Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku działa już 45 lat!
Mija 45 lat od uruchomienia w Porcie Gdańsk Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym. Zbiornikowcem, który oficjalnie rozpoczął jej działalność, był ms Zawrat. Jednostka została zbudowana w 1973 r. w Japonii. Jak podaje Aleksander Białecki w książce z 2011 r. pt. „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010”, pierwszy z serii „Baltimaxów” do Portu Północnego przywiózł 23 lipca ponad 100 tys. t ropy naftowej.

Było to uroczyste wydarzenie z udziałem władz państwowych, z okazji którego, jak podaje w swojej książce Aleksander Białecki, mennica państwowa przygotowała pamiątkowy medal, a Urząd Pocztowy Gdańsk 1 pieczętował przesyłki specjalnym okolicznościowym datownikiem.
Wcześniej, 15 lipca 1975 r. przy pirsie Bazy Paliw Płynnych zacumował zbiornikowiec Pieniny II, z którego, w ramach rozruchu technologicznego instalacji, rozładowano 30 tys. t surowca. Operacja ta przebiegła bez zakłóceń.

W książce „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010” czytamy, że po 23 lipca baza przeładunku paliw płynnych działała bez zakłóceń. Do 1 września 1975 r. przeładowano dwa polskie zbiornikowce mt Giewont II i mt Kasprowy Wierch oraz
„czterokrotnie Pieniny II o nośności 31 016 t, który 7 sierpnia 1975 r. przesłał ładunek bezpośrednio do zbiorników Rafinerii Nafty Gdańsk” – podaje Aleksander Białecki.
Według szacunków Naftoportu, potencjał przeładunkowy Bazy Przeładunku Paliw w tamtym okresie wynosił 11 mln ton rocznie (1 stanowisko).
Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym współcześnie
Od powstania w latach 70., Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym uległa rozbudowie. To już nie jedno, a 5 stanowisk przeładunkowych. Właścicielem bazy od 1991 r. jest spółka Naftoport. Obecnie potencjał przeładunkowy terminalu rocznie sięga 36 mln t ropy naftowej i 4 mln t paliw, co łącznie daje ok. 40 mln t.
Naftoport. Rekordowy rok 2019
Rok 2019, podobnie jak i 2018, był rekordowy w historii Naftoportu i całego terminalu naftowego w Porcie Gdańsk.
Wyniki:
- przeładowano 17 mln t ropy i paliw płynnych, z czego 87% to przeładunki surowca (ropy),
- terminal obsłużył 304 zbiornikowce.
– Wynik roku 2019 był tak wysoki nie tylko z powodu prowadzonej polityki dywersyfikacji źródeł dostaw surowca, ale także z faktu, iż Naftoport odegrał w tym czasie kluczową rolę w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa w obszarze naftowym – mówi Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.
Naftoport w Gdańsku: Przypłynął tankowiec St. Helen z ropą z...
Dodaje, że w związku z zamknięciem rurociągu Przyjaźń, od 25 kwietnia do 9 czerwca 2019 r., spowodowanym zanieczyszczeniami odbieranego surowca (poza granicami Polski), Naftoport w tym okresie był wyłącznym źródłem dostaw ropy naftowej do kraju.
– W 2019 przekroczyliśmy próg 50% udziału drogi morskiej (tj. Naftoportu) w zakresie całościowych dostaw ropy naftowej do Polski. Nasz terminal to również 16% udziału w przeładunkach wszystkich polskich portów i prawie 1/3 przeładunków Portu Gdańsk w roku ubiegłym – mówi prezes Naftoportu.
Naftoport – przeładunki
- 2019 r.: 17 mln t
- 2018 r.: 15 mln t
- 2017 r.: 12 mln t
- 2016 r.: 12 mln t
Tak pracuje Naftoport. Zobacz zdjęcia!
Gdańsk: Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym działa już 45...
O biznesie i dla biznesu
Strefa Biznesu - Co z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?