Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym działa już 45 lat! W lipcu 1975 r. odebrano pierwszy ładunek ropy

Patrycja Cybulska
Patrycja Cybulska
Baza Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk ma już 45 lat. Na zdjęciu Naftoport i pierwszy transport amerykańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos. 9.11.2017 r.
Baza Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk ma już 45 lat. Na zdjęciu Naftoport i pierwszy transport amerykańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos. 9.11.2017 r. Przemyslaw Swiderski
Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku działa już 45 lat! Eksploatację rozpoczęła w lipcu 1975 r. Pierwszy ładunek ropy odebrano 23 lipca, chociaż niektóre źródła mówią o 25 lipca (różnica w datach może wynikać z faktu, że pierwszy zbiornikowiec Polskiej Żeglugi Morskiej z ropą naftową awizowany był na 25 lipca). Do Portu Gdańsk wpłynął tamtego dnia zbiornikowiec PŻM ms Zawrat. Jak podaje Aleksander Białecki w książce pt. „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010”, przywiózł ponad 100 tys. t ropy naftowej. Od 1991 r. właścicielem Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym jest spółka Naftoport. Obecnie to nie jedno, a pięć stanowisk przeładunkowych o potencjale ok. 40 mln t w skali roku.

Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku działa już 45 lat!

Mija 45 lat od uruchomienia w Porcie Gdańsk Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym. Zbiornikowcem, który oficjalnie rozpoczął jej działalność, był ms Zawrat. Jednostka została zbudowana w 1973 r. w Japonii. Jak podaje Aleksander Białecki w książce z 2011 r. pt. „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010”, pierwszy z serii „Baltimaxów” do Portu Północnego przywiózł 23 lipca ponad 100 tys. t ropy naftowej.

Zawrat
Zawrat PŻM

Było to uroczyste wydarzenie z udziałem władz państwowych, z okazji którego, jak podaje w swojej książce Aleksander Białecki, mennica państwowa przygotowała pamiątkowy medal, a Urząd Pocztowy Gdańsk 1 pieczętował przesyłki specjalnym okolicznościowym datownikiem.

Wcześniej, 15 lipca 1975 r. przy pirsie Bazy Paliw Płynnych zacumował zbiornikowiec Pieniny II, z którego, w ramach rozruchu technologicznego instalacji, rozładowano 30 tys. t surowca. Operacja ta przebiegła bez zakłóceń.

Pieniny II
Pieniny II PŻM

W książce „Port Północny w Gdańsku. Historia powstania i teraźniejszość. Lata 1968-2010” czytamy, że po 23 lipca baza przeładunku paliw płynnych działała bez zakłóceń. Do 1 września 1975 r. przeładowano dwa polskie zbiornikowce mt Giewont II i mt Kasprowy Wierch oraz

„czterokrotnie Pieniny II o nośności 31 016 t, który 7 sierpnia 1975 r. przesłał ładunek bezpośrednio do zbiorników Rafinerii Nafty Gdańsk” – podaje Aleksander Białecki.

Według szacunków Naftoportu, potencjał przeładunkowy Bazy Przeładunku Paliw w tamtym okresie wynosił 11 mln ton rocznie (1 stanowisko).

Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym współcześnie

Od powstania w latach 70., Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym uległa rozbudowie. To już nie jedno, a 5 stanowisk przeładunkowych. Właścicielem bazy od 1991 r. jest spółka Naftoport. Obecnie potencjał przeładunkowy terminalu rocznie sięga 36 mln t ropy naftowej i 4 mln t paliw, co łącznie daje ok. 40 mln t.

Naftoport. Rekordowy rok 2019

Rok 2019, podobnie jak i 2018, był rekordowy w historii Naftoportu i całego terminalu naftowego w Porcie Gdańsk.

Wyniki:

  • przeładowano 17 mln t ropy i paliw płynnych, z czego 87% to przeładunki surowca (ropy),
  • terminal obsłużył 304 zbiornikowce.

– Wynik roku 2019 był tak wysoki nie tylko z powodu prowadzonej polityki dywersyfikacji źródeł dostaw surowca, ale także z faktu, iż Naftoport odegrał w tym czasie kluczową rolę w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa w obszarze naftowym – mówi Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.

Tankowiec St. Helen w Naftoporcie w Gdańsku, 9 listopada 2017 (9.11.2017)

Naftoport w Gdańsku: Przypłynął tankowiec St. Helen z ropą z...

Dodaje, że w związku z zamknięciem rurociągu Przyjaźń, od 25 kwietnia do 9 czerwca 2019 r., spowodowanym zanieczyszczeniami odbieranego surowca (poza granicami Polski), Naftoport w tym okresie był wyłącznym źródłem dostaw ropy naftowej do kraju.

– W 2019 przekroczyliśmy próg 50% udziału drogi morskiej (tj. Naftoportu) w zakresie całościowych dostaw ropy naftowej do Polski. Nasz terminal to również 16% udziału w przeładunkach wszystkich polskich portów i prawie 1/3 przeładunków Portu Gdańsk w roku ubiegłym – mówi prezes Naftoportu.

Naftoport – przeładunki

  • 2019 r.: 17 mln t
  • 2018 r.: 15 mln t
  • 2017 r.: 12 mln t
  • 2016 r.: 12 mln t

Tak pracuje Naftoport. Zobacz zdjęcia!

Baza Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk ma już 45 lat. Na zdjęciu Naftoport i pierwszy transport amerykańskiej ropy naftowej dla Grupy Lotos. 9.11.2017 r.

Gdańsk: Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym działa już 45...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki