Gdańsk: Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym działa już 45 lat! W lipcu 1975 r. odebrano pierwszy ładunek ropy

Patrycja Cybulska
Patrycja Cybulska
Baza Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk ma już 45 lat. Na zdjęciu Naftoport i pierwszy transport amerykańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos. 9.11.2017 r.
Baza Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk ma już 45 lat. Na zdjęciu Naftoport i pierwszy transport amerykańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos. 9.11.2017 r. Przemyslaw Swiderski
Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku działa już 45 lat! Eksploatację rozpoczęła w lipcu 1975 r. Pierwszy ładunek ropy odebrano 23 lipca, chociaż niektóre źródła mówią o 25 lipca (różnica w datach może wynikać z faktu, że pierwszy zbiornikowiec Polskiej Żeglugi Morskiej z ropą naftową awizowany był na 25 lipca). Do Portu Gdańsk wpłynął tamtego dnia zbiornikowiec PŻM ms Zawrat. Jak podaje Aleksander Białecki w książce pt. „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010”, przywiózł ponad 100 tys. t ropy naftowej. Od 1991 r. właścicielem Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym jest spółka Naftoport. Obecnie to nie jedno, a pięć stanowisk przeładunkowych o potencjale ok. 40 mln t w skali roku.

Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku działa już 45 lat!

Mija 45 lat od uruchomienia w Porcie Gdańsk Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym. Zbiornikowcem, który oficjalnie rozpoczął jej działalność, był ms Zawrat. Jednostka została zbudowana w 1973 r. w Japonii. Jak podaje Aleksander Białecki w książce z 2011 r. pt. „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010”, pierwszy z serii „Baltimaxów” do Portu Północnego przywiózł 23 lipca ponad 100 tys. t ropy naftowej.

Zawrat
Zawrat PŻM

Było to uroczyste wydarzenie z udziałem władz państwowych, z okazji którego, jak podaje w swojej książce Aleksander Białecki, mennica państwowa przygotowała pamiątkowy medal, a Urząd Pocztowy Gdańsk 1 pieczętował przesyłki specjalnym okolicznościowym datownikiem.

Wcześniej, 15 lipca 1975 r. przy pirsie Bazy Paliw Płynnych zacumował zbiornikowiec Pieniny II, z którego, w ramach rozruchu technologicznego instalacji, rozładowano 30 tys. t surowca. Operacja ta przebiegła bez zakłóceń.

Pieniny II
Pieniny II PŻM

W książce „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010” czytamy, że po 23 lipca baza przeładunku paliw płynnych działała bez zakłóceń. Do 1 września 1975 r. przeładowano dwa polskie zbiornikowce mt Giewont II i mt Kasprowy Wierch oraz

„czterokrotnie Pieniny II o nośności 31 016 t, który 7 sierpnia 1975 r. przesłał ładunek bezpośrednio do zbiorników Rafinerii Nafty Gdańsk” – podaje Aleksander Białecki.

Według szacunków Naftoportu, potencjał przeładunkowy Bazy Przeładunku Paliw w tamtym okresie wynosił 11 mln ton rocznie (1 stanowisko).

Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym współcześnie

Od powstania w latach 70., Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym uległa rozbudowie. To już nie jedno, a 5 stanowisk przeładunkowych. Właścicielem bazy od 1991 r. jest spółka Naftoport. Obecnie potencjał przeładunkowy terminalu rocznie sięga 36 mln t ropy naftowej i 4 mln t paliw, co łącznie daje ok. 40 mln t.

Naftoport. Rekordowy rok 2019

Rok 2019, podobnie jak i 2018, był rekordowy w historii Naftoportu i całego terminalu naftowego w Porcie Gdańsk.

Wyniki:

  • przeładowano 17 mln t ropy i paliw płynnych, z czego 87% to przeładunki surowca (ropy),
  • terminal obsłużył 304 zbiornikowce.

– Wynik roku 2019 był tak wysoki nie tylko z powodu prowadzonej polityki dywersyfikacji źródeł dostaw surowca, ale także z faktu, iż Naftoport odegrał w tym czasie kluczową rolę w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa w obszarze naftowym – mówi Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.

Tankowiec St. Helen w Naftoporcie w Gdańsku, 9 listopada 2017 (9.11.2017)

Naftoport w Gdańsku: Przypłynął tankowiec St. Helen z ropą z...

Dodaje, że w związku z zamknięciem rurociągu Przyjaźń, od 25 kwietnia do 9 czerwca 2019 r., spowodowanym zanieczyszczeniami odbieranego surowca (poza granicami Polski), Naftoport w tym okresie był wyłącznym źródłem dostaw ropy naftowej do kraju.

– W 2019 przekroczyliśmy próg 50% udziału drogi morskiej (tj. Naftoportu) w zakresie całościowych dostaw ropy naftowej do Polski. Nasz terminal to również 16% udziału w przeładunkach wszystkich polskich portów i prawie 1/3 przeładunków Portu Gdańsk w roku ubiegłym – mówi prezes Naftoportu.

Naftoport – przeładunki

  • 2019 r.: 17 mln t
  • 2018 r.: 15 mln t
  • 2017 r.: 12 mln t
  • 2016 r.: 12 mln t

Tak pracuje Naftoport. Zobacz zdjęcia!

Baza Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk ma już 45 lat. Na zdjęciu Naftoport i pierwszy transport amerykańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos. 9.11.2017 r.

Gdańsk: Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym działa już 45...

Strefa Biznesu - Co z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie