje społeczne
To czemu ich nie słuchacie ;-) gdy wypunktowują brak logiki waszego postępowania w przeciągu ostatnich 10 lat???
L
LW
Niech p.Marek Stempa (prezydent Gdyni) nauczy się czegoś od gdańszczan.Wprowadził płatne parkowanie w Gdyni a nie przewidzial ,że ludzie chetnie przesiedli by sie na rowery.Tak nieprzyjaznego środowiska dla rowerzystów jak w Gdyni trudno znależć.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie